Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:59

27
اردیبهشت
موفق‌ها چقدر جذابند (1)

موفق‌ها چقدر جذابند (1)

جذبه تركیبی از زیبایی، مصمم بودن و شهرت است.

ركسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره

 

 

 

آیا كسانی كه به قله‌های موفقیت دست پیدا می‌كنند ویژگی‌های خاصی دارند؟ آیا موفق‌ها نسبت به كسانی كه موفقیت‌های كمتری را در پرونده خود دارند، آدم‌های عجیب و غریب‌تری هستند؟ آیا ویژگی‌های ناشناخته‌ای در افراد باعث می‌شود كه آنها به سمت موفقیت سوق پیدا كنند؟

برخی از روانشناسان تصمیم گرفتند افراد موفق و ویژگی‌های آنها را بررسی كنند و ببینند آیا موفق‌ها خصوصیات مشتركی دارند یا خیر؟ آنها معتقدند تقریبا همه موفق‌ها تحسین‌برانگیز و دوست داشتنی‌اند، اما آیا این دو ویژگی نشانه موفق شدن هستند و موفقیت را تضمین می‌كنند؟ سایر ویژگی‌ها چه هستند؟

در حال حاضر در تحقیقات انجام شده، پنج ویژگی به عنوان خصوصیات مشترك افراد موفق مطرح شده است. این پنج ویژگی عبارتند از:   جذبه، لذت بردن از زندگی، جسارت، شكیبایی و وقار.

آیا شما هم این ویژگی‌ها را دارید؟ آیا می‌توانید اینها را در خود ایجاد كنید؟ برای روشن‌تر شدن مفهوم این خصوصیات به توضیح بیشتر درباره هر یك می‌پردازیم:

جذبه

برخی از محققان می‌گویند که جذبه تركیبی از زیبایی، مصمم بودن و شهرت است. رونالد ریجیو استاد روانشناسی کالج کلارمونت، که نگاهی جدی بر این خصوصیت اسرارآمیز دارد، معتقد است این ویژگی اجزایی هم دارد كه عبارتند از رسا صحبت كردن، حساسیت، داشتن کنترل بر شرایط و افراد، خوش زبان بودن، بصیرت و اعتماد به نفس.

او در این باره می‌گوید: «انسان‌های با جذبه مطمئناً سخنوران باهوشی هستند... . ما اغلب درباره قابل مشاهده‌ترین قسمت‌های جذبه از جمله رسا و شیوا سخن گفتن حرف می‌زنیم، در حالی كه خصوصیات پیچیده‌تری نیز وجود دارند كه به راحتی قابل تبیین نیستند. افراد با جذبه، حقیقتاً در برخورد با دیگران فوق العاده‌اند. آنها نه تنها بلیغ هستند، بلکه نسبت به خلق و خو و نیازهای مخاطبان خود حساسند.

مارک سالزمن (نویسنده)، رفتار افراد با جذبه را نسبت به اطرافیان و دوستان آنها، این گونه توصیف می‌کند: «او تمامی‌ توجه خود را به فرد فردِ اشخاص نشان می‌دهد، اگر شما پنج سال پیش او را دیده باشید و چیزی درباره‌ مادرتان به او گفته باشید، او یادش است».

ما از این توجه خاص خرسند می‌شویم و خودآگاهی ما در حضور فرد با جذبه از میان می‌رود. همین حس تسلیم است که جذابیت را اینطور خوشایند می‌کند. مخاطبان آنان وقتی در كنار این افراد باشند، خود را مهم‌ترین اشخاص روی زمین احساس می‌كنند.

جالب اینجاست كه میزان باور به تأثیر جذبه، ممکن است قوی‌تر از اثرات حقیقی آن باشد. راکش کورنا دانشیار دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد معتقد است، جذبه بیشتر به وجهه‌ شخص مربوط می‌شود تا به توانایی‌های درونی او. به همین دلیل، در استخدام افراد جذاب، نباید تنها بر اساس جذابیت‌های شخصی و بدون بررسی سایر توانمندی‌ها انتخاب صورت گیرد، چون امكان دارد انتخاب‌مان ناامید کننده و حتی فاجعه‌آمیز از آب در بیاید!

جسارت

جسارت، تقریبا همه انسان‌ها را شگفت‌زده می‌كند، زیرا به وضوح تمایلات محافظه‌كارانه ما را به چالش می‌كشد. «اشنایدر» معتقد است كه حتی فردی كه اصول ضروری برای یك موفقیت بزرگ علمی را داراست برای ارایه كار خود، باز نیازمند به جسارت است. جسارت اعتقاد راسخی است برای اینكه ایده‌ خود را دنبال كنید، حتی اگر تمام دنیا به شدت در مقابلتان بایستند.

مسؤول تكنولوژی زیستی، فردی بود به نام «كرایگ ونتر» كه برای كشیدن نقشه ژنوم انسان دست به كار شده بود. زمانی كه كرایگ هفت ساله بود، سرگرمی‌اش این بود كه با دوچرخه‌ با هواپیماهایی كه از فرودگاه سن‌فرانسیسكو بر می‌خاستند مسابقه بدهد؛ در حالی كه مسافران مات و مبهوت نظاره می‌كردند و خلبان‌ها مشتشان را به سوی گریگ كوچك تكان می‌دادند. او می‌گوید: «بالاخره آنها در اطراف باند، حصار كشیدند و این كمك من به امنیت فرودگاه بود»!!

در سال 1998 «ونتر» قصد خود را مبنی بر ارائه نقشه ژنوم انسان به تنهایی و جدا از پروژه‌ ژنوم انسان با بودجه عمومی اعلام كرد و در ماه 1998 سی و شش نفر از محققان برتر این  پروژه با «ونتر» تشكیل جلسه دادند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- موفق‌ها چقدر جذابند- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: موفقیت، قله های موفقیت، افراد موفق، جذبه، خصوصیت اسرارآمیز، جسارت تعداد بازديد: 862 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز