Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 04:15

26
اسفند
طرز تهیه برخی از غذاهای کمکی

طرز تهیه برخی از غذاهای کمکی

1 قاشق غذاخوری پرآرد برنج را در 1 لیوان شیر (در صورت استفاده از شیر محلی شیر جوشیده سرد شده) حل کنید و 1 قاشق مربا خوری شکر را نیز به آن بیفزایید و مخلوط را روی شعله ملایم قرار دهید و به هم بزنید

دکتر سید مرتضی صفوی : متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی ؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ؛ رئیس هیئت مدیره انجمن غذا، صنعت، سلامت

 

تحریریه زندگی آنلاین :

فرنی آرد برنج

 1 قاشق غذاخوری پرآرد برنج را در 1 لیوان شیر (در صورت استفاده از شیر محلی شیر جوشیده سرد شده) حل کنید و 1 قاشق مربا خوری شکر را نیز به آن بیفزایید و مخلوط را روی شعله ملایم قرار دهید و به هم بزنید تا کم‌کم برنج پخته و به قوام بیاید. معمولا بعد از جوش آمدن حدود 5 تا 10 دقیقه حرارت ملایم برای قوام آمدن آن کافی است.

 بیشتربخوانید:

نکته های ناب برای تغذیه کمکی

مروری بر شیرخشک های مورد مصرف در کودکان

 

 

 

 

فرنی بادام

 3 عدد بادام را 3 ساعت در آب جوش خیس کرده و سپس پوست آن را گرفته و پودر یا رنده کنید و با 1 قاشق غذاخوری پر آرد برنج و 1 قاشق مربا خوری شکر مخلوط کرده و داخل شیر (جوشیده شده) بریزید و روی حرارت ملایم آن را به هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.

 

شیر برنج

1 قاشق غذاخوری برنج را پاک کرده و بشویید و با 1 لیوان آب روی شعله گذاشته تا برنج کاملا پخته و له شود. سپس 1 لیوان شیر و 1 قاشق مربا خوری شکر به آن اضافه کرده روی شعله ملایم حرارت دهید تا برنج لعاب بیندازد و به غلظت مناسب برسد.

 

حلیم گوشت و برنج

 1 تکه گوشت مرغ یا گوسفند را با کمی پیاز بپزید. سپس 2 قاشق غذاخوری برنج را به آن اضافه کنید تا کاملا بپزد و له شود. از روی شعله بردارید و با گوشت‌کوب آن را له کرده و 1 قاشق مرباخوری کره اضافه کنید و موقع دادن غذا در صورت تمایل کمی شکر به آن اضافه کنید.

 

پوره سیب‌زمینی

 2 عدد سیب‌زمینی را بشویید و با پوست بپزید. سپس پوست آن را بکنید و با قاشق یا گوشت‌کوب آن را نرم و با کمی روغن مایع یا کره و 5 قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید و دوباره روی اجاق بگذارید.

  بیشتربخوانید:

مروری بر شیرخشک های مورد مصرف در کودکان

 

 

 

سوپ ماش

 1 تکه کوچک گوشت گوسفندی را با کمی پیاز بپزید. بعد از این که کمی گوشت پخت، 1 قاشق غذاخوری ماش و 1 قاشق غذاخوری برنج را اضافه کنید تا کاملا پخته و له شود و لعاب بیندازد و در انتها نصف قاشق مربا خوری کره را اضافه کنید و مخلوط نمایید.

 

آش ماست

1 تکه کوچک گوشت گوسفندی یا مرغ را با کمی پیاز بپزید و بعد از این که گوشت کمی پخت، 1 قاشق غذاخوری لپه و 1 قاشق غذاخوری برنج را اضافه کنید و با حرارت ملایم بپزید. سپس 1 قاشق غذاخوری سبزی خرد شده (جعفری، گشنیز و شوید) را اضافه کنید و هر از چند گاهی به هم زده تا ته نگیرد. وقتی کاملا پخت و برنج لعاب انداخت، از روی حرارت بردارید و نصف قاشق مرباخوری کره به آن اضافه کنید. هنگام دادن غذا 1 قاشق غذاخوری ماست به آش اضافه کنید.

 

پوره هویج

مانند پوره سیب‌زمینی تهیه می شود. همچنین می توانید سیب‌زمینی و هویج و گوشت را از ظرف غذای خانواده بردارید و نرم کنید. بعد ادویه‌جات و نمک به غذای خانواده اضافه کنید.

 

آش گندم

1 قاشق غذاخوری عدس و لوبیا سفید را خیس کنید و سپس با 2 قاشق غذاخوری گندم پرک یا گندم نیم‌کوب شده و 1 تکه گوشت گوسفندی و پیاز بپزید. هر از چند گاهی به هم بزنید تا حبوبات و گوشت کاملا پخته و آش لعاب بیندازد و در انتها نصف قاشق مرباخوری کره را اضافه کنید.

  بیشتربخوانید:

عوامل موثر بر تغذیه کودکان 6 تا 24 ماهه

 

 

 

حلیم گندم

1 قاشق غذاخوری لوبیا سفید که قبلا خیس کرده‌اید را با 1 تکه خورشتی گوشت، 1 قاشق غذاخوری گندم نیم‌کوب شده و کمی پیاز بپزید. بعد از اینکه این مواد کاملا پخته شد، سیب‌زمینی کوچکی را ریز کرده و داخل غذا بریزید و در انتها 1 قاشق مرباخوری پر کره را اضافه کنید.

 

آش حبوبات

 1 قاشق غذاخوری لوبیا و عدس را که قبلا خیس کرده‌اید با 1 قاشق غذاخوری گوشت چرخ کرده گوسفندی و کمی پیاز کاملا بپزید. بعد 1 قاشق غذاخوری برنج و 1 قاشق غذاخوری سبزی ریز شده (جعفری، شوید و گشنیز) را اضافه کنید تا برنج لعاب بیندازد و در انتها نصف قاشق مرباخوری کره اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست نیز به غذا اضافه کنید.

 

شوید پلو با مرغ

نصف ران مرغ با استخوان و کمی پیاز را بپزید. 4 قاشق غذاخوری یا 1 استکان کوچک برنج و 1 قاشق مرباخوری کره را اضافه کنید تا مثل کته پخته شود و هنگام دم کردن 1 قاشق غذاخوری شوید ریز شده نیز اضافه کنید. هنگام غذا دادن به کودک مجددا 1 قاشق کره اضافه کنید و همراه ماست به او بدهید.

 

کته ماهیچه

1 تکه متوسط ماهیچه گوسفندی را ریز کرده و با کمی پیاز کاملا بپزید. سپس 4 قاشق غذاخوری یا 1 استکان برنج را همراه با 1 قاشق مرباخوری کره اضافه کنید تا مثل کته پخته و نرم شود و دم بگذارید. هنگام دادن غذا نصف قاشق مرباخوری کره اضافه کنید و همراه ماست به کودک بدهید.

برچسب ها: غذای کودک، سوپ، آش، پوره هویج، حلیم، شیر برنج، غذای کمکی، فرنی، آش گندم، شوید پلو، دکتر سید مرتضی صفوی تعداد بازديد: 153 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز