Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:09

10
مرداد
ورزش در دوران بارداری (2)

ورزش در دوران بارداری (2)

بخش دوم- از آنجایی كه زندگی بشر به سوی ماشینی شدن پیش می‌رود و تحرك بدنی در طول روز كاهش می‌یابد، سلامتی انسان به مخاطره افتاده است.

 

این موارد از قبیل پیشینه ورزشی مادران باردار، سن و تعداد آزمودنی‌ها است. مدت زمان مرحله فعال زایمان در گروهی كه تمرینات خود را در دوران بارداری ادامه داده بودند، به طور معنی‌داری كوتاه‌تر از گروه غیرفعال بود.  پژوهش‌ها نشان می‌دهدكه انجام فعالیت ورزشی در سه ماهه سوم بارداری ممكن است تاثیر مثبتی بر آمادگی دهانه رحم و هماهنگ نمودن انقباضات رحم داشته باشد و می‌تواند یكی از عوامل ایجاد آمادگی رحم و در نتیجه كوتاه شدن مدت زمان مرحله فعال زایمان باشد.

فعالیت ورزشی در دوران بارداری، احتمالا با كاهش مدت زمان زایمان، تاثیری مثبت بر كاهش مشكلات مربوط به زایمان دارد. و این نتیجه دلیلی مناسب برای توصیه و یا عدم توصیه به فعالیت ورزشی خاص در دوران بارداری است.

 تفاوت در نوع تمرینات ورزشی

تفاوت در نوع تمرینات ورزشی و تعداد جلسات تمرین، وضعیت شغلی مادران و ویژگی‌های دیگری چون وزن پیش از بارداری، قد مادر، سن بارداری در زمان زایمان و تعداد زایمان‌های مادر در این دوره می‌تواند از دلایل تفاوت در زمینه تأثیر فعالیت ورزشی بر وزن كودك باشد.

با توجه به نتیجه‌گیری از تحقیق و پژوهش انجام شده قابل ذكر است كه انجام فعالیت ورزشی هوازی مناسب در سه ماهه سوم دوران بارداری می‌تواند در تسهیل زایمان‌های مادران باردار و بر رشد جنین و كودكان - كه همانا امیدهای زندگی هستند – در بدو تولد كمك كند.

تاثیر تمرینات ورزشی در وزن جفت و جنین در بدو تولد

تاثیر ورزش هوازی در سه ماهه سوم بارداری بر میزان رشد جفت و جنین در بدو تولد كمك می كند. محققان بر این باورند كه بنابر نتیجه تحقیق، در گروه تمرین‌كننده در دوران بارداری نسبت به گروه كنترل، وزن جفت در بدو تولد بیشتر و نسبت وزن كودك به وزن جفت كمتر بوده است.

اما، وزن كودك در بدو تولد در دو گروه، تفاوتی معنادار نداشت. با توجه به نتایج، فعالیت هوازی در سه ماهه سوم بارداری بر رشد كودك تاثیر منفی ندارد. با همه تحقیقاتی كه در این زمینه انجام شد، هنوز به پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا دانش در زمینه تاثیر فعالیت ورزشی در كودك و سازگاری‌های احتمالی آن كامل شود.

جفت بر تغذیه و در نتیجه سلامت و رشد جنین تاثیر دارد. براساس برخی از تحقیقات، اندازه جفت با برخی از بیماری‌های دوران بزرگسالی، مانند فشارخون رابطه دارد. تحقیقات نشان داده كه تمرینات شدید در اواخر دوران بارداری تاثیر منفی بر جفت ندارد؛ اما، نسبت وزن كودك را به وزن جفت در بدو تولد كاهش می‌دهد.

ورزش‌های تفریحی در سه ماهه دوم بارداری میزان رشد جفت را افزایش می‌دهد و در نتیجه وزن كودك در بدو تولد افزایش می‌‌یابد. نتیجه تحقیقات پیشین نشان می‌دهد كه وزن كودك مادرانی كه به منظور اجرای تمرینات و فعالیت‌های تفریحی در دوران بارداری بیش از 1000 كیلوكالری در هفته انرژی مصرف می‌كردند، در بدو تولد 310 گرم بیش از وزن كودك مادرانی بود كه در دوران بارداری غیرفعال بودند.

تمریناتی كه برای گروه تجربی از مادران باردار شركت‌كننده در این تحقیق در نظر گرفته شد، بدون حركات پرشی و نیز تمرینات خوابیده به پهلو بود كه تا هفته 36 بارداری ادامه داشت.

 

 

برای خواندن بخش اول- ورزش در دوران بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت جنین، ورزش دوران بارداری، دهانه رحم، زمان زایمان، ورزش مادران باردار، زایمان آسان، انقباضات رحم تعداد بازديد: 940 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز