Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:01

17
بهمن
چرا هرگز نمی‌توانم لاغر شوم؟ (2)

چرا هرگز نمی‌توانم لاغر شوم؟ (2)

به علت عدم تنوع، موجب برخی كمبودهای تغذیه‌ای شده و نهایتا ایجاد سوءتغذیه خواهد نمود. ضمنا چون برخی از مواد مغذی در حضور بعضی مواد مغذی دیگر جذب و متابولیزه میشوند، لذا در این نوع رژیم‌ها، كاربرد مواد مغذی پایین می‌آید.

— چون رژیم بسیار ناكافی و یكنواخت است شخص قادر به تحمل آ‌ن در درازمدت نیست و پس از مدت زمان كوتاهی رژیم را رها كرده و به پرخوری پناه می‌برد.

— چون انرژی كافی به بدن و به خصوص سلولهای عصبی نمیرسد، عوارض عصبی بروز كرده و تحمل رژیم غیرممكن میشود.

— در اثر پیروی از این قبیل رژیم‌های خیلی كم‌كالری، بدن به متابولیسم پایین عادت كرده و در صورت استفاده از برنامه غذایی صحیح لاغری، شخص دچار افزایش وزن میشود كه این خود یكی از عوامل مهم عدم موفقیت در رژیم لاغری است.

— چنانچه انرژی دریافتی (انرژی حاصل از غذای مصرفی) سریعا كاهش یابد طی دو هفته، متابولیسم پایه حدود ۱۵ درصد تقلیل یافته و كاهش وزن متوقف میشود.

عوامل فوق موجب عدم پیروی از رژیم لاغری و پناه بردن شخص به پرخوری و در نتیجه افزایش وزن مجدد خواهد شد. این امر در فرد ایجاد افسردگی كرده و بیش از پیش به پرخوری عصبی پناه خواهد برد. پرخوری موجب تشدید چاقی شده و چاقی باعث افزایش عناد به خود و پرخوری بیشتر میگردد و این حلقه معیوب تكرار شده و در نهایت شخص را از پای درمیآ‌‌ورد.

الف ۲– رژیمهای تک‌خوری
— این دسته از رژیم‌ها به علت عدم تنوع غذایی، بعد از مدت كوتاهی ایجاد خستگی و دلزدگی از رژیم خواهد كرد و ادامه آ‌ن امكانپذیر نخواهد بود، ضمن آ‌نكه مضراتی به شرح زیر در بر دارد: 
به علت عدم تنوع، موجب برخی كمبودهای تغذیه‌ای شده و نهایتا ایجاد سوءتغذیه خواهد نمود. ضمنا چون برخی از مواد مغذی در حضور بعضی مواد مغذی دیگر جذب و متابولیزه میشوند، لذا در این نوع رژیمها، كاربرد مواد مغذی پایین آ‌مده و این مواد به خوبی در بدن به مصرف نمی‌رسند.

الف ۳– رژیمهای با كربوهیدرات خیلی پایین
ادامه این نوع رژیم‌ها پس از مدتی موجب بروز اختلالات شدید عصبی میشود زیرا انرژی لازم برای فعالیت سلولهای عصبی صرفا از كربوهیدراتها تامین میگردد و كمبود كربوهیدرات باعث ایجاد اختلال در فعالیت سلولهای عصبی شده و ناراحتیهای عصبی بروز می‌كند. بنابراین ادامه این قبیل رژیم‌ها امكانپذیر نخواهد بود. ضمنا رژیم‌های با كربوهیدرات خیلی پایین، اشكالات دیگری به شرح زیر در بر دارد: 

— از آ‌نجایی كه متابولیسم چربیها در حضور كربوهیدراتها كامل میشود، لذا كمبود كربوهیدرات در رژیم غذایی باعث بروز اختلال در متابولیسم چربیها شده و ایجاد عارضهای به نام كتون مینماید كه سلامت شخص را به مخاطره می‌اندازد.

— در رژیمهای با كربوهیدرات پایین، معمولا شخص مواد نشاسته‌ای را از برنامه غذایی خود حذف مینماید كه در این صورت به علت نیاز سلولهای عصبی به كربوهیدرات، شخص حرص و ولع زیادی به مواد شیرینی پیدا میكند و افراط در مصرف این مواد موجب افزایش وزن و چاقی میشود و این امر یكی از عوامل ممانعت كننده در ادامه رژیم لاغریست.

الف ۴ – رژیم آ‌بدرمانی 
در این رژیم، آ‌ب جانشین غذا شده و فرد به جای غذا، مقدار زیادی آ‌ب در شبانه‌روز مصرف میكند. این رژیم چون عواقب بسیار ناگوار و خطرناكی در بر دارد به هیچوجه در درازمدت قابل تحمل نیست و موجب یاس شخص در پیروی و ادامه رژیم لاغری می‌شود.
با توجه به نكات فوق ملاحظه می‌نمایید كه انواع رژیمهای لاغری غلط به علت لطمات مهمی كه به سلامت شخص وارد میسازند قابل تحمل نیستند و موجب امتناع فرد از رژیم لاغری میشوند.

البته در این قسمت صرفا اشاره‌ای شد به پارهای از رژیمهای لاغری غلط در حالی كه رژیم‌های لاغری نامناسب فراوان دیگری نیز وجود دارند كه همگی مضر و از عوامل مهم عدم موفقیت در كاهش وزن و برقراری وزن مناسب در شخص میباشند كه در این مجموعه فرصت اشاره به آ‌نها نیست.

ب-  عادات و انتخابهای غذایی غلط
امروزه یكی از مهمترین عوامل عدم موفقیت در كاهش وزن و تثبیت وزن در محدوده نرمال، پرخوری و پیروی از عادات غذایی غلط است. بسیاری از افراد چاق یا دارای اضافه وزن به مقدار زیاد غذا نمی‌خورند ولی غذای مصرفی خود را از بین موادی انتخاب می‌كنند كه موجب افزایش وزن و چاقی میشود.

عادات و رفتارهای تغذیه‌ای عامل خیلی مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت در رژیم‌های لاغریست. این عادات از كودكی و در سال‌های اولیه زندگی تحت تاثیر والدین و خانواده در كودک ریشه می‌گیرد و پس از آ‌ن نیز بعد از رفتن كودک به مدرسه، یکسری عادات و آ‌داب و سنن تغذیه‌ای از محیط و مدرسه كسب میگردد كه میتواند تا آ‌خر عمر گریبانگیر فرد باشد.به عنوان مثال شخصی كه عادت به خوردن غذاهای سرخ كرده و مصرف چربی زیاد در الگوی غذایی خود دارد، روزانه مقدار زیادی چربی وارد بدن خود می‌كند.

با توجه به اینكه فشردهترین و غنی‌ترین منبع تولید انرژی چربی است (زیرا هر یک گرم چربی حدود ۹ كیلو كالری انرژی تولید میكند در حالی كه هر یک گرم كربوهیدرات یا پروتئین ۴ كیلوكالری انرژی تولید مینماید) به این ترتیب برنامه غذایی غنی از چربی مانند غذاهای سرخ كرده و مواد حاوی چربی زیاد از قبیل دسرها و غذاهای چرب، بستنی به خصوص نوع پرخامه و... چنانچه به طور مداوم مصرف شوند موجب بروز چاقی و عوارض نامطلوب ناشی از آ‌ن خواهند  شد. بنابراین تنها كمیت غذا (مقدار غذای مصرفی) در كاهش وزن موثر نیست بلكه كیفیت برنامه غذایی یعنی نوع موادی كه در رژیم لاغری مصرف میشوند نیز حائز اهمیت بسیار زیاد است.

 

 

برای خواندن بخش اول -چرا هرگز نمی‌توانم لاغر شوم؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی، لاغری، اضافه وزن، تناسب اندام، رژیمهای با كربوهیدرات خیلی پایین، انتخابهای غذایی غلط، انواع رژیم های غذایی غلط، رژیم آ‌بدرمانی تعداد بازديد: 914 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز