Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 16:07

27
اردیبهشت
موفق‌ها چقدر جذابند (2)

موفق‌ها چقدر جذابند (2)

سرزندگی واقعی چیزی است كه با انسان متولد می‌شود. افراد سرزنده مانند كودكان سرمستی هستند كه هرگز از حركت باز نمی‌ایستند.

 

آنان خشمگین بودند، زیرا پروژه ونتر هم می‌توانست بودجه آنها را تهدید كند و هم كیفیت مهم‌ترین رویكرد زیست‌شناختی قرن را به مخاطره بیندازد.

 آیا شما گمان می‌كنید كه «ونتر» نگرانی‌های آنها را از بین برد؟ خیر، او پیشنهاد كرد كه خودش ادامه دهد و نقشه ژنوم انسان را در بیاورد و همكاران برجسته‌اش می‌توانند كار بسیار خوب یافتن توالی ژنی موش را انجام دهند!!! جسارت او جدا قابل تحسین بود.

«بن زیو» می‌گوید: «آنان كه جسارت را در خود پرورش می‌دهند در مرز «تحولات مفید» و «تعرض به حقوق دیگران» گام بر می‌دارند، اما آنان با تعرض‌گران تفاوت دارند، چون تعرض‌گران مانند گانگسترها این حدود را نادیده می‌گیرند. با حمایت مناسب، حتی كم‌روترین افراد هم می‌توانند آنقدر جرأت پیدا كنند كه به فردی با جسارت تبدیل شوند، اما افرادی كه به معنای واقعی و درست جسور هستند در زندگی با مسایلی  روبه‌رو می‌‌شوند كه آنها را وادار می‌سازد از شجاعت طبیعی خود مدد بگیرند و حدود و مرزهای مزاحم را بشكنند.

لذت بردن از زندگی

سرزندگی واقعی چیزی است كه با انسان متولد می‌شود. افراد سرزنده مانند كودكان سرمستی هستند كه هرگز از حركت باز نمی‌ایستند. آنان كاوشگران پرشوری هستند كه همه چیز را به چشم سرگرمی می‌بینند. در كنار آنها بودن، دیگران را هم سرشار از شادی می‌كند. البته این بدان معنا نیست كه ظرفیت عاطفی‌ آنان فقط برای شادی تنظیم شده و همانطور باقی می‌ماند. آنها در برابر هر چه كه در اطرافشان رخ می‌دهد، بسیار حساس هستند و در غم دیگران نیز شریك می‌شوند.

« نانان فاكس» روانشناس دانشگاه مریلند می‌گوید: «در هنگام تحقیق بر روی خلق و خوی نوزادان متوجه شدم كه 10 درصد از سوژه‌های كوچك من به طرزی غیرمعمولی با دیدن اسباب بازی‌ها و افراد جدید هیجان زده می‌شوند. من به این گروه لقب «شاد» دادم و كار بر روی آنها را تا سن هفت سالگی دنبال كردم.

ثابت شد كه این شاد بودن به طرز قابل‌ ملاحظه‌ای باقی می‌ماند، برخلاف خصوصیت‌هایی مانند كم‌رویی كه ممكن است با افزایش سن تغییر كند.

همچنین یك روانشناس و نویسنده كتاب‌ «شور و سرزندگی» می‌گوید: «وقتی بچه‌ها سرحالند و پی در پی احساساتشان را ابراز می‌كنند، والدین ممكن است رفتار نامناسب نشان دهند، به طوری كه كودك از این كار خود احساس حماقت كند. او معتقد است كه مخصوصاً دختر بچه‌ها در سركوبی سرزندگی طبیعی‌شان آسیب‌پذیرترند.

او می‌گوید: «بدون شك افراد شادِ بی‌مزه و جلف هم وجود دارند، اما من فكر می‌كنم این اشتباه است كه فكر كنیم افرادی كه پرشور و نشاطند اصلاً پیچیدگی‌های زندگی را درك نمی‌كنند».

صبر و شكیبایی

نلسون ماندلا، رهبر جنبش ضد تبعیض نژادی آفریقای جنوبی، سال‌های زیادی را در زندان بود، اما شكیبایی و متانت خود را حفظ كرد و مثل مهاتما گاندی توانست یك جنبش صلح را رهبری كند. «پانگاج میشرا» نویسنده می‌گوید: «فعالان حقیقی با شكیبایی می‌توانند خشم و عصبیت را به چیزی كه واقعاً مؤثر باشد تبدیل كنند.

چنین رهبرانی خود را در برابر انحرافاتی كه به همراه قدرت می‌آیند، مثل فولاد حفظ می‌كنند». شخصیت‌های بالغی مثل ماندلا به ندرت مغلوب احساسات شخصی خود و یا ناراحتی می‌شوند.

گفته می‌شود چنین خصوصیتی از تجارب سخت به دست آمده در زندگی سرچشمه می‌گیرد، همانطور كه 27 سالی كه ماندلا در زندان به سر برد عزم و اراده افسانه‌ای او را پرورش داد.

 وقار و متانت درونی

وقار نهفته‌ترین ویژگی افراد موفق است. یكی از كلیدهای وقار خونسردی است؛ كه آن را به صورت توانایی پذیرفتن مصایب و مشكلات اجتناب‌ناپذیر زندگی تعریف می‌كنند. سلوك آرام و خوددارانه، یكی از اصول مسلك‌های شرقی است كه معتقد است مردم نباید اجازه دهند عواطفشان در واكنش به فراز و نشیب‌های زندگی به نوسان شدید در آید.

با آنكه این ویژگی‌ها در تحقیقاتی به دست آمده كه  درباره افراد موفق انجام شده، اما به همان شدت در بین افراد ناخوشایند نیز دیده می‌شوند؛ جای تعجب دارد، اما به ازای هر قهرمان، یک انسان مستبد وجود دارد که متاسفانه در نگاه اول همانقدر جذاب به نظر می‌رسد. پس بهتر است وجه خوشایند ویژگی‌های افراد موفق را در خود زنده كنیم.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- موفق‌ها چقدر جذابند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: لذت بردن از زندگی، ظرفیت عاطفی‌، صبر و شكیبایی، خشم و عصبیت، متانت درونی، وقار، خونسردی تعداد بازديد: 626 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز