Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 08:13

28
اردیبهشت
نیازهای جدی كودكان به وجود پدر (2)

نیازهای جدی كودكان به وجود پدر (2)

پدرها به كودكان خود می‌آموزند كه چگونه از توانایی‌های خود استفاده كنند تا كارهای جدید انجام دهند و چگونه روی دنیای اطراف خود تأثیر بگذارند.

 

این دو پدر و مادر به روش خودشان با كودك‌شان بازی می‌‌كنند. این روش‌ها با یكدیگر فرق دارد ولی هدف هر دو یكی است و یكدیگر را تكمیل می‌كنند.

 چگونه پدرها می‌توانند به رشد كودكانشان كمك كنند؟

در گذشته، روانشناسان اغلب روی مسئله رشد كودك و ارتباطش با مادر، تأكید می‌كردند اما امروز همه مطمئن هستند كه نقش پدر در خانواده بسیار مهم و منحصر به فرد است. پدر در رشد كودك بسیار تأثیرگذار است. او نیز همانند مادر در رشد، تربیت و پرورش كودكش نقشی مهم و حساس دارد.

پدران و نوجوانان

یكی از مهم‌ترین مسائل نوجوانان در این مقطع از زندگی، رشد شخصیت و عمیق‌تر شدن روابط‌شان با دوستان‌شان است. نوجوانان زمان بیشتری را در كنار دوستانشان سپری می‌كنند. در مهمانی‌های دوستانه شركت می‌‌كنند و كم‌كم در نحوه و نوع لباس پوشیدن و انتخاب دوستان خود مستقل عمل می‌كنند، اما پدر و مادرها همچنان به روابط خود با نوجوانشان ادامه می‌دهند و به صورت غیرمستقیم‌تر از گذشته آنها را كنترل می‌كنند.

آنها همچنان از پدر و مادر خود در مورد باورها، ارزش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آینده‌شان تأثیر پذیرند. آغاز دوران نوجوانی با تعارضاتی بین فرزندان و والدین همراه است خصوصاً با مادرها، زیرا نوجوانان وقت بیشتری را با مادر خود سپری می‌كنند. نوجوانان از مادر خود انتظار حمایت عاطفی بیشتری دارند ولی این موضوع از اهمیت رابطه با پدر كم نمی‌كند.

آنها روی پدرانشان بیشتر از نظر كلامی حساب باز می‌كنند. پدرها در این سال‌ها بیشتر فرزندانشان را نصیحت می‌كنند، با آنها حرف می‌زنند و سعی می‌‌كنند برای به حداقل رساندن اختلافات، اوقات بیشتری را با آنها سپری كنند، متأسفانه اغلب پدرها در این‌گونه مواقع خود را كنار می‌كشند و كمی از فرزند نوجوان خود دوری می‌كنند، شاید علت نگرانی پدر از این باشد كه مبادا با نزدیك شدن به فرزندش او احساس استقلال كمتری كند.

تغییرات مربوط به این دوره، استرس‌هایی را به همراه دارد. دوری و عقب‌نشینی پدر و عدم راهنمایی و حمایت كافی از جانب او می‌تواند، عواقب ناخوشایندی در پی داشته باشد. حضور پدر در مرحله حساس زندگی نوجوان، نه تنها برای پسرها، بلكه برای دخترها نیز اهمیت زیادی دارد.

دخترها در سنین 15-16 سالگی بیشتر از مادر خود تأثیر می‌گیرند. آنها در این سنین بیشتر ترجیح می‌دهند كه مسائل خود را با مادرشان در میان بگذارند و شاید این موضوع باعث شود كه پدر خانواده فكر كند نیازی به او نیست در صورتی كه این اتفاق اصلاً درست نیست.

 پدران و كودكان

وقتی كودكان از مرحله نوزادی به خردسالی می‌رسند، پدر و مادرها باید حمایت خود را به دو شكل دیگر از كودكانشان افزایش دهند اول آنكه از آنها مراقبت كنند تا دنیای پیرامون خود را بهتر بشناسند و دوم آنكه برخی محدودیت‌ها را برای او معین كنند. پدرها در این زمینه نقش مهمی دارند.

آنها از پدر خود می‌آموزند كه چگونه مسائل را حل كنند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار كنند. كودكان حتی اگر پدرشان زمان كمتری را به بازی كردن با آنها اختصاص می‌دهند، باز هم از بازی كردن با آنها لذت بیشتری می‌برند. همین زمان كوتاه آنها را در نظر كودكانشان برجسته‌تر و خاص‌تر جلوه می‌دهد. وقتی كه پدرها با كودكان خود بازی می‌‌كنند، نه تنها آنها را سرگرم می‌‌كنند بلكه به آنها می‌آموزند كه چگونه با دنیای خارج ارتباط برقرار كنند.

پدرها به كودكان خود می‌آموزند كه چگونه از توانایی‌های خود استفاده كنند تا كارهای جدید انجام دهند و چگونه روی دنیای اطراف خود تأثیر بگذارند. پدری كه با پسرش شروع به كشتی گرفتن می‌كند، در واقع به او مهارت‌های حل مشكلات و موانع را می‌آموزد. این كودكان در مهارت‌های حل مسائل و مهارت‌های فكری رشد بیشتری می‌كنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- نیازهای جدی كودكان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- نیازهای جدی كودكان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پدران و کودکان، ارتباط پدر با کودکش، نقش پدر با کودک، پدران و نوجوانان، پدران و كودكان، مهارت فکری کودک، نیازهای کودک تعداد بازديد: 552 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز