Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:21

22
خرداد
تشریح عملكرد انجمن باروری و ناباروری ایران (2)

تشریح عملكرد انجمن باروری و ناباروری ایران (2)

درمان ناباروری به عنوان درمانی لوكس از نظر شركت‌های بیمه‌ای تلقی می‌شود.

 

لطفا در خصوص اهم فعالیت‌های انجمن بیشتر توضیح دهید.

ما سعی كردیم به عنوان بازوان مشاور با كمك‌های مشورتی به افرادی كه سیاستگذار امر بهداشت و درمان خصوصا امر درمان ناباروری هستند، عمل كنیم. در این رابطه تهیه دستورالعمل تشكیل و خدمات درمانی مراكز درمان ناباروری و شرح وظایف افراد و مهم‌تر از همه كمك و پیگیری پوشش بیمه‌ای زوج‌های نابارور از فعالیت‌های مهم انجمن می‌باشد.

آیا در زمینه پوشش بیمه‌ای زوج‌های ناباروری، اقدام جدیدی در سال‌جاری صورت گرفته است؟

با توجه به اینكه درمان ناباروری به عنوان درمانی لوكس از نظر شركت‌های بیمه‌ای تلقی می‌شود، انجمن در سه سال اخیر با طرح معضل ناباروری به عنوان یك بیماری، با تاكید بر لزوم پوشش بیمه‌ای زوج‌های نابارور، كه امری بسیار وقت‌گیر بود، موفق شد با كمك بیماران و درخواست از دولت و دستور ریاست جمهوری مبنی بر موافقت با تحت پوشش قرار گرفتن درمان‌های ناباروری، بحث حمایت از حقوق این زوج‌ها را به عنوان یكی از مهم‌ترین اهداف خود تحقق بخشد؛ با توجه به اینكه انجمن‌های علمی تخصصی نباید فقط درون‌گرا باشند، بلكه باید در جهت رفع مشكلات جامعه گام بردارند.

در این زمینه، بحث هزینه‌های درمان از اهمیت خاصی برخوردار است.

خوشبختانه شورای عالی بیمه نیز به صورت كلی مصوب كرد كه امكان تحت پوشش قرار گرفتن زوج‌های نابارور، وجود داشته باشد. البته در این زمینه وارد كارگروه‌های تخصصی شده و با بررسی خدمات ضروری در زمینه درمان ناباروری، و با در نظر گرفتن اولویت‌های درمانی، در جهت پرداخت حق بیمه‌ها اقدام می‌كند.

این امر با مشاركت وزارت بهداشت و انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری و مراكز درمان ناباروری به صورت مشترك در حال تدوین است تا با ارائه برنامه‌های تدوین شده به شورای عالی بیمه، و این شورا، امكان تحت پوشش قرار دادن زوج‌های نابارور فراهم شود. ما نیز امیدواریم تا پایان سال‌جاری این كار اجرایی گردد.

گفتنی است در قسمتی از نامه‌ای كه از جانب سرپرست معاونت سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و خطاب به دكتر نوروزی در مورخ 20/4/88 آمده است، مصوبات جلسه 41 شورای عالی بیمه این گونه ارائه شده است:

هزینه خدمات تشخیصی درمانی مورد تعهد بیمه پایه كه برای درمان نازایی و ناباروری توسط متخصصان مربوط تجویز می‌گردد، از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پایه قابل پرداخت خواهد بود .

آقای دكتر لطفا بفرمایید با توجه به درخواست مكرر متخصصان رشته زنان و زایمان شاغل در زمان ناباروری در رابطه با انجام سونوگرافی بیماران تحت درمان ناباروری، در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است؟

یكی دیگر از موارد كه از طرف انجمن پیگیری می‌شود و به عنوان یك مبحث در این زمینه مطرح است، امكان انجام سونوگرافی بیماران نابارور توسط متخصصان زنان و زایمان است.

براساس دستورالعملی كه از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شده بود، این گونه مطرح شده است: «ضمن تایید اینكه انجام سونوگرافی در مراكز ART جزء لاینفكی از بخش درمان بوده و گزارش سونوگرافی در درمان بیماران به پزشكان درمانگر كمك می‌‌كند، بایستی هزینه وقت گذاشتن پزشك و سرمایه‌گذاری تجهیزاتی مركز در انجام عمل سونوگرافی نیز اخذ گردد» این مسأله به عنوان چالش بزرگی در بحث جامعه پزشكی مطرح است، تا متخصصان رادیولوژی و متخصصین زنان دچار مشكل نشوند.

ولی اختصاصا در زمینه امر درمان ناباروری، با توجه به اینكه سونوگرافی جزئی از روند درمان است، این خدمت توسط متخصصان زنان – زایمان صورت گیرد و این همكاران هزینه‌های مربوط به آن را نیز دریافت دارند. البته شرط انجام این كار، گذراندن دوره‌های آموزشی سونوگرافی است.

در خصوص بحث تعرفه‌‌های خدمات درمان ناباروری چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این خصوص جلسات متعددی داشته‌ایم. یك كمیته نیز در این زمینه فعالیت دارد و ما نیز امیدواریم بتوانیم این امر را تحت نظم و قاعده منظمی درآوریم.

با توجه به مشكلات عدیده‌ای كه در روش اهدای جنین وجود دارد، آیا انجمن برای قانونمند شدن این موضوع تدابیری اندیشیده است؟

با توجه به اینكه بخشی از بحث خدمات درمان ناباروری با اهدای جنین و اهدای تخمك مرتبط است، انجمن به طور جدی پیگیر این مسأله می‌باشد. به این منظور نامه‌نگاری‌های متعددی با وزارت بهداشت در رابطه با مركز ثبت اطلاعات اهدای جنین صورت گرفته است. گاهی لازم است اطلاعات ژنتیكی بعدا مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به اینكه اطلاعات ژنتیكی مربوط به اهدا در كشور ثبت نمی‌شود و این موضوع به عنوان یكی از ضعف‌های بزرگ بحث‌های درمان ناباروری در كشور محسوب می‌شود، بنابراین ایجاد مركز ثبت اطلاعات اهدا (با تأكید بر محرمانه بودن آن) امری ضروری به نظر می‌رسد.

در اینجا توجه شما را به بخشی از نامه دكتر نوروزی خطاب به دكتر مهدوی ریاست مركز پیوند اعضا جلب می‌نماییم: «........ با عنایت به اینكه نوزاد به وجود آمده با روش اهدای جنین، از یكسری حقوق محروم خواهد ماند، عدم اطلاع از پدر و مادر ژنتیكی خود یا آنچه به دلایلی در بیماری‌های خاص نیاز به استفاده از اعضای درجه یك فامیل داشته باشد، امكان‌پذیر نخواهد بود و از حقوق خود محروم خواهد شد.

لذا برای جلوگیری از هرگونه مشكل در آینده چه در رابطه با ازدواج و یا نقص حقوق فردی، انجمن با مشورت با علمای این علم در كشور به این نتیجه رسید كه باید همزمان با شروع درمان، مركزی تحت عنوان مركز ثبت اطلاعات در اهدای گامت در كشور تشكیل شود و كلیه مراكز تحت برنامه‌ریزی و اطلاع این مركز به این درمان بپردازند تا چنانچه بعداً به هر علت نیاز به اطلاع از دهنده گامت بود، تحت شرایط خاص بتوان از اطلاعات آن استفاده نمود.

لذا خواهشمند است اقدامات لازم مربوط به تأسیس این مركز به عمل آید ...» بنابراین ملاحظه می‌فرمایید، انجمن علمی باروری – ناباروری در حیطه‌های مختلف: علمی، مالی، بحث تعرفه‌های مردمی (حمایت از حقوق بیماران و بیمه‌ها)، امور مربوط به سلامت و كشوری فعالیت دارد.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تشریح عملكرد انجمن باروری و ناباروری ایران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: باروری، ناباروری، سونوگرافی، هزینه درمان ناباروری، بیماران نابارور، خدمات درمانی ناباروری، معضل ناباروری، درمان های ناباروری تعداد بازديد: 3014 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز