Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:17

14
فروردین
گرفتار وسواس نشوید (2)

گرفتار وسواس نشوید (2)

درمان اختلال وسواسی از طریق مشاوره در دوران درمانی و همچنین به وسیله دارو صورت می‌گیرد. برای تأثیر داروها ممكن است به چند هفته زمان نیاز باشد.

 

وسواس به آلودگی

وقتی زنان گرفتار وسواس آلودگی می‌شوند، بزرگ‌ترین دغدغه زندگی‌شان طهارت و پاك شدن لكه‌ها و... است. این نوع وسواس می‌تواند حتی در روابط زناشویی آنها تأثیر بگذارد و به‌تدریج همسر را گرفتار حس بدبینی کند؛ تا آنجا كه گاهی مردها گمان می‌كنند همسرشان دیگر مثل قبل به او علاقه ندارد.

در نهایت این رفتارهای اضطرابی زن می‌‌تواند فضای خانه را متشنج و پر از استرس كند. در انواع شدید، چنانچه هرکدام از افراد خانواده نتوانند بدون دغدغه به سراغ وسایل منزل و شخصی خود بروند، خانم حكم یك بازپرس را در خانه پیدا می‌كند و مثلاً می‌پرسد با كدام حوله دست‌ها را خشك كرده‌اید؟ و هزار و یك سؤال دیگر.

 وسواس بدبینی به همسر

 گاهی وسواس در زنان می‌تواند به شكل شک و بدبینی به همسر بروز كند و این شك و تردیدها و وسواس‌ها روی فرزندان و خانواده تأثیر منفی بگذارد و بدین ترتیب جایگاه زن به عنوان مدیر خانواده تضعیف می شود.

فرزندان مادرهای وسواسی

وقتی مادرها آنقدر اهل شستشو بشود كه پوست دستشان برود آنوقت  بچه‌ها متوجه خطر خواهند شد كمتر پیش می‌آید كه بگویند مثلاً روتختی ماژیكی شده است و برای اینكه مواخذه نشوند، تقصیر كس دیگری می‌اندازند. بیشتر زنان وسواسی کم‌کم متوجه می‌شوند كه بچه‌های‌شان بیشتر از بچه‌های دیگر دروغ می‌گویند و پنهانكاری می‌كنند.

اما با توجه به اینكه گفته شده یكی از اساسی‌ترین راه‌های ابتلا به وسواس از طریق ژن‌هاست. داشتن یك پدر و مادر وسواسی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر كند. غیر از بخش اكتسابی توسط ژن‌ها، مگر می‌شود دختربچه‌ها مادر را طی 24 ساعت شبانه‌روز سرگرم رفت‌وروب و شست‌‌وشو ببینند، در آینده الگوی نظافتی غیر از مادر را داشته باشند.

 اختلال وسواسی چگونه درمان می‌شود؟

 درمان اختلال وسواسی از طریق مشاوره در دوران درمانی و همچنین به وسیله دارو صورت می‌گیرد. برای تأثیر داروها ممكن است به چند هفته زمان نیاز باشد. روان درمانی نیز از طریق رفتارشناختی انجام می‌شود. در مواجهه تدریجی با عامل هراس و خودداری از انجام كارهای خاص، به مرور از اضطراب و هراس كاسته می‌شود.

مثلاً اگر وسواس شست‌وشو دارید، مكرراً شیءای را كه تصور می‌كنید آلوده است، لمس كنید و پس از آن دست‌های خود را نشویید. (در واقع با درون خود لجبازی كنید). اگر این كار را تكرار كنید، به‌تدریج از هراس و اضطراب شما كاسته خواهد شد. این كار در مورد افكار نابجا نیز مؤثر است. بهترین روش، استفاده هم‌زمان از دارو و روان درمانی است.

 با بیمار وسواسی چگونه باید برخورد شود؟

در این شرایط به اعضای خانواده تأكید می شود كه از مراقبت بیش از حد فرد مبتلا خودداری كنید و اغلب بهتر است سعی كنید اعتمادبه‌نفس بیمار را تقویت كنید. به‌علاوه، بهتر است در روزهایی كه بیمار آرامش دارد، او را دلگرم و تشویق كنید.

 پیشگیری از وسواس

انواع وسواس شامل وسواس فكری و وسواس عملی است. در وسواس فكری افكار و تصاویر ذهنی كه خارج از كنترل هستند و فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، موجب ناراحتی او می‌شوند. وسواس عملی نیز شامل اعمالی اجباری است كه بیمار بارها و طبق نظم خاصی برای از بین بردن افكار وسواس خود انجام می‌دهد این كار جنبه منطقی ندارد و كاملاً بیهوده به نظر می‌رسد.

متخصصان برای پیشگیری و درمان این اختلال آزاردهنده توصیه‌هایی كرده‌اند. به گفته مختصصان و شرایط پر تنش  خانوادگی، بیماری وسواس را تشدید می‌كند. بنابراین سعی كنید محیط خانواده را آرام سازید. اعضای خانواده از قضاوت، انتقاد، پاسخی كردن رفتارهای وسواس بیماران باید جداً بپرهیزند. همچنین خانواده‌ باید بپذیرند كه وسواس نیز یك بیماری است. با درك این موضوع بهتر می‌توان بیمار را كمك كرد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- گرفتار وسواس نشوید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: پیشگیری از وسواس، وسواس به آلودگی، وسواس بدبینی به همسر، فرزندان مادرهای وسواسی، اختلال وسواسی، درمان وسواسی، بیمار وسواسی تعداد بازديد: 3085 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز