Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:23

28
اسفند
کم خونی در خانم ها

کم خونی در خانم ها

احتمال بروز کم‌خونی در خانم‌ها به دلیل قاعدگی ماهانه، بارداری و شیردهی بیشتر است. کم‌خونی باعث بروز خستگی، ضعف و بی‌حالی می‌شود. در مواردی نیاز به مصرف مکمل‌های آهن است.

سركار خانم دكتر علایی؛ دكتر داروساز

 

کم‌خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد.

هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد.

از آنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن گستره وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد.

خانم ها به علت شرایط ویژه مانند قاعدگی ماهانه، بارداری و دوران شیردهی بیشتر در معرض این اختلال هستند.

لزوم مصرف فرآورده های حاوی آهن در دوران قاعدگی

از دست دادن خون در دوران قاعدگی یکی از مواردی است که ریسک ابتلا به فقر آهن و به دنبال آن بیماری کم خونی را در خانم ها افزایش می دهد.

میزان آهن از دست رفته در دوران قاعدگی بین 4 - 100 میلی گرم می‌باشد.

خانم هایی که در اثر از دست دادن خون در این دوران به کم خونی مبتلا می شوند ممکن است عوارض متعددی از جمله خستگی مزمن، ضعف، بی حالی، سردی و کرختی در اندام های انتهایی، رنگ پریدگی‌، کاهش عملکرد سیستم ایمنی (که متعاقب آن بدن در ریسک ابتلا به بیماری های مختلف قرار می گیرد) را تجربه کنند.

اهمیت مصرف فرآورده های حاوی آهن به این دلیل است که عدم مصرف مکمل های آهن توسط خانم ها خطر فقر آهن و احتمال ابتلا به " بیماری کم خونی" یا "آنمی" را افزایش می دهد و در این شرایط بیمار نیاز به درمان های پزشکی پیدا خواهد کرد.

نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد خانم هایی که میزان دریافت آهن خود را تا 20 درصد افزایش داده اند تا 40درصد کمتر از بقیه خانم‌ها علائم مربوط به قبل از قاعدگی را تجربه می کنند.

بیش از نیمی از بیماران مبتلا به کم خونی در خانم ها به  HMB تعلق دارند.

سندرم قاعدگی دردناک (Heavy Menstrual Bleeding) یا HMB زمانی اتفاق می افتد که میزان خون از دست رفته بر اثر قاعدگی بیش از مقدار معمول (حدود 80 میلی لیتر) باشد.

برای جلوگیری از کم خونی در این دسته مصرف مکمل های آهن روزانه به طور جدی توصیه می‌شود.

با مصرف فرآورده های حاوی آهن به طور مداوم می توان ریسک ابتلا به اختلالات ناشی از فقر آهن را به طرز موثری کاهش داد.

لزوم مصرف فرآورده های حاوی آهن در بارداری و شیردهی

خانم ها در دوران بارداری و شیردهی به علت شرایط فیزیولوژیک بدن نیاز بیشتری به مصرف مکمل های آهن پیدا می کنند.

طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از 52 درصد از خانم های باردار در کشور های توسعه نیافته از کم خونی رنج می‌برند.

نیاز یک خانم باردار به مکمل های آهن در طول دوره بارداری تا 2 برابر نسبت به حالت عادی افزایش یافته و این میزان مصرف آهن در دوران شیردهی نیز ادامه پیدا می کند.

مصرف ناکافی آهن توسط خانم باردار ریسک ابتلا به کم خونی را افزایش داده و آنها را با عوارض متعدد و خطرناکی از جمله: تولد نوزاد نارس، مرگ داخل رحمی، اختلالات مغزی در نوزاد-تولد نوزاد با وزن بسیار پایین، عفونت و افسردگی‌های شدید مواجه می کند.

با گذشت زمان در طول بارداری و تکامل بیشتر بافت های بدن جنین-نیاز وی به ذخایر آهن افزایش می‌یابد.

اهمیت دریافت ذخایر آهن توسط جنین به اندازه ای است که در 3 ماهه آخر بارداری آهن ذخیره شده در کبد (که در ساختارهایی با نام فریتین ذخیره می شود) در جفت نیز حضور داشته و برای تامین نیاز های جنین به بدن او راه می یابد.

مهم ترین شاخصی که آنمی یا کم خونی با آن سنجیده می شود هموگلوبین نام دارد که در آزمایش های خون با نماد HB نشان داده می‌شود.

شخصی که HB بالای 12 گرم/دسی لیتر داشته باشد یعنی از نظر دریافت ذخایر آهن مشکلی ندارد.

به طور معمول وقتی هموگلوبین خون به کمتر از 11 گرم/دسی لیتر کاهش پیدا می‌کند علائم کم خونی نمایان می‌شود.

پیرو مطالب گفته شده واضح است که مصرف مکمل های آهن در پیشگیری از کم خونی و درمان آن نقش به سزایی ایفا می کند.

اما بسیاری از خانم‌ها به علت عارضه‌های گوارشی مکمل های آهن نظیر : تهوع، دل درد، یبوست و... از مصرف این مکمل‌ها خودداری می کنند.

مکمل های آهن سیدرال (با بهره گیری از تکنولوژی لیپوزومال) به این مشکلات پایان داده اند.

سیدرال: اولین مکمل آهن به فرم لیپوزومال (بدون عارضه گوارشی) در ایران شرکت فارمانوترا ایتالیا برای اولین بار در دنیا اقدام به ارائه محصول نوآورانه خود به نام "سیدرال" به بازار کرده است.

آهن موجود در محصولات سیدرال دارای قابلیت جذب بسیار بالا و کمترین عارضه گوارشی می باشد.

فناوری لیپوزومال فرآیندی است که طی آن آهن توسط غشای فسفولیپیدی پوشانده می شود و به علت شباهت فسفولیپید ها به دیواره سلول های بدن به راحتی، از طریق سلولهای دیواره روده جذب خواهد شد.

مکمل آهن سیدرال به علت قرارگیری در ساختار لیپوزوم و عدم تماس مولکول آهن با دستگاه گوارش، فاقد عوارض گوارشی مانند یبوست، تهوع، دل درد می باشد.

سیدرال (مکمل آهن به فرم لیپوزومال) دارای جذب بسیار بالا و همچنین شکل های دارویی متنوع (کپسول، ساشه و قطره) برای افراد با نیازهای مختلف آهن می باشد و هم چنین به دلیل نداشتن گلوتن برای افراد مبتلا به سلیاک مناسب است.

 

برچسب ها: سلامت زنان، قاعدگی، مکمل آهن، پیشگیری از کم خونی، منابع آهن، تغذیه و کم خونی، کم خونی زنان، سندرم قاعدگی دردناک تعداد بازديد: 4384 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز