Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 01:45

17
آذر
يائسگی؛ عامل ناپيدای تغيير وزن در بانوان

يائسگی؛ عامل ناپيدای تغيير وزن در بانوان

پایان پذیرفتن دوران باروری اغلب بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد هم از بعد جسمی و هم از نظر روحی و احساس تغییرات متابولیكی (سوخت و ساز) ناشی از قطع هورمون‌های باروری ممكن است در گروهی از بانوان موجبات افزایش وزن آنها را فراهم سازد

دكتر سیدضیاءالدین مظهری

 

 

تفسیر یافته ها

در صورتی‌كه به 2 سوال از هفت سوال طرح گردیده جواب مثبت داده‌اید تغییرات هورمونی ایجاد شده برای شما مشكل‌آفرین شده و حتی افزایش ناخواسته وزن‌تان را زمینه‌سازی كرده است.

ردیف        بلی    خیر

1    آیا آغاز یائسگی شما زودتر از 55 سالگی اتفاق افتاده است.        

2    مدت زمان طولانی می‌باشد كه سیكل ماهانه شما قطع گردیده است.

3    آیا مجبور بوده‌اید كه به یك عمل جراحی زنانه تن در دهید.

4    آیا در چند وقت گذشته انباشتگی و تراكم چربی‌های ناحیه شكم شما بیشتر شده و می‌شود.        

5    برعكس بازوها و رانها و نشیمن‌گاه شما نسبت به سال‌های گذشته كم‌حجم تر شده و تراكم و سفتی گذشته را از دست داده‌اند.

6    آیا اغلب دچار افت قدرت بدنی و ناتوانی در حل مشكلات جاری می‌باشید.

7    لیبیدو (احساس میل جنسی) شما نسبت به سابق كاهش پیدا كرده است      

اثرات جسمی و روحی یائسگی

پایان پذیرفتن دوران باروری اغلب بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد هم از بعد جسمی و هم از نظر روحی و احساس تغییرات متابولیكی (سوخت و ساز) ناشی از قطع هورمون‌های باروری ممكن است در گروهی از بانوان موجبات افزایش وزن آنها را فراهم سازد و اگر این وزن‌گیری به طور متناسبی در قسمت‌های ران و نشیمنگاه، سینه‌ها و بازوهای آنها رخ دهد به جذابیت آنها می‌افزاید چرا كه چربی ذخیره شده در زیر پوست و سایر بافت‌های بدن نه تنها به صافی پوست و جذابیت آن منجر می‌گردد بلكه استروژن تولید شده در چربی زیر پوست نیز به نرمی و لطافت پوست تأثیرگذار می‌باشد.

این مقدار استروژن تولید شده در چربی زیر پوست یك تعدیل و جایگزینی قطع ناگهانی عدم تولید استروژن در تخمدان‌ها را فراهم می‌سازد. از این جهت 2 یا 3 كیلو افزایش وزن بدن بعد از آغاز یائسگی در گروهی اثرات مثبتی دارد كه این میزان انباشت چربی در تمامی ارگانهای پیش‌گفته به طور متناسبی جا گرفته باشد.

اثرات انباشت چربی در ناحیه شكم

متاسفانه در گروه دیگری از بانوان افزایش وزن ناشی از یائسگی در ناحیه شكم آنها تجمع نموده و فرم چاقی فراخوانده شده آنها را از حالت گلابی شكل به صورت فرم سیب در می‌آورد و به علت عدم تحرك كافی و كاسته شدن مداوم از میزان انرژی مصرفی روز به روز بر حجم انباشتگی شكمی آنها افزوده‌تر می‌شود و عملكرد روحی و روانی متفاوتی را اعمال می‌نماید كه بازتاب آن عكس‌العمل‌های متفاوتی را به صورت اختصاصی و فردی و غیر مشابه با دیگر بانوان به ظهور می‌رساند و  بیماری‌های متعددی را متناسب  با میزان مصرف انرژی و افزایش محیط شكم فرا می‌خوانند مثلاً‌ سندرم متابولیك (افزایش چربی‌خون و فشارخون و قندخون ناشتا و كاهش HDL، افزایش LDL و...)

از چه زمانی تولید هورمون‌های خانم‌ها رو به كاهش می‌رود

از حوالی چهل‌سالگی تخمدان‌های بانوان به آهستگی رو به كم‌‌كاری نهاده و به صورت تدریجی تولید میزان هورمون آنها رو به كاهش می‌نهد البته زمان شروع و پیشرفت یائسگی در بین بانوان بسیار متفاوت از یكدیگر می‌باشد چرا كه فاكتورهای تاثیر‌گذاری مثل زمینه‌‌های ارثی و ژنتیكی و شرایط محیطی و نوع تغذیه آنها كاملا با یكدیگر متفاوت می‌باشند و آنچه كه به‌طور قطع مسجل می‌باشد با وجود دیر یا زود رخ  دادن زمان آغاز و انجام آن هرگز روند سیر آن متوقف نمی‌شود و تا حد نهایی مسیر طبیعی خود را طی می‌نماید.

شاید این سوال برای شما عزیزان مطرح باشد بدن هر فردی از كجا می‌‌داند كه این یا آن هورمون كی و كجا ساخته و پرداخته باید بشود؟ رئیس و فرمانده ساخته شدن هزاران فرمان‌های شیمیایی و هورمونی در مغز استقرار یافته و آدرس محل فرماندهی آنها به‌طور دقیق در بهترین محل هیپوتالاموس كه دسترسی فراوان به غذا و مواد مغذی لازم از طریق جریان خون كافی قرار دارد.
در این محل با بهم پیوستن پیام آوران محیطی با فاكتورهای درونی علائم خاص پدیدار می‌گردد كه بر عملكرد روحی و رفتاری هر فردی تاثیرات متفاوتی را اعمال می‌نماید كه بازتاب آنها عكس‌العمل‌های متفاوتی را برای افراد مختلف به صورت اختصاصی فراهم می‌آورد.

راههای خروج از بن‌بست‌های دوران یائسگی كه منجر به چاقی شكمی شده‌اند 

1- خوشبختانه چربی‌های انباشته شده دوران یائسگی در حفره شكم بانوان خیلی سریع و راحت به رژیم‌های كاهش وزن و فعالیت‌‌های مناسب بدنی عكس‌العمل نشان می‌دهد كافی است بزرگوارانی كه بعد از قطع سیكل ماهانه خود به طور چشمگیری به طرف حجیم‌‌تر گردیدن حفره شكم سوق یافته‌اند با كاهش چند صد كیلو كالری از انرژی دریافتی توام با فعالیت‌های بدنی و تقویت عضلات شكم، ران‌ها، دست‌ها و بازوها با یك برنامه ورزشی مناسب و دلخواهشان هر چه زودتر آغاز نمایند مثل حركات موزون بدن، انقباض و انبساط عضلات شكم، ران‌ها، نشیمنگاه و بالاتنه و انجام ورزش‌های كششی یوگا و برای افرادی كه به هر دلیلی مشكلات مفاصل دارند در اغلب موارد آب درمانی یعنی داخل استخر راه رفتن و یا در داخل آب با پا دوچرخه زدن بسیار موثر واقع می‌شود.

2- قبل از آغاز هر رژیم كاهش وزن و افزایش فعالیت ورزشی و بدنی به منظور تقویت عضلات و كاهش میزان چربی‌های انباشته شده شكمی، مشورت با پزشك خانواده و انجام یك چك‌آپ كامل و بررسی پارامترهای زیست‌شیمیایی مایعات بدن و معاینات بالینی قویاً‌ توصیه می‌شود.

قبل از آغاز هر فعالیت ورزشی در چك لیست تدوین گردیده می‌‌باید وضعیت قلب و عروق و نحوه گردش خون ناراحتی‌های استخوانی احتمالی اعم از تمامی مهره‌های تشكیل دهنده ستون فقرات و از اولین مهره گردن تا آخرین مهره‌‌ها  و كلیه مفاصل حركتی و مشكلات ارتوپدی و بیماری‌‌های مزمن احتمالی بطور روشنی مشخص و درج گردد. 

 

برچسب ها: یائسگی، دوران یائسگی، علائم یائسگی، تغذیه و دوران یائسگی، یائسگی و تغذیه مناسب تعداد بازديد: 765 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز