Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 14:47

21
آبان
کوئرستین و فواید آن

کوئرستین و فواید آن

کوئرستین یک رنگدانه طبیعی است که در بسیاری مواد غذایی وجود دارد از جمله میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها. این ماده یکی از فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است که نقش مهمی در مقابله با آسیب‌های رادیکال آزاد

سارا بیک‌رضایی : دانشجوی دکترای تغذیه

زیر نظر: دکتر آزاده نجارزاده - دانشیار گروه تغذیه دانشگاه - علوم پزشکی شهید صدوقی‌یزد

 

 

تحریریه زندگی آنلاین : کوئرستین یک رنگدانه طبیعی است که در بسیاری مواد غذایی وجود دارد از جمله میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌ها. این ماده یکی از فراوان‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در رژیم غذایی است که نقش مهمی در مقابله با آسیب‌های رادیکال آزاد مرتبط با بیماری‌های مزمن دارد. علاوه بر این، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن ممکن است به کاهش التهاب، علائم آلرژی و فشار خون کمک کند.

 

کوئرستین رنگدانه‌ای است که به گروهی از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها تعلق دارد. فلاونوئیدها در برخی مواد غذایی شامل سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها و چای وجود دارند و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و اختلالات دژنراتیو مغز مؤثر بوده‌اند. اثرات مفید فلاونوئیدها مانند کوئرستین از توانایی عملکرد آنها به عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن افراد ناشی می‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را به یکدیگر متصل کرده و خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که ممکن است در صورت زیاد شدن سطح آنها باعث آسیب سلولی شود. آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در نهایت به بسیاری از بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت منجر می‌شود.

 

بیشتربخوانید:

سیگاری ها بیشتر پیاز بخورند

 

 منابع غذایی کوئرستین

کوئرستین فراوان‌ترین فلاونوئید در رژیم غذایی افراد است. تخمین زده می‌شود که یک فرد به طور متوسط روزانه 100-10 میلی‌گرم از آن را از طریق منابع غذایی مختلف مصرف می‌کند. غذاهایی که معمولاً حاوی کوئرستین هستند، شامل پیاز، سیب، انگور، انواع توت‌ها، کلم‌بروکلی، مرکبات، گیلاس، چای سبز و قهوه هستند.

 

 فواید کوئرستین

از جمله فواید کوئرستین خواص ضد التهابی بالقوه آن است که ممکن است باعث تسکین علائم آلرژی شود. همچنین از آنجا که کوئرستین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، ممکن است دارای خواص ضد سرطان باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی کوئرستین ممکن است به محافظت در برابر اختلالات دژنراسیون مغز، مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

قهوه نوشیدنی محبوب است که با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط می‌باشد. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهند که کوئرستین و نه کافئین، ترکیب اصلی قهوه است که مسئول تأثیر محافظت‌کننده احتمالی آن در برابر این بیماری می‌باشد.

به نظر می‌رسد که مکمل‌های کوئرستین با عوارض کمی و بدون عوارض ایمن است، اما ممکن است با داروهای مختلف تداخل داشته باشد و ممکن است برای زنان باردار و شیرده نامناسب باشد، بنابراین افراد قبل از استفاده با پزشک معالج خود صحبت کنند.

 

بیشتربخوانید:

هل؛ رایحه خوشبوی سلامتی!

برچسب ها: رژیم غذایی، آنتی اکسیدان، سبزیجات، دکتر آزاده نجارزاده، مواد غذایی، کوئرستین، رنگدانه طبیعی تعداد بازديد: 298 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز