Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 7 تیر 1403 - 21:20

1
تیر
باورهای غلط تغذیه ای پیرامون پای مرغ و پاچه

باورهای غلط تغذیه ای پیرامون پای مرغ و پاچه

این موضوع در بین خیلی از مردم رایج است که فکر می‌کنند اگر درد استخوان و مفاصل دارند و یا حتی شکستگی اتفاق افتاده، مصرف ژلاتین، کلاژن، پای مرغ یا حتی پاچه می‌تواند به رفع این دردهای مفصلی کمک کند.

به قلم : د‌كتر محمدرضا وفا ؛ متخصص تغذیه ، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

تحریریه زندگی آنلاین : این موضوع در بین خیلی از مردم رایج است که فکر می‌کنند اگر درد استخوان و مفاصل دارند و یا حتی شکستگی اتفاق افتاده، مصرف ژلاتین، کلاژن، پای مرغ یا حتی پاچه می‌تواند به رفع این دردهای مفصلی کمک کند، اما باید گفت که این باور کاملاً نادرست است، چون اگرچه پای مرغ یا پاچه ژلاتین زیادی دارد، اما همه اینها مصرف می‌شود، یعنی وقتی ما این مواد را به عنوان بخشی از غذا مصرف می‌کنیم، در معده تحت تأثیر ترشحات معده به ویژه هیدروکلریک اسید که یک اسید بسیار قوی هست، به مواد اولیه هیدرولیز و شکسته می‌شود و بعد جذب بدن و وارد خون شده و بعد اجزای سازنده دوباره در قسمت‌های مختلف بدن، ساخته می‌شود.

 

ژلاتین؛ پروتئینی با ارزش تغذیه‌ای پایین

ژلاتین که پروتئین اصلی این خوراکی‌ها هست، یک پروتئین با ارزش تغذیه‌ای كمي است، یعنی اگر ما از سایر مسائل بهداشتی یا مسائل دیگری که ممکن است در مورد مصرف پای مرغ وجود داشته باشد فعلاً صرف نظر کنیم، با فرض کاملاً سالم بودن هم ژلاتین موجود در پای مرغ یا پاچه باید در دستگاه گوارش ما هضم و جذب و دوباره در قسمت‌های مختلف بدن تحت تأثیر فرآيند پروتئین‌سازی، به پروتئین یا ژلاتین یا سایر ترکیبات نگهدارنده تبدیل شود که بعداً در قسمت‌های مختلف بدن ما از جمله مفاصل و استخوان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

بنابراين، ژلاتین جزء پروتئین‌هایی است که کامل محسوب نمی‌شوند یا به زبان ساده‌تر، حاوی تمام آمینو اسیدهایی که بدن ما برای سنتز ترکیبات پروتئینی خود نیاز دارد، نیست و در مقام مقایسه، اگر پروتئین شیر، تخم‌مرغ یا گوشت مصرف شود، چون این مواد غذایی جزء پروتئین‌های کامل هستند، و ارزش تغذیه‌ای آنها به مراتب به صورت قابل توجه از ژلاتین بیشتر است، موقع هضم و جذب هم مقادیر قابل توجه و کامل‌تری از طیف آمینواسیدهایی که بعداً باید برای سنتز پروتئین‌های مورد نیاز بدن از جمله در مفاصل، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها استفاده شود، در دسترس بدن خواهد بود و فرایند پروتئین‌سازی بعدی در بدن به شکل بسیار مطلوب‌تر و بهینه‌تری انجام خواهد شد. ضمن اینکه این خوراکی‌ها در مقایسه با پای مرغ، احتمال آلودگی یا مشکلات بهداشت مواد غذایی را هم نخواهند داشت.

بیشتربخوانید:

پای مرغ را جایگزین قرص‌های غضروف ساز کنید

پای مرغ منبعی سرشار از کلسیم و فسفر

 

 

نتیجه‌گیری

بنابراین همان‌طور که گفته شد، صرف‌نظر از مسائل بهداشتی، پای مرغ همان‌طور که حاوی ژلاتین هست، احتمالاً ترکیبات نامناسب دیگری هم دارد، به ویژه در پوست آن اسیدهای چرب اشباع زیادی وجود دارد که به هیچ عنوان برای سلامت مناسب نیستند، به خصوص اگر فردی که می‌خواهد این خوراکی‌ها را مصرف کند، مشکلات چربی خون، فشار خون و اضافه وزن داشته باشد. این موضوع در مورد پاچه هم صادق هست که همراه با ژلاتین، مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع دارد و صرف‌نظر از مسائل بهداشتی، یک انتخاب مناسب نیستند، بنابراین، به شدت و قویاً توصیه می‌شود عزیزانی که این مشکلات را دارند، اولاً به پزشک‌شان مراجعه کنند و درمان‌های اصلی پزشکی را دریافت نمایند و برای درمان‌های نگهدارنده که تغذیه صحیح و کافی به عنوان یک درمان نگهدارنده محسوب می‌شود، از یک الگوی خوراكي سالم پیروی کنند و در این زمینه می‌توانند با مشاور تغذیه خود مشورت نمایند. به طور کلی مطمئن باشند که انتخاب پروتئین‌های، شیر، گوشت و تخم‌مرغ نسبت به پای مرغ و پاچه، بسیار بسیار انتخاب سالم‌تری هست، به اضافه اینکه این خوراکی‌ها، احتمال مخاطرات جدی را هم برای مصرف‌کننده چه به لحاظ بهداشت مواد غذایی و چه از نظر اسیدهای چرب اشباع و سایر ترکیبات نامناسبی که در پای مرغ و پاچه وجود دارد، از بين مي‌برد و براي سلامت افراد مناسب هستند.

تعداد بازديد: 36 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز