Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:09

3
اسفند
علائم هشدار دهنده در دوران بارداری

علائم هشدار دهنده در دوران بارداری

علائم هشدار دهنده در سه ماهه اول، عمدتا شامل درد و خونریزی است. اگر فردی با درد یا خونریزی مواجه شود، به فکر تهدید به سقط و یا حاملگی خارج از رحم می‌افتیم، بنابراین در این موارد حتما باید پی‌گیری‌های لازم صورت بگیرد.

دکتر لادن سیفی؛ جراح و متخصص زنان و زایمان، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد علائم هشدار دهنده در بارداری گفت: «بهتر است بارداری را به سه قسمت تقسیم کنیم؛ سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم. علائم هشدار دهنده در سه ماهه اول، عمدتا شامل درد و خونریزی است. اگر فردی با درد یا خونریزی مواجه شود، به فکر تهدید به سقط و یا حاملگی خارج از رحم می‌افتیم، بنابراین در این موارد حتما باید پی‌گیری‌های لازم صورت بگیرد».

وی افزود: «در سه ماهه دوم، با توجه به اینکه اوایل آن بیشتر شبیه به سه ماهه اول و اواخر آن بیشتر شبیه به سه ماهه سوم است، ابتدا به ذکر علائم خطر سه ماهه سوم می‌پردازیم. علائم خطر سه ماهه سوم ممکن است به صورت خونریزی شدید به دلیل کنده شدن جفت، یا  به علت خونریزی به دلیل جفت سر راهی باشد یعنی اول جفت قرار گرفته باشد و بعد جنین.

همچنین ممکن است علائم هشدار دهنده به صورت پاره شدن کیسه آب باشد که معمولا در پارگی کیسه آب، ختم حاملگی توصیه می‌شود و حالتی است که مادر و جنین هر دو در معرض خطر هستند و منجر به زایمان زودرس می‌شود و زایمان زودرس عوارضی را برای جنین به همراه دارد. ممکن است به صورت تب در اثر عفونت ادراری باشد که در خانم‌‌های حامله و به ویژه خانم‌های حامله چاق شایع‌تر است».

دکتر سیفی اظهار داشت: «از علائم هشدار دهنده دیگری که در دوران حاملگی به ویژه در سه ماهه سوم و اواخر سه ماهه دوم دیده می‌شود، لخته شدن خون در عروق است که در اصطلاح به آن «ترومبوفلبیت» می‌گویند. ترومبوفلبیت ممکن است در ساق که معمولا در پای چپ شایع‌تر است به صورت درد، ورم و علائم تغییر رنگ ظاهر شود. این خطرات سه ماهه سوم را تهدید می‌کنند».

وی گفت: «در اوایل سه ماهه دوم، زنگ خطرهای سه ماهه اول وجود دارد. در اواسط آن نارسایی دهانه دحم را داریم که معمولا به صورت آبریزش یا دردهای بسیار مختصر ظاهر شده و منجر به دفع جنین می‌شود. این حالت معمولا در رحم‌هایی که از لحاظ آناتومی اشکال دارند، شایع‌تر است».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با خانم دکتر لادن سیفی، در مورد علائم هشدار دهنده در بارداری، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زایمان زودرس، دوران حاملگی، مراقبت های دوران بارداری، علائم هشدار دهنده در دوران بارداری، سقط، مادر باردار تعداد بازديد: 1413 تعداد نظرات: 1

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز