Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 14:40

30
آذر
پياده روی حركت در جاده تندرستی (بخش اول)

پياده روی حركت در جاده تندرستی (بخش اول)

پیاده‌روی موجب تقویت قلب در زنان می‌گردد. پژوهش‌ها نشان داده است زنانی كه در هفته 3 ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌كنند، 35 درصد كمتر از آنهایی كه پیاده‌روی نمی‌كنند به حملات قلبی و بیماری‌های كرونری دچار می‌شوند.

تحریریه دنیای تغذیه

 

 

بقراط :بهترین دارو برای انسان، پیاده‌روی است. 

بقراط، انسان بسیار باهوشی بوده كه قرن‌ها پیش به این نكته مهم پی برده است! تحقیقات بسیار ارزشمند و ثابت شده‌ای وجود دارد كه نشان می‌دهد پیاده‌روی برای انسان مفید و اثرات و نتایج آن در سلامتی افراد بسیار شگفت‌انگیز است.

پیاده‌روی به طور قابل ملاحظه‌ای احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را كاهش می‌دهد. همچنین باعث كاهش پرفشاری خون و افزایش تراكم استخوانی می‌گردد. در این مقاله، مزایای ورزش پیاده‌روی را برای شما خوانندگان عزیز برمی‌شماریم. آیا اولین قدم خود را در زندگی به یاد می‌آورید؟

آیا به یاد می‌آورید كه در دوران كودكی با اولین قدمی كه برداشتید و شروع به راه رفتن كردید، چه شور و هیجانی در اطرافیان خود ایجاد كردید! این راه رفتن از دوران كودكی آغاز شد و در دوران جوانی و بزرگسالی ادامه یافت؛ اما ناگهان در جایی و در میانه راه (در بزرگسالی) متوقف شد!

طبق آمار درصد افراد بزرگسالی كه بیشتر ساعات روز خود را نشسته سپری می‌كنند، از 8/36 درصد در سال 2000 به 9/39 درصد در سال 2005 افزایش یافت! یكی از دلایل عمده آن زندگی‌های پراسترس و پرمشغله و شلوغ امروزی است كه وقتی برای یك پیاده‌روی و انجام یك ورزش بسیار ساده نمی‌گذارد! از طرفی، وسایل پیشرفته زندگی منجر به كاهش یا عدم فعالیت بدنی می‌شود. امروزه بی‌تحركی یكی از خصوصیات زندگی ما شده است؛ از وجود آسانسورها گرفته تا دستگاه‌های كنترل از راه دور، جاروبرقی، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، مسواك برقی، و... و عدم وجود پیاده‌روهای مناسب و ایمن برای پیاده‌روی كردن.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه استفاده از این وسایل الكتریكی و اتوماتیك برای سلامتی مضر است. دومین عامل مرگ و میر در جهان پس از مصرف دخانیات، عدم تحرك و فعالیت فیزیكی و ورزش نكردن می‌باشد. پیاده‌روی می‌تواند شروع خوبی برای داشتن یك بدن سالم باشد. 

فواید و تاثیرات پیاده‌روی 

- پیاده‌روی از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری می‌كند. تحقیقات نشان می‌دهد كه 150 دقیقه پیاده‌روی در هفته و كم كردن وزن به میزان 7 درصد، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را تا 58 درصد كاهش دهد. 

- پیاده‌روی موجب تقویت قلب در مردان می‌گردد. پژوهش‌ها نشان داده است میزان مرگ و میر در میان مردان بازنشسته‌ای كه روزانه كمتر از 1 كیلومتر پیاده‌روی می‌كنند دو برابر بیشتر از مردانی است كه بیش از 3 كیلومتر در روز پیاده‌روی می‌كنند. 

- پیاده‌روی موجب تقویت قلب در زنان می‌گردد. پژوهش‌ها نشان داده است زنانی كه در هفته 3 ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌كنند، 35 درصد كمتر از آنهایی كه پیاده‌روی نمی‌كنند به حملات قلبی و بیماری‌های كرونری دچار می‌شوند. 

- پیاده‌روی فعالیت‌های مغز را تقویت می‌كند. در تحقیقی كه بر روی پیاده‌روی و عملكردهای شناختی، ادراكی مغز صورت گرفت؛ پژوهشگران دریافتند زنانی كه حداقل 5/1 ساعت پیاده‌روی در هفته دارند، فعالیت‌های شناختی، ادراكی مغز در آنان به میزان چشمگیری بهتر از زنانی است كه در هفته كمتر از 40 دقیقه پیاده‌روی دارند. از طرفی همچنین، میزان كاهش حافظه در آنان كمتر است. 

- پیاده‌روی به استحكام و تقویت استخوان‌ها كمك می‌كند. براساس پژوهش‌ها زنان یائسه‌ای كه روزانه تقریبا 5/1 كیلومتر پیاده‌روی می‌كنند، تراكم توده استخوانی آنها بیشتر از زنانی است كه كمتر از این مقدار پیاده‌روی دارند. از طرفی، پیاده‌روی، روند تحلیل توده استخوانی را كند می‌كند.

ادامه مطلب

برچسب ها: پیاده روی، ورزش پیاده روی، فواید پیاده‌روی، تاثیرات پیاده‌روی، تاثیرات پیاده روی بر بدن تعداد بازديد: 708 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز