Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 19:13

2
اردیبهشت
تغذیه ویژه سندرم تخمدان پلی‌كیستیك (1)

تغذیه ویژه سندرم تخمدان پلی‌كیستیك (1)

سندرم تخمدان پلی‌كیستیك ممكن است بدون هیچ‌گونه علامتی باشد و در این حالت معمولاً بی‌ضرر می‌باشند.

 تحریریه دنیای تغذیه

 

 

 

سندرم تخمدان پلی‌كیستیك (Pcos) یكی از شایع‌ترین اختلالات هورمونی در میان زنان در سنین باروری می‌باشد و تقریباً 5 تا 10 درصد از زنان به آن دچار هستند. در این بیماری ترشح بیش از حد هورمون آندروژن (هورمون مردانه) سبب اختلال در عملكرد تخمك‌گذاری می‌گردد.

در هر دوره قاعدگی، یك فولیكول حاوی تخمك پس از رشد و آزاد كردن تخمك خود از بین می‌رود (تخمك‌گذاری). در زنان دارای تخمدان پلی‌كیستیك، معمولاً تخمك آزاد نمی‌شود. تخمدان حاوی توده‌های چندتایی از فولیكول‌های نارس می‌باشد.

كاهش وزن می‌تواند در كاهش این سندرم، موثر باشد. سندرم تخمدان پلی‌كیستیك ممكن است بدون هیچ‌گونه علامتی باشد و در این حالت معمولاً بی‌ضرر می‌باشند. اما در برخی موارد، این توده‌های به هم چسبیده سبب بروز علائمی می‌شوند كه نشان می‌دهد فرد دچار سندرم شده است.

این علائم معمولاً شامل بروز آكنه، چاقی و افزایش وزن، رویش موهای زائد به ویژه بر روی صورت و سینه و همچنین متوقف شدن پریود یا پریودهای نامنظم می‌باشد كه ممكن است منجر به ناباروری نیز بشود. از طرفی زنان مبتلا به این سندرم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند و مشكلاتی در ارتباط با سطح قند خون و مقاومت در برابر انسولین (دیابت) در این افراد بروز می‌كند.

در سال‌های اخیر، این نظریه كه نوع رژیم غذایی می‌تواند در درمان این سندرم موثر واقع شود مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده‌اند رژیم غذایی كه بتواند سبب كاهش وزن شود می‌تواند در درمان این سندرم موثر باشد.

از طرفی افزایش و یا كاهش مصرف برخی مواد غذایی خاص نیز می‌تواند مفید باشد. در اینجا چندین ماده غذایی را كه حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر تركیبات مغذی می‌باشند و می‌توانند در درمان سندرم پلی‌كیستیك مفید واقع شوند به شما معرفی می‌كنیم.

تخم آفتابگردان

تخمه آفتابگردان اگرچه دارای كالری زیادی می‌باشد، اما با مصرف آن در حد اعتدال می‌توان از مزایای فراوان آن در جهت سلامتی استفاده كرد. تخمه آفتابگردان حاوی تركیبات مغذی فراوانی است كه می‌تواند در كاهش علائم ناشی از سندرم Pcos موثر باشد.

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و ویتامین B6 (پیریدوكسین) می‌باشد كه هر دوی این ویتامین‌ها در كاهش علائم ناشی از سندرم Pcos موثرند. تخمه آفتابگردان، علاوه بر ویتامین‌های گروه B حاوی روی و منیزیم نیز می‌باشد كه هر دوی این مواد معدنی در كاهش سندرم تخمدان پلی‌كیستیك موثرند.

 جو

جو یكی از غلاتی است كه در درمان سندرم Pcos بسیار مفید می‌باشد. جو نه تنها كالری كمی دارد، بلكه از نظر شاخص گلیسمیك (GI) نیز بسیار پایین می‌باشد. غلاتی كه شاخص گلیسمیك آنها بالا است، سریعاً در بدن شكسته و تجزیه شده و در نتیجه سبب افزایش ناگهانی سطح گلوگز خون می‌شوند و این امر به نوبه خود سبب تحریك غده پانكراس در ترشح مقادیر زیادی انسولین می‌گردد.

میزان معینی از انسولین برای بدن لازم و ضروری می‌باشد، اما مقادیر بیش از اندازه انسولین می‌تواند منجر به بروز مقاومت در برابر انسولین و چاقی شود و این امر منجر به تشدید علائم ناشی از سندرم Pcos می‌گردد؛ بنابراین مواد غذایی مانند جو كه دارای (GI) پایین می‌باشند.

مدت زمان هضم آنها در بدن طولانی‌تر بوده و افزایش سطح قند خون در بدن تدریجی می‌باشد نه ناگهانی، در نتیجه سطح انسولین خون نیز ناگهانی افزایش نمی‌یابد. مواد غذایی با (GI) پایین سبب می‌شوند كه افراد برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری نمایند، زیرا انرژی‌ حاصل از این نوع مواد غذایی به كندی و به تدریج در بدن آزاد می‌شود.

دانه‌های كنجد

دانه كنجد حاوی تركیبات مغذی فراوانی است كه در كاهش علائم سندرم Pcos موثر می‌باشد. این دانه‌های بسیار كوچك منبع بزرگی از ویتامین B6 می‌باشند. مصرف نصف فنجان دانه كنجد می‌تواند تا حد زیادی نیاز بدن به ویتامین B6 را تامین كند.

علاوه بر این، كنجد حاوی منیزیم و اسیدهای چرب سالم بوده و یك منبع گیاهی مناسب برای تامین كلسیم بدن می‌باشد. دانه كنجد همچنین حاوی روی نیز می‌باشد. می‌توان از دانه كنجد در تهیه انواع سالاد و یا سایر غذاها استفاده كرد...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه ویژه سندرم تخمدان پلی‌كیستیك- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تخمك‌گذاری، سندرم تخمدان پلی‌كیستیك، سندرم تخمدان، پلی کیستیک، اختلالات هورمونی در زنان، فولیكول‌های نارس، درمان سندرم، پیشگیری از سندرم، سندرم در زنان تعداد بازديد: 3136 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز