Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 10:09

22
خرداد
تشریح عملكرد انجمن باروری و ناباروری ایران (1)

تشریح عملكرد انجمن باروری و ناباروری ایران (1)

با گسترش روش‌های درمان ناباروری در جهان، از سال 1978 خصوصا با به دنیا آمدن «اولین»، بچه آزمایشگاهی، فكر درمان‌های جدید ناباروری در كشور تقویت شد.

تحریریه زندگی آنلاین

 

 

 

آقای دكتر نوروزی لطفا در خصوص پیشینه و تأسیس انجمن باروری و ناباروری توضیحاتی ارائه فرمایید.

با گسترش روش‌های درمان ناباروری در جهان، از سال 1978 خصوصا با به دنیا آمدن «اولین»، بچه آزمایشگاهی، فكر درمان‌های جدید ناباروری در كشور تقویت شد. پس از گذشت چند سال در ایران نیز روش‌های درمان ناباروری اجرا شد و روش‌های پیشرفته IVF و میكرواینجكشن گسترش فراوانی پیدا كرد.

با توجه به اینكه در كشور اكثر مراكز درمان ناباروری به صورت مستقل (اعم از دولتی یا غیردولتی) فعالیت داشتند، هماهنگی لازم بین این مراكز وجود نداشت. از سوی دیگر، به دلیل مشكلات و معضلات زوج‌های نابارور، لزوم پیگیری این مشكلات توسط نهادها یا ارگان‌های خاصی بیش از پیش احساس می‌شد.

به همین دلیل، دست‌اندركاران امر درمان ناباروری مصمم شدند با تشكیل یك NGO، امور مربوط به درمان ناباروری را در سطح كشور ساماندهی كنند، بالاخره پس از دو سال بحث و رایزنی، انجمن علمی باروری و ناباروری ایران در سال 1375 تشكیل شد.

 لطفا بفرمایید هدف از تشكیل انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری چه بوده است؟

این انجمن، با در نظر گرفتن، اصل گسترش علمی درمان ناباروری، حمایت صنفی از متولیان امر درمان ناباروری، تنظیم و تدوین اصول رابطه بین بیماران و پزشكان دخیل در امر ناباروری و از همه مهم‌تر، حمایت از بیماران نابارور، فعالیت خود را آغاز نمود.

در واقع انجمن به طور مستقیم در فعالیت‌های درمان ناباروری به عنوان یك واحد و مركز درمانی دخالت نمی‌كند، بلكه فقط نقش هماهنگ‌كننده، جمع‌آوری نظرات و ارتباط بین مراكز درمانی، بیماران و متولیان امر بهداشت و درمان را در طول سال‌های فعالیت خود عهده‌دار بوده است.

لطفا در خصوص ارتباط انجمن با مراكز درمان ناباروری، اعم از دولتی و غیردولتی توضیحاتی بفرمایید.

انجمن با توجه به حضور كلیه افراد دخیل در امر درمان ناباروری به عنوان اعضای هیأت مدیره انجمن در دوره‌های مختلف، توانسته مناسبات بسیار مطلوبی را در این رابطه به وجود آورد. ارتباط نزدیك انجمن با مراكز دولتی درمان ناباروری مانند: مركز درمان رویان، ابن‌سینا، ولی‌عصر، طالقانی و دیگر مراكز درمانی در شهرستان‌ها، مانند مركز درمان ناباروری شیراز، همچنین ارتباط با مراكز درمانی خصوصی كه در درمان ناباروری فعالیت دارند.

مانند مركز درمان ناباروری اصفهان، مهررشت، ارومیه، مشهد و در داخل تهران بیش از 15 مركز از جمله: صارم، دبیر اشراقی، پارسیان، الوند، كوثر و ... باعث شده است كه روابطی گرم و صمیمانه بین اعضای دخیل در امر درمان ناباروری به وجود آید؛ به گونه‌ای كه موضوع رقابت درمانی به رفاقت درمانی در جهت گسترش این علم تبدیل شود.

اعضای هیأت مؤسس انجمن چه افرادی بوده‌اند؟

اعضای هیأت مؤسس آقایان دكتر: محمدعلی صدیقی گیلانی، محمدعلی كریم‌زاده، عباس افلاطونیان، سیدمهدی احمدی، غلامرضا پورمند، سیدجلال حسینی، مجتبی رضازاده، محمدنصر اصفهانی، ملك منصور اقصی، سراج‌الدین وحیدی، احمد حسینی و مرحوم دكتر سعید كاظمی آشتیانی بوده‌اند.

اعضای هیأت مدیره انجمن از دوره اول تا چهارم چه افرادی هستند؟

این اعضا شامل خانم‌‌ها دكتر: فاطمه رمضان‌زاده، مرضیه وحید دستجردی، مهناز اشرفی، ساغر صالحپور، ربابه طاهری پناه، منصوره موحدین و آقایان دكتر: سید جلیل حسینی، محمدعلی‌كریم‌زاده، غلامرضا پورمند، سیدمهدی احمدی، سعید كاظمی آشتیانی، سراج‌الدین وحیدی، حجت‌اله سعیدی، فارسی، امید پویان، سیدمحمد كاظمین می‌باشند.

لازم به ذكر است كه دوره چهارم با ریاست اینجانب از اسفند ماه 1384 و با عضویت خانم‌ها دكتر: مهناز اشرفی، منصوره موحدین و آقایان دكتر سیدمحمد كاظمین، سیدمهدی احمدی، احمد حسینی و امید پویان آغاز به كار نموده است.

لطفا كمی در مورد كنگره‌هایی كه با همكاری انجمن برگزار شده است، بفرمایید.

فعالیت‌های انجمن در كمك به برگزاری كنگره‌های بین‌المللی ناباروری مانند جشنواره كنگره رویان كه یكی از افتخارات فعالیت‌های ناباروری در ایران است، یا فعالیت‌های كنگره‌ای دیگر كه در داخل كشور به صورتی كاملاً گسترده صورت گرفته، با انجام فعالیت‌های علمی حاصل می‌شود.

خوشبختانه انجمن توانسته كنگره‌هایی را در تهران و شهرستان‌ها اجرا كند. تجربه موفق انجمن در برگزاری كنگره سالیانه خود در شهر تاریخی یزد، و تصمیمی كه برای برگزاری كنگره سالیانه سال‌جاری اسفندماه امسال در شیراز گرفته است.د

در واقع حركت و گستره این مفهوم است كه پایتخت محوری در گستره علم از بین برود و علم در تمامی استان‌های ایران به صورتی مناسب در اختیار افراد قرار گیرد. جالب است بدانیم كه با وجود سختی و مشكلات برگزاری كنگره‌ها در شهرستان‌ها، این كنگره‌ها مورد استقبال انجمن باروری و ناباروری قرار گرفته است.

ما تاكنون توانسته‌ایم پانزده كنگره ملی را در كشور برگزار كنیم كه شامل این موارد می‌باشد: سیزدهمین كنگره سراسری انجمن در اسفند ماه 1385، برگزاری كارگاه علمی لاپاروسكوپی، هیستروسكوپی، چهاردهمین كنگره سراسری انجمن در اسفند 86 و پانزدهمین كنگره و اسفند 87، همچنین برگزاری همایش یكروزه اختلالات عملكرد جنسی در زنان و مردان (ویژه گروه مامایی) در آبان ماه 87 كه مورد استقبال بی‌نظیری از جانب همكاران مامایی قرار گرفت.

در هر كنگره حدود 1500 نفر از گروه‌های مختلف شامل: متخصصان زنان و زایمان در امر درمان ناباروری، متخصصان اورولوژی در امر ناباروری مردان، متخصصان جنین‌شناسی و آزمایشگاهی، ژنتیك، افرادی كه در گروه سلول‌های بنیادی فعالیت دارند، همچنین همكاران ما كه به عنوان بازوها و كمك‌های اصلی در امر درمان ناباروری هستند، شركت می‌كنند.

لطفا در مورد برگزاری كنگره شانزدهم توضیحاتی بفرمایید.

در سال‌جاری موفق شدیم با كسب موافقت شركت‌كنندگان خارجی و حمایت بخش (UNSP) سازمان ملل كه حامی كنگره می‌باشد، كنگره را به كنگره‌های بین‌المللی تبدیل كنیم. این كنگره اسفند ماه سال‌جاری در شیراز برگزار می‌شود كه نویدبخش حركت كنگره‌ای داخلی با جنبه بین‌المللی است.

ابتكاری در این كنگره صورت گرفت كه با درخواست از حامیان بین‌المللی خود بتوانیم شرایط شركت كشورهای دیگر را كه در فنون و علم درمان ناباروری پیشرفتی ندارند، در این كنگره فراهم كنیم كه این امر مورد موافقت قرار گرفت. اطلاعات مربوط به این كنگره را می‌توان در سایت انجمن ISRM. ir مشاهده نمود...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تشریح عملكرد انجمن باروری و ناباروری ایران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: ناباروری، درمان ناباروری، زوج‌های نابارور، بیماران نابارور، مراكز درمان ناباروری، فعالیت‌های ناباروری، لاپاروسكوپی، هیستروسكوپی تعداد بازديد: 3490 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز