Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 22:32

28
اردیبهشت
نیازهای جدی كودكان به وجود پدر (1)

نیازهای جدی كودكان به وجود پدر (1)

پسری كه در آستانه بلوغ جسمی است ترجیح می‌دهد كه بسیاری از مسائل را با پدرش در میان بگذارد.

 تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

كودكان در زندگی‌شان به وجود پدر نیاز زیادی دارند. خصوصاً وقتی كه قدم به مرحله بزرگسالی می‌گذارند. متأسفانه حضور پدرها در اغلب خانواده‌ها از نظر روانی احساس نمی‌شود و بیشتر آنها فقط حضور فیزیكی دارند. بیشترین بخش از مسائل مربوط به ترتبیت و پرورش كودكان با مادران است.

وقتی كه كودكان به مرحله بلوغ می‌رسند (خصوصاً پسرها) بسیاری مسائل را نمی‌توانند با دوستانشان در میان بگذارند و آنها به دنبال یك الگوی رفتاری هستند تا مطابق او رفتار كنند. در واقع كسی كه بسیاری از مسائل‌شان را با او در میان بگذارند و از او راهنمایی بگیرند.

كودكان در كودكی به آغوش پدر نیاز دارند و رابطه‌شان با پدر روی رشد آنها تأثیر می‌گذارد وقتی كه وارد مرحله بلوغ می‌شوند از اینكه مسائل خود را با پدرشان در میان بگذارند دچار ترس و تردید نمی‌شوند، زیرا همیشه آغوش پدر را برای خود باز دیده‌اند. آنها مطابق نیاز خود به سراغ پدر یا مادرشان می‌روند.

پسری كه در آستانه بلوغ جسمی است ترجیح می‌دهد كه بسیاری از مسائل را با پدرش در میان بگذارد. و دخترها در چنین مواقعی با مادرشان راحت‌تر هستند. به همین دلیل است كه تقسیم وظایف در میان پدر و مادرها از دوران كودكی فرزندانشان اهمیت زیادی دارد.

بنابراین یك پدر باید با كودكش حرف زدن را شروع كند به طوری كه كودك این حس را كند كه پدرش برایش بهترین دوست نیز هست نه اینكه فقط نقش یك مدیر و راهنما را دارد كه باید برخی نكات را همیشه برایش دیكته كند. پسرها از پدرهایشان الگو می‌گیرند و سعی می‌كنند خود نیز  همانند آنها رفتار كنند.

دو رأس بهتر از یك رأس است، زیرا باعث می‌شود كه: مراقبت و نگهداری از كودكان به شكل بهتر و پرمایه‌تری انجام شود. كودكانی كه هم از نعمت حضور پدر و مادر در خانواده و بهره‌مند هستند، بیشتر در آسایش فكری، روحی، روانی و فیزیكی هستند. به این كودكان توجه بیشتری می‌شود. منظور از حضور پدر و مادر فقط حضور فیزیكی نیست بلكه مهم‌تر از آن حضور روانی آنها است.

كودكان به دنیای بیرون مرتبط شوند

كودكان از طریق پدر و مادرشان با دنیای بیرون از محیط خانه ارتباط برقرار می‌كنند. آنها به واسطه پدر و مادرشان با پدربزرگ و مادربزرگ، پسرعمو، دخترعمو، پسرخاله، دخترخاله، دوستان خانوادگی، عمو، خاله، دایی، عمه، همكاران و بسیاری گروه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌كنند. پدر و مادرها آنها را به دنیای خارجی پیوند می‌زنند و با استفاده از تجربیات‌شان فرصت‌های خوبی را برای آینده آنها به وجود می‌آورند.

مادرها از حمایت پدرها بهره‌مند شوند

اگر یك مادر بتواند روی حمایت همسرش حساب باز كند، در نظافت خانه، در تعمیر كردن برخی وسایل، در مراقبت از كودكان، در پرداخت قبوض، در عملی كردن برنامه‌های مربوط به آینده و .... مسلماً شادتر، پرانرژی‌تر و تأثیرگذارتر از قبل نقش خود را در خانواده ایفا می‌كند. با حمایتی كه از جانب همسرش دریافت می‌كند، با شایستگی و صلاحیت بیشتر به امور مربوط به فرزندش رسیدگی می‌كند.

حتی اگر كودكش هنوز نوزاد شیرخواری است با ثبات و اطمینان خاطر بیشتر به او شیر می‌دهد و این حس اطمینان را به كودكش نیز انتقال می‌دهد. مادرها نیاز زیادی به رسیدن به اطمینان خاطر از جانب همسرانشان دارند آنها دوست دارند از حضور دائم پدر خانواده در كنار خود و كودكشان مطمئن شوند.

نیازهای مالی خانواده برطرف شود. این روزها بیشتر خانواده‌ها از طریق درآمد كاری پدر و مادر، مخارجشان را تأمین می‌كنند. اما پدرها در این زمینه همواره نقش مهم‌تری داشته‌اند. كودكان روی درآمد پدر خود بیشتر از مادر حساب باز می‌‌كنند و انتظار دارند نیازهای مالی‌شان را پدر خانواده برطرف كند حتی اگر مادر خانواده نیز شاغل باشد.

 نقش‌های مكمل

پدر و مادرها اغلب توانایی‌ها و روش‌های متفاوتی در ایفای نقش خود به عنوان والدین دارند. چیزی كه مهم است هم سوبودن آنهاست. آن دو، نقش یكدیگر را تكمیل می‌كنند. والدینی كه برعكس هم فكر می‌كنند نمی‌توانند كودكان سالمی را تربیت كنند.

به این مثال توجه كنید:

 پدر با پسر كوچكش بازی می‌كند، او را به هوا می‌اندازد و دوباره در هوا می‌گیردش، صورتش را به صورت كودكش می‌چسباند، قلقلكش می‌دهد. او را روی گردنش می‌گذارد و همراه با هیجان سعی می‌كند پسرش را بخنداند.  مادر با دختر كوچكش بازی می‌كند، دخترش را روی پاهایش می‌نشاند، اسباب‌بازی محبوب دخترش را می‌آورد آن را روی زمین حركت می‌دهد، به جای عروسك حرف می‌زند و دخترش را می‌خنداند دختر با تماشای لبخند مادر، می‌خندد...

 

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- نیازهای جدی كودكان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- نیازهای جدی كودكان به وجود پدر- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کودکان، مراقبت از کودکان، رفتار با کودکان، بلوغ کودکان، کودکان و آغوش، بلوغ جسمی کودکان، حمایت کودکان تعداد بازديد: 650 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز