Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:29

30
مرداد
بیزاری از همسر پس از بچه‌داری (2)

بیزاری از همسر پس از بچه‌داری (2)

بخش دوم- افسردگی بعد از زایمان گاه با احساس بیزاری و انزجار از همسر همراه است. صدایش را نمی‌توانید تحمل كنید، وقتی كه غذا می‌خورد حتی نمی‌توانید او را نگاه كنید و با خودتان می‌گویید: «او چرا اینجوری غذا می‌خورد»؟

 

برخی از تغییرات رفتاری در خانم‌ها

بعد از تولد فرزند، بسیاری از خانم‌ها دچار نوسانات اخلاقی می‌شوند، به این معنا كه یك لحظه شادند و لحظه‌ای بعد شروع به گریستن می‌كنند. این تغییرات رفتاری بسیار طبیعی است و معمولا در روزهای آینده برطرف می‌شود؛ اما برخی از خانم‌ها با علائم جدی‌تر و شدیدتر روبه‌رو هستند كه به سختی نیز از این شرایط رها می‌شوند. این تغییرات گاه تاثیر زیادی در كیفیت زندگی افراد می‌گذارد و علائمی كه دارند، به قرار زیر است:

 احساس غمگینی زیاد (البته ممكن است فقط گاهی اوقات به سراغ‌شان بیاید)، گریه كردن‌های مداوم، احساس بی‌قراری، زود رنجی و نگرانی، بی‌علاقگی و بی‌میلی به زندگی، از دست دادن اشتها، كمبود انرژی و انگیزه برای انجام یك كار، مشكلات مربوط به خواب، احساس كم ارزشی و درماندگی، افزایش یا كاهش بی‌دلیل وزن، كاهش علاقه به فرزند تازه متولد شده و بی‌توجهی به او علت اصلی اینكه چرا خانم‌ها بعد از زایمان دچار چنین تغییرات رفتاری می‌شوند، مشخص نیست.

اما تغییرات هورمونی دوران بارداری و تولید برخی مواد شیمیایی و تاثیر آنها روی مغز می‌تواند از مهم‌ترین علل باشد. احساس افسردگی به این معنا نیست كه شما انسان بدی هستید یا اینكه كار اشتباهی انجام داده‌اید. به مادران عزیز توصیه می‌شود كه صبر و تحمل خود را در این دوران كمی افزایش دهند و بدانند كه افراد زیادی وضعیت مشابه آنها را دارند.

تغییرات را راحت‌تر تحمل كنید

 كسی را برای صحبت كردن بیابید و احساسات خود را با او در میان بگذارید.  از كسی كه می‌تواند برای لحظاتی از نوزادتان مراقبت كند، كمك بگیرید تا وقت بیشتری برای استراحت كردن داشته باشید.  زمانی را به خودتان و انجام كاری كه دوست دارید، اختصاص دهید.

حتی 15 دقیقه در روز نیز كافی است. مثلا 15 دقیقه ورزش كنید یا كتاب بخوانید.  یك دفترچه خاطرات تهیه كنید و احساسات خود را هر روز در آن بنویسید بعد از نوشتن هر بار احساس راحتی و سبكی بیشتری خواهید كرد.   نیازی نیست كه یك مادر فوق‌العاده باشید.

چیزی كه فرزندتان نیاز دارد، یك مادر است. در مورد خودتان و توانایی‌های‌تان صادق باشید و انتظار بیش از حد از خود نداشته باشید. برای انجام درست برخی كارها با دیگران نیز مشورت كنید.   همواره جمعی و افرادی را داشته باشید كه حاضر هستند شما را حمایت كنند و احساسات خود را با آنها در میان بگذارید و از تجربیات آنها استفاده كنید.

 

 

برای خواندن بخش اول- بیزاری از همسر پس از بچه‌داری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی، زایمان، دوران بارداری، افسردگی و زایمان، نوسانات اخلاقی، بی قراری، افسردگی زایمان، درماندگی تعداد بازديد: 779 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز