Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:03

21
بهمن
پیشگیری از سرطان گردن رحم

پیشگیری از سرطان گردن رحم

پیشگیری اولیه این بیماری می‌تواند با تزریق واکسنی انجام شود که توصیه می‌شود بین سنین 9 تا 26 سالگی تزریق شود. این واکسن می‌تواند بر علیه عوامل ایجاد کننده سرطان گردن رحم که ویروس تیپ 16 و 18 است اثر پیشگیری کننده داشته باشد.

دکتر فاطمه قائم مقامی؛ فوق تخصص سرطان‌های زنان، در گفتگو با گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد سرطان گردن رحم، بیان کرد: «سرطان گردن رحم که دومین علت مرگ زنان را در کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهد، یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌های زنان است. بطوری‌که معمولا از مراحل پیش‌سرطانی تا سرطانی آن حدود 10 سال طول می‌کشد. روش‌های مختلفی برای پیشگیری از سرطان گردن رحم وجود دارد».

وی افزود: «عوامل مختلفی باعث ایجاد آن می‌شوند. این سرطان معمولا در خانم‌هایی که در سنین زودتری ازدواج می‌کنند، تعداد حاملگی‌های بیشتری دارند، تعدد ازدواج دارند و یا همسر آنها تعدد ازدواج داشته‌اند یا اعتیاد به سیگار دارند بیشتر دیده می‌شود. معمولا عامل ایجاد کننده سرطان گردن رحم ویروسی به نام ویروس اچ.پی.وی است که در حقیقت شایع‌ترین بیماری مقاربتی را در زنان تشکیل می‌دهد.

به همین جهت است که پیشگیری اولیه این بیماری می‌تواند با تزریق واکسنی انجام شود که توصیه می‌شود بین سنین 9 تا 26 سالگی تزریق شود. این واکسن می‌تواند بر علیه عوامل ایجاد کننده سرطان گردن رحم که ویروس تیپ 16 و 18 است و همین‌طور زگیل تناسلی که عامل آن عفونت ویروس اچ.پی.وی 6 و 11 است اثر پیشگیری کننده داشته باشد».

دکتر قائم مقامی اظهار داشت: «روش دیگر پیشگیری از سرطان گردن رحم،‌ پیشگیری ثانویه است که در حقیقت با تشخیص بیماری در مراحل اولیه با تست سلول‌برداری دهانه رحم که به آن تست پاپ‌اسمیر گفته می‌شود، انجام می‌شود.

تست پاپ‌اسمیر می‌تواند به‌صورت تست روی لام یا تست مایع باشد که معمولا توصیه می‌شود تست مایع سه سال یکبار از سن 21 سالگی تا 65 سالگی انجام شود. اگر این تست با تست اچ.پی.وی انجام بگیرد که معمولا توصیه می‌شود از سن 30 سالگی به بعد تست اچ.پی.وی همراه با تست پاپ‌اسمیر صورت بگیرد، می‌تواند فواصل طولانی‌تر باشد و 5 سال یکبار انجام شود».

وی گفت :«دلیل اینکه تست ویروسی را در سن پایین‌تر از 30 سال انجام نمی‌دهند این است که این عفونت می‌تواند به‌طور گذرا در 50 تا 70 درصد خانم‌ها در این سنین ایجاد شود و معمولا خودبه‌خود پاک می‌شود.

در تعداد کمی ممکن است پابرجا بماند که در این صورت نیاز است از سن 30 سالگی به بعد در صورتی که تست اچ.پی.وی مثبت باشد، بیمار تست اچ.پی.وی برای انواع 16 و 18 که پرخطر هستند انجام دهد و تحت بررسی‌های دقیق‌تر مثل بررسی با یک میکروسکوپ با درشت‌نمایی بیشتر بنام کولپوسکوپی قرار بگیرد به این ترتیب با این روش‌ها می‌توان از پیشرفت بیماری پیشگیری کرد و بیماری را در مراحل اولیه درمان نمود».

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با خانم دکتر فاطمه قائم مقامی در مورد سرطان گردن رحم اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان رحم، پیشگیری از سرطان، سرطان های زنان، علل سرطان گردن رحم، پیشگیری از سرطان گردن رحم تعداد بازديد: 3827 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز