Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:06

25
آبان
یـك رژیم غذایی مناسب

یـك رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب باعث كاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، چاقی، سرطان و آلزایمر می‌شود. در این رژیم غذایی از انواع مواد غذایی با طعم‌های متنوع استفاده می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

رژیم غذایی مناسب باعث كاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، چاقی، سرطان و آلزایمر می‌شود. در غذاهای این رژیم از انواع مواد غذایی با طعم‌های متنوع استفاده می‌شود كه باعث می‌شوند فرد به مدت طولانی احساس سیری كند و كالری زیادی هم جذب نكند. چنین رژیمی چگونه می‌تواند به كاهش وزن كمك كند؟

قانون اول رژیم غذایی

برنامه خود را روز به روز عوض كنید:  هر روز صبح یك برنامه جدید را آغاز و هر روز برنامه مخصوص آن روز را دنبال كنید. به این ترتیب انرژی و انگیزه مورد نیاز برای شروع یك برنامه جدید را خواهید داشت.

به محض آنكه از رختخواب بلند می‌شوید، با خود بگویید: «من برنامه‌ام را طی 24 ساعت آینده دنبال خواهم كرد.» و دوباره دلایل خود برای انجام اینكار را برای خودتان یادآوری كنید.

قانون دوم رژیم غذایی

هر روز یك كار متفاوت انجام دهید: گاهی اوقات انجام دادن كارهای متفاوت به ما كمك می‌كند تا برخی افكار مثل «خسته شده‌ام» را دور بریزیم. مثل این است كه در خیابان خلاف جهت ماشین‌ها حركت كنید و برای آنكه اتفاقی نیفتد، باید حواستان را بسیار جمع كنید. در مورد چیزهایی كه می‌خورید و نحوه خوردن‌تان بیشتر فكر كنید.

قانون سوم رژیم غذایی

شكم خود را سیر نگه دارید: باور كردنش سخت است، اما یكی از مهم‌ترین عوامل در بالا رفتن سوخت و ساز بدن، خوردن است! شما می‌توانید سه وعده غذایی‌تان را داشته باشید (فقط باید حجم غذا را در هر وعده كمی كاهش دهید) و دو میان وعده غذایی نیز به وعده‌های اصلی اضافه كنید تا كمتر احساس گرسنگی كنید و سوخت و ساز بدن‌تان نیز افزایش یابد.

برای میان وعده‌ها از غذاهایی استفاده كنید كه احساس سیری به شما می‌دهند؛ مثل یك مشت بادام و كمی پنیر كم چرب. پروتئین‌ها به شما احساس سیری بیشتری می‌دهند و روی هورمون‌های كنترل كننده اشتها نیز اثر می‌گذارند.

قانون چهارم رژیم غذایی

كالری بیشتری بسوزانید: برای آنكه همچنان سوخت و ساز بدن‌تان را حفظ كنید، باید روزانه به مقدار كافی ‌آب بنوشید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه نوشیدن چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. علاوه بر آن هر روز 20 دقیقه پیاده‌روی كنید.

راه رفتن با یك حالت بدنی مناسب به صورت محكم كمك می‌كند تا هم عضلات خود را ورزیده‌تر كنید و هم كالری بیشتری بسوزانید و علاوه بر این موارد سوخت و ساز بدن‌تان نیز بالا رود.

اما برای داشتن عضلاتی ورزیده و سوزاندن چربی‌ها باید بدنسازی كنید. نیازی به بلند كردن وزنه‌های سنگین نیست، زیرا شما مقدار غذای روزانه خود را كاهش داده‌اید و می‌توانید با وزنه‌های سبك نیز تمرین كنید. 

قانون پنجم رژیم غذایی

به اندازه و مقدار غذاها توجه كنید: اندازه و مقدار غذاهایی را كه می‌خورید مورد توجه قرار دهید. مثلاً یك سیب‌زمینی با قطر حدود 5/4-6 سانتیمتر حدود 135كیلو  كالری انرژی دارد. سیب‌زمینی بزرگ‌تر حاوی 293 كیلو كالری انرژی است.

بهتر است با كالری‌های مواد غذایی آشنا باشید. شما می توانید از دست خود به عنوان پیمانه استفاده كنید. یك مشت از اغلب مواد غذای برابر است با یك فنجان.

یك قاشق غذاخوری از برخی چیزها مثل سس سالاد برابر است با اندازه انگشت شست و سرانگشت شست نشان‌دهنده یك قاشق چایخوری است.

 قانون ششم رژیم غذایی

استرس را ازخود دور كنید:  استرس می‌تواند تمام اهداف شما برای تغذیه خوب و مناسب و ورزش كردن را خنثی كند؛ به خصوص اگر از آن دسته افرادی هستید كه به هنگام درگیری با عوامل استرس‌زا، دهان‌تان نیز شروع به جنبیدن می‌كند و مدام باید چیزی بخورید.

استرس باعث ترشح برخی مواد شیمیایی و افزایش اندازه دور كمر می‌شود. غذا خوردن نباید راهی برای رفع و كاهش استرس‌های‌تان باشد. در این باره از متخصص و مشاور كمك بگیرید. در طول مسیر محل كار تا خانه برای خودتان شاخه‌ای گل بخرید. هیچ‌كس با خرید یك شاخه گل ورشكست نخواهد شد، ولی با تماشا كردن و لذت بردن از رایحه آن، قدری از استرس‌های‌تان كاسته می‌شود.

برای كسی كار خوبی انجام دهید. از یكی از دوستان‌تان دعوت كنید تا با شما قهوه‌ای بنوشد، برای یكی از كسانی كه دوستش دارید، پیغام محبت‌آمیزی بفرستید و با اینكارها از استرس‌های خود كم كنید.

این كار به كاهش استرس‌های‌تان كمك می‌كند. مدیتیشن كنید. اگر فكر می‌كنید كه زندگی بیهوده‌ای دارید، سعی كنید از طریق مدیتیشن به آرامش عمیق درونی دست یابید. هر روز 10 دقیقه از وقت خود را به یوگا یا مدیتیشن اختصاص دهید. با خودتان مهربان باشید. بیشتر افرادی كه موفق به كاهش وزن شده‌اند، می‌گویند از نظر روحی، احساس عزت نفس و خوددوستی داشته‌‌اند.

قانون هفتم رژیم غذایی

به اندازه كافی بخوابید: سعی كنید كه اصلاً كمتر از 7 ساعت نخوابید. احساس خستگی و كم‌انرژی بودن باعث می‌شود حتی یك پیاده‌روی ساده نیز به نظر دشوار برسد.

بعد از چند شب خواب نامناسب، كم‌كم هورمون‌های كنترل كننده اشتها تغییر رویه می‌دهند. كم‌خوابی باعث افزایش میزان گرلین می‌شود. این هورمون پیام گرسنگی را به مغز می‌رساند، بدون شك كم‌خوابی‌های طولانی مدت باعث چاقی و بروز دیابت می‌شوند.

قانون هشتم رژیم غذایی

ناامید نشوید و دوباره شروع كنید: فردا را فراموش كنید. فردا هیچ معجزه‌ای رخ نخواهد داد، باید از امروز شروع كنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، کاهش وزن، بیماری های قلبی، رژیم غذایی مناسب، برنامه غذایی، رژیم غذایی و بیماری، طعم های متنوع تعداد بازديد: 1724 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز