Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:57

24
شهریور
غذاهای چربی‌ساز و چربی‌سوز (2)

غذاهای چربی‌ساز و چربی‌سوز (2)

بخش دوم- غذاهای چربی‌سوز غذاهایی هستند كه بیشتر از مقدار كالری خودشان، موجب سوختن كالری‌ها می‌شوند. اگر از این نوع غذاها استفاده نكنید، به تدریج سوخت و ساز بدن كاهش یافته و سلامتی‌تان به خطر می‌افتد.

 

بعضی از غذاهایی كه حاوی چربی بد هستند

 پیتزا

پیتزا، غذای بسیار خوشمزه‌ای است كه فقط با خوردن یك تكه از آن چیزی حدود 350 -500 كالری دریافت می‌شود. پایه اصلی پیتزا آرد سفید است كه مواد مغذی زیادی ندارد، ولی حاوی كالری فراوانی است و روی آن هم مقدار زیادی پنیر (چربی اشباع‌شده) است كه مقادیر زیادی چربی اشباع‌شده دارد و موجب چاقی می‌شود.

 برگر

معمولاً برگرها به همراه مقدار زیادی سبزیجات و مرغ و سیب‌زمینی سرخ‌شده سرو می‌شوند و از آنجایی كه همه ما این غذای خوشمزه را دوست داریم، هرگز میزان كالری و چربی آن را بررسی نمی‌كنیم.

 گوشت و غذاهای گوشتی

تقریباً همه افراد، غیر از گیاهخواران، به خوردن گوشت علاقه زیادی دارند؛ انواع گوشت (گوسفند، مرغ و ماهی و ...) حاوی مقادیر (20 -30 درصد) چربی بد هستند. البته چربی‌ بد ماهی و مرغ به نسبت گوشت‌های قرمز بسیار كمتر است. حتی برخی از ماهی‌ها، مثل خال مخالی، ساردین و ماهی آزاد، حاوی اسیدهای چرب و امگا 3 هستند كه در برابر بیماری‌های قلبی از بدن محافظت می‌كنند.

 شكلات

شكلات حاوی انرژی متراكم است؛ به این معنا كه در هر 100 گرم شكلات ساده، حدود 510 كیلوكالری انرژی وجود دارد و حدود 60 درصد از چربی آن هم چربی اشباع شده است. یكی از سریع‌ترین راه‌های چاقی، خوردن غذاهای حاوی انرژی متراكم مثل شكلات است؛ اما این روش هیچ‌گاه برای چاق شدن توصیه نمی‌شود.

هرگاه هوس خوردن شكلات كردید، از شكلات تیره استفاده كنید كه سرشار از آنتی‌اكسیدان است و این آنتی‌اكسیدان‌ها از بیماری‌های قلبی و پیری زودرس جلوگیری می‌كنند.

 غذاهای سرخ‌كردنی

این نوع غذاها، در میان تمامی خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما آنچه نباید نادیده گرفته شود، مقدار زیاد روغنی است كه برای سرخ شدن این غذاها مصرف می‌شود. این روغن‌ها كه به طور مستقیم در بدن رسوب كرده و به چربی تبدیل می‌شود، دست‌كم 13– 19 درصد چربی اشباع‌شده دارند.

روغن آفتابگردان به نسبت سایر روغن‌ها از چربی كمتری برخوردار است و موادی كه با این روغن سرخ‌شده‌اند، سالم‌ترند. گزینه بهتر و صحیح‌تر، پرهیز از میان وعده‌‌های سرخ‌شده می‌باشد. بهتر است میوه‌ها و دانه‌های بوداده و یا حتی چند دانه بیسكویت را جایگزین غذاهای سرخ‌شده كنید.

 شیرینی‌ها

شیرینی‌ها در انواع مختلفی وجود دارد و همین تنوع موجب شده است تا تمامی افراد به خوردن آنها علاقه‌مند باشند. بیشتر شیرینی‌ها از مواردی همچون خامه، كره، شیر پرچرب، آرد سفید و روغن تهیه می‌شوند كه حاوی مقادیر بالایی چربی اشباع‌ شده هستند. برای تهیه شیرینی به مقدار زیادی شكر نیاز است و یكی از اصلی‌ترین عناصر در تهیه شیرینی است.

شكر مقدار گلوكز را افزایش می‌دهد و به شكل گلیكوژن ذخیره می‌شود كه این گلیكوژن به مرور زمان به چربی تبدیل می‌گردد. شیرینی‌ها در طول پخت، روغن زیادی به خود جذب می‌كنند و به همراه شیر پرچرب و شكر، مملو از چربی‌های اشباع‌شده مضر می‌‌شوند.

 بستنی

 اولین كلمه‌ای كه با شنیدن نام بستنی در ذهن ما نقش می‌بندد، خوشمزگی آن است. كودك و نوجوان، پیر و جوان، همگی طعم بستنی را دوست دارند؛ اما آیا هیچ‌یك از ما به واقعیت بستنی و چربی‌های مضر آن توجه می‌كنیم؟ به طور سنتی بستنی از خامه پر چرب و چربی اشباع‌شده تهیه می‌شود.

حتی بستنی‌های رژیمی و كم‌چربی نیز با اینكه چربی كمتری دارند، اما حاوی كالری زیادی هستند. خرید بستنی‌هایی كه به جای خامه در تهیه آنها از شیر استفاده شده است، اغلب سالم‌تر و بهترند.

 قهوه سرد

قهوه سرد یا اسپرسو، به علت اینكه حاوی خامه و شیر پرچرب می‌باشد، سرشار از چربی‌اشباع‌شده است. نوعی چربی به نام ترپنس (Terpenes) درون این نوع قهوه ها وجود دارد كه كلسترول خون را افزایش می‌دهد. میلك شیك‌ها نیز معمولاً از میوه، وانیل، اسانس، بستنی و شیر تهیه می‌شوند و به همین دلایل حاوی مقادیر بالایی چربی بد هستند.

هر 150 میلی‌گرم شیر پرچرب حاوی 6 گرم چربی و هر 100 میلی‌گرم خامه حاوی 10 -12 گرم چربی است؛ بنابراین دفعه بعد كه تصمیم گرفتید از این نوشیدنی‌ها استفاده كنید، كمی به این موضوع توجه و آنها را با احتیاط بیشتری انتخاب كنید.

 كیك‌ها

بیشتركیك‌ها و كلوچه‌ها حاوی مقادیر بالایی انرژی، چربی و كالری هستند؛ چرا كه با كره و یا مارگارین تهیه می‌شوند كه هر دوی این موارد چربی بد زیادی دارند. كره حاوی چربی اشباع‌شده و كلسترول است و كلسترول بد خون را افزایش می‌دهد. مارگارین نیز از چربی ترانس تهیه شده كه یكی از سخت‌ترین چربی‌ها است و اگر در مقایر زیاد مصرف شود، موجب گرفتگی سرخرگ و مشكلات قلبی می‌شود.

اگرچه كاهش چربی در رژیم غذایی اهمیت دارد، اما حذف آن از رژیم غذایی هم صحیح نیست. چربی منبع اصلی انرژی است و به جذب ویتامین‌ها كمك می‌كند. بدن به خودی خود قادر به تولید چربی نیست و باید آن را از طریق رژیم غذایی دریافت كند؛ بنابراین لازم است در رژیم غذایی گنجانده شوند؛ به‌خصوص چربی‌های اشباع‌نشده، كلید سلامتی در اعتدال است، نه در حذف.

 

 

برای خواندن بخش اول- غذاهای چربی‌ساز و چربی‌سوز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه سالم، پیتزا، تغذیه مناسب، غذاهای پر چربی، غذاهای کم چربی، چربی اشباع شده، شیرینی‌ها تعداد بازديد: 848 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز