Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 07:38

18
فروردین
تغذیه سالم برای تندرستی

تغذیه سالم برای تندرستی

رعایت علم تغذیه در زندگی و سلامتی افراد اثر بسزایی دارد؛ برای آشنا شدن با تغذیه صحیح در اینجا تعدادی از مواد و نکات مصرف مواد غذایی را برایتان ذکر می‌نماییم.

امیلیا جدی

 

تأثیر امگا 3 بر افزایش متابولیسم

امگا 3 قادر است بر چربی‌های قهوه‌ای و تیره‌رنگ اثر گذاشته و آنها را آب و ذوب كند.

بدین صورت كه فعالیت آنها را زیاد نموده و باعث بالا رفتن متابولیسم در بدن می‌گردد، این آزمایش بر روی بسیاری از حیوانات آزمایشگاهی نیز انجام شده و نتایج آن مطابق با آنچه بدن انسان نیز به آن عكس‌العمل داده شده است این آزمایشات همچنین نشان داده كه می‌توان از امگا 3 جهت درمان دیابت نوع 2 و همچنین كنترل چاقی نیز استفاده كرد بنا به تحقیقات دانشگاه بارسلونا، چنانچه افراد بتوانند در غذای روزانه خود از امگا 3 استفاده نمایند می‌توانند مانع چاقی شوند و باعث سوخت و سوز قند در بدن بشوند.

امگا 3 می‌تواند باعث فعال شدن چربی قهوه‌ای شود  و در نتیجه گرمای بدن را بالا برده و باعث سوختن قندخون و گرمای بدن شود.

توصیه پزشكان بر این است كه استفاده از مكمل‌های امگا 3 می‌تواند كالری سوزی در بدن را افزایش دهد و بسیاری از مشكلات اعم از چاقی و دیابت را كاهش دهد.

پروتئین و نمك و خواب‌آلودگی

تحقیقات نشان می‌دهد، چنانچه وعده غذای اصلی ما سرشار از پروتئین و نمك باشد، می‌تواند خواب‌آلودگی پس از غذا را ایجاد نماید، همه ما گاهی خواب‌آلودگی پس از صرف غذا را تجربه كرده‌ایم اما خوب است بدانیم آنچه باعث این رخوت و سستی و خواب‌آلودگی می‌گردد مصرف نمك و پروتئین به صورت توامان و به مقدار زیاد می‌باشد.

طی آزمایشات و تحقیقات انجام شده، خوردن وعده‌‌های غذائی زیاد و سنگین باعث خواب‌های طولانی بعد از غذا می‌گردد و البته غذاهائی كه سرشار از پروتئین و نمك باشد این خواب‌آلودگی را شدت می‌بخشد تحقیقاتی متعدد در این مورد انجام شده و نتیجه آن است كه زمانی‌كه در وعده غذائی خود از پروتئین بیشتر استفاده كنیم مدت خواب ما بیشتر می‌شود محققین به این نوع خواب‌آلودگی، خواب متأثر از زیاد خوردن می‌دانند.

براساس مشاهدت غذاهای شامل پروتئین كه سرشار از نمك باشد بیش از شكر می‌تواند (غذاهای سرشار از شكر) می‌تواند، عامل خواب بیشتر شود.

پخت سریع حبوبات و پروتئین و آهن بیشتر

زمانی‌كه شما حبوبات خشك را طبخ می‌كنید، پخته شدن آن همراه با خواص آن مدنظر شماست. خوب است بدانید چنانچه شما حبوبات را در زودپز بپزید.

می‌تواند كیفیت پخت بهتری به شما ارائه ‌دهد در مقایسه با آنكه شما آنها را در آرام‌‌پز پخته و یا در دمای كمتری بپزید زیرا در آن صورت می‌‌توانیم آهن و پروتئین متفاوتی دریافت كنیم.

تحقیقات نشان داده كه به صورت میانگین 2 بیلیون نفر در سراسر دنیا دچار كمبود مواد معدنی و ویتامین می‌باشند كه به صورت خاص دچار كمبود آهن و زینك (روی) می‌باشند.

این كمبود می‌تواند از طریق حبوبات جبران شود، به شرطی كه خود پخته شده و در مدت طولانی استفاده شود و در وعده‌های غذائی گنجانده شده و مكرراً مصرف شود.

برای این منظور بهتر است از ظروف و قابلمه‌های زودپز استفاده كنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

لاپاروسكوپی و مشكلات گوارشی

بای‌پس معده (لاپاروسكوپی) یك درمان موثر برای چاقی می‌باشد، او مطالعاتی كه بر روی حدود 300 نفر از افرادی كه بخاطر سایز بزرگ و یا چاقی، عمل لاپاروسكوپی انجام داده‌اند، صورت گرفته نشان می‌دهد كه بعد از حدود دو سال از عمل خود از مشكلات گوارشی شكایت دارند، 70 درصد بیماران اغلب دچار سوء هاضمه شده و از عدم تحمل برخی مواد غذائی گزارش می‌دهند، به ویژه مواد غذایی كه شامل چربی بالا، قند و گوشت قرمز می‌باشد، این سه مورد در اغلب آنها مشكلات هضم و گوارش ایجاد می‌كند.

پزشكان توصیه می‌كنند كه افرادی كه مایل به انجام بای پس معده هستند باید بدانند كه این عمل در كوتاه مدت جواب می‌دهد و ممكن است كه در طولانی مدت دچار عوارض دیگری از جمله عدم هضم مواد غذائی و مشكلات گوارشی شوند.

بنابراین قبل از مبادرت به انجام این كار بهتر است بیشتر در مورد این عمل تفكر و تمركز نمایند تا شاهد مشكلات بعدی نباشند.

پروتئین چرب و افزایش قند و چربی خون

بنابه گزارش دكتر بالدن استاد دانشگاه سنت‌لوئیس نوعی چربی در بدن ما وجود دارد كه به پروتئین چرب موسوم است و تقریبا دیده نمی‌شود كه باعث بسیاری مشكلات از جمله دیابت، چاقی می‌گردد.

این پروتئین در كبد موجود می‌باشد براساس تحقیقاتی كه در حیوانات آزمایشگاهی انجام شده، این نوع چربی می‌تواند باعث بالا رفتن كلسترول وتری‌كلیسیرید شود.

زمانی كه تری‌گلیسیرید بالا برود، می‌تواند نشان از یك بیماری شناخته شده به نام كبد چرب باشد كه می‌تواند خطر ابتلا به بیمارهای قلبی، دیابت و بیماری‌های دیگر را عامل شود.

بیماری كبد چرب، یكی از بیماری‌های كبد است كه 30 درصد از آمریكائی‌ها در چند دهه اخیر به آن مبتلا شده‌اند، و اغلب با انتخاب بد غذایی همراه است.

بیماری كبد چرب نیازمند یك فراخوان عمومی به جهت بالا بردن بهداشت جامعه می‌باشد بدین صورت كه مراكز بهداشتی كشورها در سطح كلان باید آموزش تغذیه و آداب درست زندگی را به كوكان و بزرگسالان را در دستور كار خود قرار دهند تا بتوانند با مداخلات شدید پزشكی با این بیماری كه متاسفانه روز به روز در حل تزاید است مبارزه كنند.

دستگاه‌های كوچك مشكلات بزرگ!

جالب و لازم است بدانید كه استفاده از تبلت، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های بازی كامپیوتری می‌تواند، مشكلات بزرگ ایجاد نماید، مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد كه كودكانی كه در بیشترین وقت خود را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند چاق‌تر می‌باشند هر چند این تحقیق بر روی تماشا تلویزیون صورت گرفته اما در پی آن به اثرات نامطلوب دیگر صفحات نمایشگر نیز اشاره شده محققین دریافته‌اند كه چنانچه كودكان بیش از حد وقت خود را صرف تبلت، گوشی‌های هوشمند و دیگر وسایل كامپیوتری بگذرانند، باعث عدم تحرك آنان، باعث عدم خواب كافی شبانه و از همه مهمتر اینكه به دلیل كم تحركی و عدم خواب كافی آنها از مواد قندی و دیگر نوشیدنی‌های شیرین بیشتر استفاده كرده و همه این عوامل باعث چاقی و در سال‌های بالاتر مشكلات مربوط به چاقی می شوند.

بر همین اساس كسانی كه 5 ساعت یا بیشتر در حال استفاده از تلویزیون و دیگر وسایل كامپیوتری باشند دو برابر بیشتر از همسالان خود دچار چاقی و مشكلات آن می‌شوند پزشكان توصیه می‌كنند كه والدین بهتر است زمان استفاده از تلویزیون را در منزل محدود نمایند و البته این محدودیت در مورد دیگر وسایل مانند گوشی‌های هوشمند،‌ تبلت و بازی‌های كامپیوتری هم بهتر است رعایت شود.

طعم خوب غذا، ‌چاقی یا لاغری

برخی از باورها بر این است كه غذاهای خوشمزه باعث و برانگیزنده اشتهای زیاد و به طبع آن چاقی می‌شود شاید در برخی موارد این باور درست باشد اما نمی‌‌توان آن را تعمیم داد.

تحقیقی در این مورد انجام شد تعدادی موش آزمایشگاهی برای این كار انتخاب شده و به تعدادی خوراكی‌هایی نظیر شكلات، بیسكویت و سیب‌زمینی سرخ كرده داده شد كه بسیار مورد استقبال قرار گرفت و البته باعث چاقی این تعداد از موش‌ها هم شد،‌ اما محققین و پزشكان بر این باورند كه لزوما غذاهای خوشمزه با طعم خوب باعث چاقی نمی‌شوند.

آنچه باعث چاقی می‌گردد، غذاهای نامناسب با چربی و قند بالا می‌باشند، غذاها می‌تواند خوش‌طعم باشند اما زیان‌آور و چاق كننده نباشند و بالعكس برخی خوراكی‌ها هم چاق كننده و هم زیان‌آور می‌باشند.

باور عمومی این است كه خوردن غذای خوشمزه در طولانی مدت می‌تواند عامل چاقی باشد، اما محققان به بررسی این مسئله پرداخته‌اند و معتقدند كه لزوما غذای خوشمزه برای شما مضر نیست بلكه باید این امكان را به وجود آورد كه غذای ما در عین خوشمزه‌گی دارای شرایط سالم نیز باشد این نوع غذا غذای سالم و خوشمزه نام دارد!

چاقی نوجوان و اثر آن در دوران میانسالی

دارا بودن BMI بالا یا شاخص توده بدنی در نوجوانان می‌تواند در دوران میانسالی مشكل‌ساز باشد طبق تحقیقات انجام شده نوجوانای كه دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالا باشند. در دوران میانسالی دچار مشكلات و عملكردهای شناختی خواهند شد.

بر همین اساس دارا بودن قامت بلند برای افراد بخصوص آقایان می‌تواند عاملی جهت بالا رفتن اعتماد به نفس، تلقی گردد و دقیقاً به همین دلیل اگر فردی چه خانم و یا آقا در نوجوانی دچار چاقی و وزن بالا باشد، در آینده وی در دوران میانسالی تاثیر گذاشته و احتمال آنكه از لحاظ عملكرد شناختی دچار مشكل شود، بسیار بالا می‌رود، بر طبق تحقیقات انجام شده این افراد ممكن است به بیماری آلزایمر در سنین بالا بیشتر گرفتار شده و مشكلات رفتاری و شناختی بیشتری داشته باشند.

تحقیقات بر روی چاقی دوران كودكی، اضافه وزن در دوران نوجوانی و مشكلات رفتاری شناختی در میانسالی، همچنان ادامه دارد و ارتباط این سه عامل در دست بررسی بیشتر می‌باشد.

 

برچسب ها: تغذیه و خواب آلودگی، سوخت و ساز بدن، لاپاروسكوپی، فواید امگا 3، امگا 3 و متابولیسم، پخت حبوبات، چاقی نوجوان تعداد بازديد: 1200 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز