Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:13

22
شهریور
برنج کته چاقمان می کند یا لاغر؟

برنج کته چاقمان می کند یا لاغر؟

لاغر شدن آرزوی هر انسانی اسن که اضافه وزن دارد. یکی از ایده های مهم برای لاغر شدن نخوردن برنج کته و استفاده از برنج آبکش است. در این مقاله این مورد را بررسی می کنیم که آیا نخوردن برنج کته باعث لاغری می شود یا نه؟

لاغر شدن آرزوی هر انسانی اسن که اضافه وزن دارد. یکی از ایده های مهم برای لاغر شدن نخوردن برنج کته و استفاده از برنج آبکش است. در این مقاله این مورد را بررسی می کنیم که آیا نخوردن برنج کته باعث لاغری می شود یا نه؟

 

با خوردن برنج کته چاق می شویم؟

در واقع‌ بعد از نان و برنج قوت غالب کشورهای آسیایی از ایران گرفته تا هند، اندونزی و ژاپن را تشکیل می‌دهد و این همان عامل  چاقی آسیایی‌هاست. با کمی دقت مو شکافانه هم می‌توانیم متوجه اندام نامتناسب و فربه مردم آسیا در مقایسه با کشورهای اروپایی و آفریقایی شویم. بیشتر آسیایی‌ها در نواحی شکم و ران‌ چاق هستند و علت آن هم عادت نداشتن به ورزش و مصرف بی‌رویه غذاهای نشاسته‌ای است. اما اروپایی‌ها، اندامی کشیده، ورزیده و متناسب دارند و قوت غالب آنها را مواد پروتئینی کم‌چرب تشکیل می‌دهد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر در آنها کمتر است.

 

چرا اروپایی ها نسبت آسیایی ها اندام زیباتری دارند ؟

چون ورزش می‌کنند و تغذیه مناسب و کنترل‌ شده دارند. اگر به محتوای بشقاب غذای آنها دقت کرده باشید، اغلب یک تکه متوسط گوشت همراه مقداری کلم بروکلی، هویج و ذرت‌ پخته و چند برش کوچک نان به اندازه یک کف دست در آن دیده می‌شود. در واقع آنها شکم خود را با مواد پروتئینی پر می‌کنند و اگر هم سیر نشوند به میوه‌جات و سبزی‌های آبپز روی می‌آورند که هم فیبری و سیر‌کننده است و هم به دفع سموم و رفع  یبوست کمک می‌کند. مهم‌تر آن‌که سرشار از مواد مغذی قابل جذب بوده و  کالری کمتری دارد. اما ایرانی‌ها، اگر یک بشقاب پر هم برنج بخورند بنا به عادت نان را هم قاتی آن می‌کنند. موادی نشاسته‌ای که جز اضافه‌ وزن و افزایش سریع قند و چربی خون منفعت زیادی ندارند.

برنج را کته کنید نه چلو!

اغلب خانواده‌ها از کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه می‌پرسند اگر برنج را آبکش کنند از میزان نشاسته‌ آن کاسته می‌شود؟ آیا ته‌ دیگ به دلیل آن‌ که برشته و نشاسته آن خشک می‌شود، غذایی کم‌کالری و رژیمی به شمار می‌رود؟
حال باید بگوییم برخلاف تصور عامه که بر اثر شستن زیاد یا آبکش برنج آب شیری‌ رنگی که از آن خارج می‌شود همان مواد نشاسته‌ای موجود در برنج است و با خروج آن این محصول کم‌کالری می‌شود، این موضوع واقعیت ندارد. باید بدانید ساختار دانه برنج نشاسته‌ای است و تا وقتی دانه‌ها به چشم آیند حاوی نشاسته بوده و مصرف بیش از حد آن چاق‌کننده است. مهم‌تر آن‌ که شستن زیاد و آبکش‌ کردن برنج به میزان زیادی از فیبر و ویتامین‌های گروه B آن می‌کاهد و محصول را در مقایسه با برنج کته کم‌ارزش‌تر می‌کند.
خوب است بدانید مقدار این ویتامین‌ها در حین شستن دو درصد افت کرده و اگر آب پخت دور ریخته شود به حداکثر مقدار افت یعنی 10 درصد می‌رسد. به همین دلیل برای حفظ ریز مغذی‌ های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و هرگز آبکش نکنید. در مورد ته‌ دیگ برنج هم، خشک و برشته‌ شدن آن باعث کاهش مواد نشاسته‌ایش نمی‌شود و مهم‌تر آن‌ که درصد زیادی از روغن غذا در ته‌ دیگ نفوذ کرده و آن را پرچرب و پرکالری‌تر از پلو می‌کند.
وقتی برنج آبکش می‌شود و داخل آب در حال جوش قرار می‌گیرد، بسیاری از ویتامین‌های محلول خود به ویژه ویتامین‌های گروه B را از دست می‌دهد. به عبارتی برنج آبکش، تنها یک منبع نشاسته‌ای است در حالی که ویتامین‌ها در برنج کته بهتر حفظ می‌شوند.

برنج کته باعث چاقی نمی شود

برنج دست نخورده همان برنج قهوه‌ای است که طی مراحلی این لایه از روی برنج برداشته می‌شود و اتفاقا منبع اصلی ویتامین‌های موجود به حداقل ممکن خود می‌رسد. وقتی برنج آبکش هم می‌شود باز هم مقدار بیشتری از ویتامین‌هایش را از دست می‌دهد. تصور اشتباهی که اغلب مردم دارند، این است که برنج کته چاق می‌کند و با آبکش کردن برنج مقداری از نشاسته آن گرفته می‌شود. در واقع وقتی برنج می‌جوشد و ما آب آن را بیرون می‌ریزیم داخل آب فقط ویتامین‌های برنج است که دور ریخته می‌شود و از نظر کالری و انرژی‌زایی تفاوتی بین برنج آبکش و کته وجود ندارد.

 

حرف زدن موقع غذا خوردن باعث چاقی می شود

برخلاف این عادت خوب یکی از عادات بد چینی‌ها حرف زدن زیاد حین غذا خوردن است. وقتی بین غذاخوردن زیاد حرف می‌زنیم متوجه نمی‌شویم که چقدر غذا می‌خوریم. کسانی که دوست ندارند اضافه وزن پیدا کنند باید حواسشان بیشتر به غذاخوردنشان باشد. کسانی که زیاد حرف می‌زنند بدون اینکه متوجه باشند مقدار زیادی غذا می‌خورند و نمی‌دانند که چه موقع سیر می‌شوند. در ضمن، حرف زدن باعث می‌شود موقع غذا خوردن مقدار زیادی هوا بلعیده شود و این موضوع حالاتی نظیر نفخ و ناراحتی‌های معده را به همراه خواهد داشت.



منبع : salamat.ir/jamejamonline.ir


 
برچسب ها: برنج، لاغری، کاهش وزن، غذاهای رژیمی، برنج چاق کننده است تعداد بازديد: 641 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز