Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 06:06

27
آذر
آیا راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از خواب‌آلودگی در حین رانندگی وجود دارد؟

آیا راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از خواب‌آلودگی در حین رانندگی وجود دارد؟

طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی 60 درصد از تصادفات در 30 کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتد که بخشی از آن به دلیل خواب‌آلودگی راننده اتفاق می‌افتد

زهرا قنبری - کارشناس ارشد علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی 60 درصد از تصادفات در 30 کیلومتری مقصد اتفاق می‌افتد که بخشی از آن به دلیل خواب‌آلودگی راننده اتفاق می‌افتد و پلیس راهنمایی و رانندگی در پیشگیری از این مسئله توصیه‌های مختلفی را بیان داشته‌اند. از دیدگاه تغذیه نیز رعایت چند نکته کوچک می‌تواند در پیشگیری از این معضل نقش داشته باشد:

از خوردن غذاهای چرب و وعده‌های سنگین غذایی قبل از رانندگی پرهیز شود، زیرا در این صورت بخش قابل توجهی از گردش خون در اطراف دستگاه گوارش جمع شده و سطح هشیاری فرد کاهش می‌یابد.

از مصرف لبنیات اعم از شیر، دوغ، ماست قبل از رانندگی به سبب طبع سرد و همچنین وجود اسیدآمینه‌ای با نام تریپتوفان که در بدن می‌تواند تبدیل به سروتونین شده و ایجاد خواب‌آلودگی نماید، پرهیز شود.

در طول رانندگی به هیچ عنوان مواد غذایی مصرف نشود و برای صرف غذا یا هر خوراکی دیگری بهتر است در مکانی مناسب توقف کرده و ماده غذایی را مصرف نماییم.

مصرف آب میوه آلبالو به سبب داشتن ماده‌ای به نام ملاتونین می‌تواند سبب خواب‌آلودگی شود، لذا از مصرف آن قبل از رانندگی پرهیز شود.

قبل از رانندگی از مصرف تخم‌مرغ، هوموس (نوعی نخود) و ماهی و سایر محصولات دریایی که حاوی تریپتوفان خوبی هستند، به سبب ایجاد خواب‌آلودگی پرهیز شود.

از طرف دیگر مصرف یک عدد سیب، می‌تواند از خواب‌آلودگی جلوگیری نماید.

مواد غذایی حاوی کافئین نظیر یک فنجان قهوه، به دلیل تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی و عملکرد شناختی و همچنین کاهش تجمع پتاسیم در پلاسما در کاهش خستگی و در نتیجه پیشگیری از خواب‌آلودگی نقش دارد.

همچنین مصرف برخی از دارو‌ها نظیر برخی آنتی‌هیستامین‌ها، قرص‌های سرماخوردگی و ... می‌تواند سبب خواب‌آلودگی شود، لذا از مصرف این داروها یا سایر داروهایی که با توجه به مطالب مندرج در بروشور آن متوجه خواب‌آلودگی آن می‌شوید، پرهیز کنید.

بیشتربخوانید:

چگونه با خواب آلودگی در بهار مبارزه کنیم؟

چرا وقتی از خواب بیدار می شویم احساس خستگی می کنیم؟

چگونه در بهار خواب آلود نباشیم؟

نفس کشیدن با دهان باز ممنوع !

پرتگاهی به نام بی خوابی

برچسب ها: بی خوابی، خواب آلودگی، احساس خستگی، کسالت، خواب آلو بودن، کسل بودن تعداد بازديد: 428 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز