Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 06:56

23
اسفند
تدابیر طب سنتی بر ای نوروز (2)

تدابیر طب سنتی بر ای نوروز (2)

استفاده از سبوس در بهار بسیار مفید است. در كل استفاده از ملین‌ها در فصل بهار خوب است.

 

مقداری (حدود یك سوم حجم آن، بسته به اندازه تمایل به شیرینی و ترشی) شكر یا پودر قند به آن اضافه شود. روی حرارت آن را هم بزنند تا كم حجم و غلیظ شود. به این ترتیب مایه شربت به دست می‌آید. مصرف این شربت در روزهای آخر زمستان و اول بهار مفید است. می‌توان به این شربت مقداری خاكشی هم افزود. چون خاكشی تمیزكننده و دفع‌كننده مواد زائد و خنك‌كننده بدن است و برای كبد هم بسیار مفید است.

خوردن آش آلو، آش سكنجبین، آش انار، آش دوغ (آش‌های رو به خنك)، آش‌های حاوی آب یا عصاره زرشك یا انار یا سماق هم مفید است. محتویات این آش‌ها به این صورت است كه بیشتر حاوی سبزیجات تازه و دارای مقداری لپه و برنج می‌باشند. می‌توان گوشت‌های لطیفی مثل بال یا گردن مرغ یا مختصری از گوشت‌ چرخ کرده و قلیه شده بره در آن استفاده نمود.

در نیم ساعت آخر پخت آش، یكی از موارد گفته شده (مثلا یك فنجان آبغوره، آب انار، آب زرشك، سكنجبین ملس یا آب لیمو) را می‌توان اضافه نمود. می‌توان به آش‌ها تنوع داد و هر روز یكی از این موارد را اضافه كرد. این غذا به‌ویژه برای افراد چاق و تنومند با مزاج گرم و برای اكثر افراد در این فصل مفید است، ولی افراد باید سعی كنند هنگام مصرف این آش نفخ نداشته باشند، چون این آش ممكن است باعث افزایش نفخ شود. در صورتی كه معده فرد سرد است، مصرف این آش مضر است.

گاهی به افراد چاق و تنومند توصیه می‌شود حدود 2 هفته از این آش استفاده كنند، اما به برخی افراد توصیه می‌شود هفته‌ای 2-3 بار از این آش استفاده نمایند.

استفاده از سبوس در بهار بسیار مفید است. در كل استفاده از ملین‌ها در فصل بهار خوب است. اسهال خفیف در بهار خوب است. این آش‌ها هم ملین و خنك هستند. استفاده از خاكشی در آب دمای اتاق یا كمی ولرم، لینت مزاج می‌دهد. همچنین می‌توان آلو یا پودر سبوس گندم یا برنج را در یك فنجان آب ریخت و در صورت نفخ نداشتن معده، صبح ناشتا یا نیم ساعت بعد از غذا از آن استفاده كرد.

استفاده از كاهو سكنجبین، میوه‌ها و سبزیجات هم در این فصل بسیار توصیه می‌شود.

كیفیت گوشت هم در این فصل خیلی جالب نیست، چون گوسفندها در محل‌های نگهداری بوده‌اند و پروار شده‌،چربی گرفته و به چرا نرفته‌اند، بنابراین در اواخر زمستان كیفیت گوشت خوب نیست و بهتر است از گوشت آن زمان استفاده نشود. در فصل بهار مصرف گوشت ماهی بیشتر توصیه شده، چون خنك و سبك است. همچنین گوشت پرندگان هم در این فصل بیشتر از گوشت قرمز توصیه شده است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تدابیر طب سنتی بر ای نوروز- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سبوس، مزاج گرم، افراد چاق، اسهال، نفخ، عصاره زرشك، ملین ها، اسهال خفیف تعداد بازديد: 775 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز