Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 03:55

10
بهمن
نا‌گفته‌های ورزش در كودكان

نا‌گفته‌های ورزش در كودكان

وقتي كه پدر و مادرها به فكر ورزش كودكان خود مي‌افتند، بلافاصله سراغ ژيمناستيك...

نا‌گفته‌های ورزش در كودكان

 

 

وقتی كه پدر و مادرها به فكر ورزش كودكان خود می‌افتند، بلافاصله سراغ ژیمناستیك، دو، بدنسازی، والیبال و ... می‌روند؛ در حالی كه ورزش در كودكان یعنی فقط تحرك داشتن و فعالیت فیزیكی. كودكان وقتی كه فوتبال بازی می‌كنند، وقتی می‌دوند و ... در واقع در حال ورزش كردن هستند.

 

مزایای ورزش برای كودكان

همه انسان‌ها از ورزش كردن به صورت مداوم بهره‌های فراوانی می‌برند. كودكانی كه به طور فیزیكی فعالیت می‌كنند نیز:

 عضلات و استخوان‌های محكم‌تری دارند.  بدن عضله‌ای‌تری دارند؛ زیرا ورزش چربی‌های بدن را كنترل می‌كند.  كمتر دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند.  احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها كمتر است.  كمتر دچار افزایش فشار خون و بالا رفتن كلسترول خون می‌شوند.  دیدگاه و بینش بهتری نسبت به زندگی دارند. در كنار تمام لذت‌هایی كه از ورزش كردن مداوم نصیب كودكان می‌شود، خواب خوب و راحت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

 تأثیرات مثبت ورزش در كودكان

كودكانی كه همیشه ورزش می‌كنند، بهتر می‌توانند با چالش‌های فیزیكی و روحی روبه‌رو شوند. تناسب اندام در تمام افراد، تاثیرات مثبتی دارد. این تاثیرات شامل كودكان نیز می‌شود. اگر در یك زمین بازی به اندام كودكان توجه كنید، تناسب اندام در آنها موجب افزایش استقامت، قدرت و انعطاف‌پذیری‌شان می‌شود. پدر و مادرها باید كودكان خود را به فعالیت‌های مختلف تشویق كنند تا از تاثیرات مفید آن بهره‌مند شوند. وقتی كه كودكان به‌طور مرتب فعالیت‌های ایروبیكی انجام می‌دهند، استقامت آنها افزایش می‌یابد. در حین تمرینات ایروبیكی، ضربان قلب تندتر می‌شود و فرد عمیق‌تر و سخت‌تر نفس می‌كشد؛ ولی فعالیت ایروبیكی به مرور باعث تقویت قلب و بهبود توانایی بدن برای حمل و انتقال اكسیژن به تمام سلول‌های بدن می‌شود.

 

 چقدر ورزش برای كودكان كافی است؟

پدر و مادرها باید مطمئن شوند كه كودكانشان به اندازه كافی تحرك دارند؛ اما اندازه كافی چقدر است؟ تمام كودكان دو سال به بالا باید هر روز دست كم 60 دقیقه ورزش كنند (مهم نیست چه ورزشی، تحرك داشتن كافی است) سازمان ملی دانش فیزیكی و ورزشی(NAPSPE) میزان فعالیت كودكان دبستانی و پیش دبستانی را این گونه توصیه می‌كند: كودكان پیش دبستانی: هر روز به دو ساعت فعالیت فیزیكی نیاز دارند. 60 دقیقه جهت فعالیت‌های فیزیكی برنامه‌ریزی شده و 60 دقیقه برای بازی‌های كودكانه. كودكان دبستانی: هر روز به یك ساعت و یا كمی بیشتر ورزش و فعالیت فیزیكی نیاز دارند. این یك ساعت را می‌توان به چهار بخش پانزده دقیقه‌ای تقسیم كرد. نوزادان و كودكان خردسال نباید برای مدت طولانی بی‌تحرك باشند. هر چند كه انجام حركات ورزشی برای آنها الزامی نیست، ولی می‌توانید در زمان‌هایی كه خواب نیستند، كمی آنها را تشویق به تحرك كنید و یا خودتان برخی از اندام‌های شان را به آرامی تكان دهید؛ مثلا دست و پاها را كمی باز و یا جمع كنید.

 

 اندام مناسب در كودكان

فعالیت فیزیكی در كنار رژیم غذایی سالم، كلید اصلی سلامتی است. برای آنكه كودكانی با تناسب اندام بیشتر پرورش دهید:  كودك خود را تشویق كنید تا در فعالیت‌های فیزیكی كه با سن و سالش تناسب دارد، شركت كند.  یك برنامه منظم و مداوم برای فعالیت‌های فیزیكی‌اش در نظر بگیرید.  فعالیت‌های او را با برنامه‌های روزانه‌اش هماهنگ كنید.  خودتان یك برنامه زندگی سالم داشته باشید تا بتوانید یك الگوی خوب برای فرزندتان باشید.  ورزش و تحرك فیزیكی را برای او سرگرم كننده و لذت‌بخش كنید تا از آن خسته نشود.

 

 كودكانی كه ورزش را دوست ندارند

 ورزش‌های گروهی باعث تقویت اعتماد به نفس، عزت نفس، هماهنگی و به‌طور كلی تناسب اندام می‌شود و به كودكان می‌آموزد كه چگونه با سایر كودكان و والدین كنار بیایند و با هم كار كنند. برخی از كودكان به‌طور طبیعی و ذاتی ورزشكار نیستند و از ورزش كردن هم خوش‌شان نمی‌آید. این دسته از كودكان را باید به ورزش و تحرك تشویق كرد. با كودك خود در خانه تمرین كنید. هر فعالیتی كه باشد، فرقی نمی‌كند؛ فقط به او فرصتی بدهید تا مهارت‌ها و تناسب اندام را در فضایی سالم به دست آورد. ممكن است كودك‌تان حركتی را چند بار امتحان كند و مرتباً شكست بخورد؛ ولی ارزشش را دارد، زیرا چیزهای جدیدی را تجربه می‌كند و با همین بهانه شما مدت زمان بیشتری در كنار یكدیگر هستید.

 

 شركت در كلاس‌های ورزشی

 قبل از آنكه كودك‌تان را در یك رشته ورزشی ثبت نام كنید، به برنامه‌های ورزشی آن كاملاً توجه كرده و با مربی‌اش حرف بزنید. برخی از ورزش‌ها جنبه رقابتی بسیار شدید دارند و همین مسأله باعث شركت در كلاس‌های ورزشی با رقابت‌های سنگین ندارند. آنها با افزایش سن و سال و سپری شدن دوره كودكی و نوجوانی، با جنبه‌های مختلف رقابت آشنا می‌شوند و می‌توانند به پیروزی و قهرمانی نیز اهمیت دهند. البته شاید برخی كودكان از ورزش‌های رقابتی لذت ببرند؛ اما مسلماً بیشتر آنها در این شرایط احساس فشار زیادی می‌كنند؛ به خصوص كودكان زیر 10 سال. فضای كلاس ورزش و بازی باید مثبت و سازنده باشد و از تمام شركت‌كنندگان حمایت شود.

 

 ورزش مورد علاقه كودك

  برخی از كودكان ورزش درست و مناسب خود را نیافته‌اند. با علاقه‌های كودك خود برخورد نكنید و در این باره كمی روشنفكر باشید. صرفاً علاقمندی شما به یك ورزش دلیل نمی‌شود كه كودك‌تان مجبور به ادامه آن باشد. او باید كاری را انجام دهد كه از آن بیشتر لذت می‌برد.

 

 

 ورزش در كودكان خجالتی

 كودكانی كه به‌طور ذاتی از ورزش كردن خوش‌شان نمی‌آید، معمولاً خجالتی هستند و هنگام قرار گرفتن در یك گروه، احساس فشار می‌كنند. در چنین مواقعی باید انتظارات خود را به واقعیت نزدیك كنید. بگذارید كودك‌تان هدف از ورزش كردن را درك كند و بداند كه با این‌كار هم می‌تواند تناسب اندام داشته باشد و هم سرگرم شود.

 

 ورزش و امنیت

 گاهی اوقات اندام ظاهری كودك باعث می‌شود كه او از قرار گرفتن در یك گروه ورزشی خودداری كند. كودكانی كه بسیار سنگین وزن یا بسیار ریزه و كوچك هستند یا به اندازه كافی قوی نیستند، از بازی و رقابت با دیگران احساس ناراحتی می‌كنند. در ضمن می‌ترسند كه حین فعالیت و ورزش دچار آسیب‌دیدگی و جراحت شوند. در چنین مواقعی باید امنیت خاطر بیشتری برای كودك ایجاد كنید؛ مثلاً اگر از توپ می‌ترسد، برای او توپ بسیار نرمی تهیه كنید.

 

 ورزش‌های انفرادی

 ممكن است كودك چاق شما به هنگام دویدن دچار مشكل شود؛ اما می‌تواند ورزشی مثل شنا را انتخاب كند. كودكان از ورزش‌های انفرادی نیز لذت زیادی می‌برند و از این راه می‌توانند به تناسب اندام نیز برسند؛ مثل شنا، اسب سواری، دوچرخه‌سواری، اسكیت، تنیس، ژیمناستیك، یوگا و دو. وقتی كه كودك‌تان با علاقه خود رشته‌ای را انتخاب می‌كند و از آن لذت هم می‌برد، از علاقه او استقبال كنید. اگر هنگام انجام آن با مشكلاتی روبه‌رو شد، صبور باشید و از او انتظار زیادی نداشته باشید.

 

برچسب ها: اعتماد به نفس، ورزش در كودكان، فیزیكی، ژیمناستیك تعداد بازديد: 693 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز