Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:50

14
مهر
تفاوت های بارداری اول و دوم

تفاوت های بارداری اول و دوم

بین بارداری اول و دوم تفاوتهای زیادی وجود دارد، اما یك اصل مهم در هر دو مورد دیده میشود. مادر هر بار احساس انس و الفتی عجیب با فرزند داخل شكمش دارد.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

بارداری برای دومین بار تفاوت‌های فاحشی با بارداری قبلی دارد اما این تفاوت‌ها بد نیستند.

معمولا وقتی خانم‌ بارداری را می‌بینیم، همه دكتر می‌شویم و شروع به نسخه‌ پیچیدن برای او می‌كنیم و تا جائیكه می‌‌توانیم به او توصیه‌هایی درباره موقعیت و شرایطش می‌كنیم.

در بیشتر بارداری‌‌ها، بارداری اول و دوم، فرزندان جنسیت متفاوت دارند و همین مسئله باعث به وجود آمدن تفاوت‌هایی نیز می‌شود ولی تعداد بارداری‌هایی كه هر دو مورد یك جنس هستند، نیز كم نیستند، شاید با خواندن برخی از تفاوت‌ها در بارداری‌های اول و دوم متعجب شوید.

دانش  و آگاهی

در بارداری اول مادر سعی می‌کند اطلاعات مورد نیازش را از طریق كتاب خواندن جمع‌آوری كند و سطح دانش خود را بالاتر ببرد او مرتب از دیگران (افراد با تجربه‌تر) سوال می‌كند و سعی می‌كند با پیچیدگی‌های این دوران بیشتر آشنا شود ولی در بارداری دوم، مادر نیازی به مطالعه كردن در این باره ندارد خودش از تجربیات قبلی‌اش استفاده می‌كند و آنها را به كار می‌گیرد مگر در مواردی خاص.

حالت تهوع صبحگاهی

شاید عجیب به نظرتان برسد ولی در بارداری اول حالت تهوعی كه مادر صبح‌ها تجربه می‌كند بسیار بیشتر از بارداری‌های بعدی است.

سطح هیجان

در بارداری اول، مادر و اطرافیانش هیجان بیشتری دارند مخصوصا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها. خود مادر نیز از اینكه می‌تواند موجود زنده دیگری را داخل شكمش حس كند، بسیار شگفت‌زده است ولی مسلما تجربه این دوران برای بار بعدی هیجانات كمتری به دنبال خواهد داشت.

نه اینكه اطرافیان خوشحال نیستند اما سطح هیجانات آنها كاهش پیدا می‌كند چرا كه حتی خودتان نیز به اندازه بار اول ذهن‌تان درگیر بارداری نیست و نسبت به آن حالت عادی‌تری دارید.

هشیاری بیشتر نسبت به حركات جنین در رحم

در بارداری دوم، مادرها تقریبا در 14 هفتگی جنین به خوبی متوجه حركات او می‌شوند.

جنین‌ها در حركت كردن تفاوت‌های زیادی با هم ندارند، بلكه شما با توجه به تجربه قبلی‌تان بهتر می‌توانید آنها را درك كنید. عضلات بدن مادر قبلا یكبار كشیده شده‌اند. پس سریع‌تر و راحت‌تر از بارداری قبلی حركت‌ها را تشخیص می‌دهد.

چاقی و اضافه وزن بیشتر

بسیاری از خانم‌ها در طول دوران بارداری برای بار دوم احساس می‌كنند بزرگتر و چاق‌تر شده‌اند اما معمولا این تصور آنها غلط است و علت اینكه مادر احساس چاقی بیشتری می‌كند این است كه در بارداری قبلی كمی نسبت به گذشته چاق‌تر شده بود و حالا به وزن قبلی، وزن بیشتری اضافه می‌شود و مادر احساس چاقی بیشتری می‌كند.

برای كاهش این مشكل بهتر است به فكر انجام برخی ورزش‌های سبك باشید مثلا هر روز چند دقیقه پیاده‌روی كنید.

نوع زایمان

در زایمان اول یكی از دغدغه‌های بزرگ مادر، زایمان است زایمان طبیعی و یا سزارین كدام بهتر است؟ در بارداری دوم این ابهامات برای مادر تمام می‌شود و به طور واضح می‌داند كه باید چكار كند. او اعتماد به نفس بیشتری در مقایسه با بارداری قبلی‌اش دارد و گام‌هایش را مطمئن‌تر برمی‌دارد.

نگرانی‌ها

در بارداری اول مادر تقریباً راجع به همه چیز نگران است، تمام اختلالات و بیماری‌ها ذهن او را درگیر می‌كنند اما در بارداری دوم مادر فقط دغدغه خواب دارد او می‌خواهد مدتی بدون مزاحم و ناراحتی به آسودگی بخوابد.

جنین بیشتر از قبل به سمت پایین شكم می‌آید

عضلات ماهیچه شكم دچار كشیدگی شده‌اند و در بارداری دوم ضعیف‌تر شده‌اند آنها نمی‌توانند همانند بارداری اول، جنین را بالا نگاه دارند و حالت شل و افتاده دارند.

بنابراین جنین بیشتر به سمت پایین شكم مادر هدایت می‌شود در نتیجه فشار روی ناحیه مثانه و لگن بیشتر می‌شود و مادر احساس درد بیشتری می‌كند. انجام برخی ورزش‌های كششی باعث تقویت این عضلات می‌شود.

 

برچسب ها: دوران حاملگی، مراقبت های بارداری، اضافه وزن بارداری، مادر باردار، تفاوت بارداری اول و دوم، حاملگی اول، حاملگی دوم، تهوع بارداری، نوع زایمان تعداد بازديد: 2679 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز