Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 16:45

1
اسفند
چگونه سرعت پرورش مغز در کودکان را افزایش دهیم؟

چگونه سرعت پرورش مغز در کودکان را افزایش دهیم؟

پرورش مغز در کودکان، موضوعی بسیار داغ و جنجالی است زیرا با نحوه تفکر کودک نیز ارتباط مستقیمی دارد. نکاتی که در ادامه می‌آوریم به پرورش مغز کودکانمان کمک شایانی می‌کند.

- برای بازی‌های رایانه ای محدودیت قائل شوید: امروزه استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در بین کودکان به امری عادی تبدیل شده است.

در یک تحقیق، مزایای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای خاص و بازی حروف برای دانش‌آموزان با هم مقایسه شد.

بله همانطور که شما نیز حدس زده بودید، گروهی که بازی حروف و معمای لغات را انجام می‌داد فعالیت‌های مغزی بهتری از خود نشان دادند.

بنابراین اگر می‌خواهید فرزندتان بهترین باشد، توصیه ما به شما این است که بازیهای رایانه‌ای را کنار بگذارید و به جای آن یک بازی حروف بخرید.

- تنها حفظ کردن اعداد برای تقویت کافی نیست سال‌ها تصور غالب این بود که حفظ کردن شماره ها (تلفن، اعداد خاص و ...) مغز را تقویت می‌کند.

البته برنامه های  پرورش مغزمعمولا از این راه استفاده برای افزایش حافظه استفاده می‌کنند.در این برنامه ها دانش‌آموزان می‌آموزند تا روزانه و به مدت چند هفته، مکان‌ها و اعدادی را که تصادفی مرتب شده‌اند،‌ به خاطر بسپارند.

اما نتیجه بررسی نشان داد، با اینکه برخی دانش‌آموزان بعد از آموزش ممکن است امتیازات بالاتری از نظر حافظه فعال گرفتند، 

در عمل نمراتشان بلافاصله بعد از آموزش بهتر نشد. دلیل آن مشخص است زیرا باید این عمل برای مدت چند هفته مداوم انجام گیرد تا نتیجه بهتری بدست آید.

پس صرف بخاطر سپاری اعداد حافظه تقویت نمی شود بلکه مثل هر مورد دیگر در مورد مغز باید تکرار نیز با آن همراه شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

- روی جنبه های مختلف حافظه کار کنید. در این روش، از فعالیت‌های کلیدی یادگیری نظیر درک مطلب و ریاضیات برای تقویت مغز استفاده می شود.

نتایج بررسی‌ها نشان داده است که تقویت ابعاد مختلف مغز روش بسیار بهتری برای تقویت حافظه فعال و مهم‌تر از همه، نمرات درسی دانش آموزان می باشد.

- مراقب برنامه های تلویزیون باشید: پس از یک بررسی  که روی 2 هزار کودک یک تا سه ساله انجام شد، روانشناسان دریافتند که به ازای هر ساعتی که یک کودک تا سه ساله تلویزیون تماشا می‌کند، 10 درصد بیشتر احتمال دارد که وقتی به هفت سالگی می‌رسد، دچار مشکلات توجه (نظیر اختلال کم‌توجهی، پیش‌فعالی) شود.

روان‌شناسان همچنین دریافتند که وقتی کودک نوپا روزانه سه ساعت برنامه‌های کودکان را می‌بیند، 30 درصد بیشتر از کودکان دیگر در معرض بروز مشکلات توجهی در مدرسه قرار می‌گیرد.

زمانی که کودکان در حال یادگیری چگونگی بیان اتفاقات و حوادث هستند، صدای مداوم تلویزیون می‌تواند با رشد صدای درونی کودک تداخل پیدا کند.

در این مرحله کودکان می‌آموزند فرایند تفکر را در خود تقویت کنند و برای واکنش مناسب در مورد چیزها به اندازه کافی فکر کنند.

روشن بودن مداوم تلویزیون در محیط زندگی کودک، در نهایت مانع پرورش صدای درونی کودک می‌شود، مسئله‌‌ای که برای رشد زبانی کودک بسیار مهم است.

 

برچسب ها: تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز، بهبود یادگیری کودک، پرورش مغز، بازی‌های رایانه ای، تقویت مغز کودک، بهبود فعالیت مغز تعداد بازديد: 567 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز