Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 08:40

28
اسفند
توصيه‌های نوروزی برای تغذیه (2)

توصيه‌های نوروزی برای تغذیه (2)

افراد سالمند یا میانسال هنگامی كه به سفر می‌روند و یا در میهمانی‌ها در جمع فامیل و دوستان غذا میل می‌كنند، معمولا اشتهای بیشتری برای صرف غذا دارند

افزایش چربی‌های نامطلوب خون و یا فشارخون

گاه شاهد هستیم كه برخی افراد میانسال یا سالمند پس از طی تعطیلات نوروزی با اینكه اوقات خوش و شیرینی را به همراه خانواده خود گذرانده و از تعطیلات لذت برده‌اند، ولی مبتلا به افزایش چربی‌های نامطلوب خون یا بالا رفتن فشارخون شده و بیمار و بستری می‌شوند و اوقاتی تلخ و دشوار را به منظور مداوا و بازگشت سلامت خود سپری می‌كنند.

این گروه از افراد تصور می‌كنند كه پرخوری و استفاده از خوراكی‌های نامناسب چنانچه كوتاه مدت و حدود یكی دو هفته باشد، به سلامت آنان لطمه‌ای نمی‌زند؛ در حالی كه افراد سالمند یا میانسال و یا جوانانی كه در ریسك افزایش چربی‌های خون و یا فشارخون هستند باید در تمام اوقات مراقب تغذیه و سلامت خود باشند و از هر گونه بی‌توجهی و بی‌مبالاتی در تغذیه و شیوه زندگی‌شان جدا بپرهیزند.

افراد سالمند یا میانسال هنگامی كه به سفر می‌روند و یا در میهمانی‌ها در جمع فامیل و دوستان غذا میل می‌كنند، معمولا اشتهای بیشتری برای صرف غذا دارند و اكثرا تمایل زیادتری نسبت به مواد سرخ كرده و چرب و شیرین از خود نشان می‌دهند. پرهیزهای غذایی معمولا برای این دسته از افراد ناخوشایند و زجرآور است؛ غافل از آنكه این پرهیزها عامل مهمی در حفظ سلامت و طول عمر آنان می‌باشد.

كاهش قدرت ایمنی بدن و ابتلا به بیماری‌های مختلف

بعضی افراد در پایان تعطیلات نوروزی یا در طول این ایام، از ضعف قوای جسمانی، خستگی و كوفتگی و یا بروز عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی‌های مكرر یا طولانی شكایت می‌كنند. كاهش قدرت ایمنی بدن، عامل مهم بروز این عوارض است و قربانیان آن افرادی هستند كه در تعطیلات عید، شیوه تغذیه و برنامه زندگی نامناسبی را دنبال می‌كنند.

بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان و جوانان در این ایام از مصرف غذاها و میان‌وعده‌های سالم و مفید خانگی امتناع كرده و از غذاهای آماده بیرون استفاده می‌كنند. این مواد اكثرا حاوی مقدار زیادی چربی، نمك، سس‌های چرب یا شكر و مواد افزودنی شیمیایی هستند و نه تنها ارزش تغذیه‌ای بالایی‌ ندارند، بلكه برای سلامت افراد زیان آورند.

نوجوانان و جوانان اكثرا در ایام تعطیلات نوروز از مصرف سبزی، سالاد، میوه‌ها و آب میوه‌های تازه و نیز شیر و دوغ و سایر لبنیات خودداری می‌كنند؛ در نتیجه مواد مغذی ضروری، به خصوص ویتامین‌ها و مواد معدنی به میزان لازم و كافی به بدن آنان نمی‌رسد. خلاصه آنكه در ایام عید الگوی غذایی این افراد از حالت سالم و طبیعی خارج شده و از موادی استفاده می‌شود كه برای سلامت این گروه كه اكثرا در مرحله رشد و تحرك شدید جسمی و فكری هستند، مفید نیست كه نتیجه آن كاهش مقاومت بدن و بروز اختلالات فراوان از جمله سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی مكرر و طولانی می‌باشد.

 

برای خواندن بخش اول -  توصيه‌های نـوروزی برای تغذیه - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و سالمندان، تغذیه و رژیم درمانی، برنامه غذایی، غذا برای کودک، اختلالا در تغذیه، افزایش وزن در نوروز، تغذیه و رژیم تعداد بازديد: 615 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز