Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:44

29
فروردین
تدابیر طب سنتی برای فصل تابستان (2)

تدابیر طب سنتی برای فصل تابستان (2)

مصرف آب داغ و توقف در زیر نور خورشید نیز در فصل تابستان مضر است.

 

مواد غذایی مفید در این فصل كدامند؟

 توصیه می‌شود در فصل تابستان از خنكی‌جات (مانند آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و كمی نان، سبزیجات خنك مانند خیار، كاهو، كدو خورشتی (سبز) گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج) استفاده شود.

 توصیه می‌شود نوع غذاهایی كه در تابستان مصرف می‌شوند، پختنی و آبپز باشد و غذاها كباب و یا سرخ نشوند. مصرف غذاهایی مانند آش، سوپ، خورش سبزیجات كه سبزی آن‌ها سرخ نشده باشد، حبوبات آن كم بوده، مقدار زیادی گوشت نداشته باشند، كمی ترش باشند مثلا با غوره، آبغوره، آبلیمو، لیمو و نارنج تهیه شده باشند مخصوصا سوپ جو و آش جو (به دلیل خنك بودن) بسیار مفید  بوده و از بهترین غذاها برای رفع عطش و حرارت بدن می‌باشند.

 مصرف مركبات و میوه‌جات میخوش یا ملس (بین ترش و شیرین) مانند زرشك و آب زرشك، شاه‌توت، تمشك، سیب ترش، آلبالو، گوجه‌سبز، انار، شوید، هلو، زردآلو، هندوانه وگریپ‌فروت بسیار مفید است.

 مصرف سالادها در این فصل بسیار توصیه می‌شود، زیرا معمولا مزاج‌های سرد و تر دارند (كاهو، خیار، آبلیمو و. . .).

 خوردن ترشی‌جات در این فصل مفید است، به شرط اینكه ترشی خیلی تند نشده باشند كه در این صورت، حرارت آنها بالا می‌رود.

 مصرف كافی آب، لبنیات مانند دوغ و ماست مفید است.

 مصرف گوشت‌های سفید نسبت به گوشت‌های قرمز در این فصل مناسب‌تر است. گوشت‌های سفید (مانند مرغ و ماهی) گرمای كمتری دارند، مخصوصاً ماهی كه با داشتن مزاج سرد و تر، برای این فصل بسیار مناسب است به شرطی که خیلی سرخ نشده و ادویه‌جات تند نیز خیلی به آن اضافه نشود.

نكات

 باید توجه داشت كه افراد با مزاج سرد، در مصرف این مواد غذایی مفید ذكر شده، حتی در فصل تابستان، زیاده‌روی نكنند.

 در این فصل باید گرسنگی و تشنگی را سریع برطرف كرد، زیرا به دلیل حرارت فصل و مزاج، ممكن است معده در صورت خالی ماندن آسیب ببیند.

در این فصل باید استراحت بیشتری داشت تا مزاج خنك شود.

 استحمام كردن، دوش آب خنك، شنا كردن در آب روان با رعایت‌های مربوطه، پوشیدن لباس‌های خنك نخی و ورزش‌های سالنی كه زیر آفتاب نباشند در فصل تابستان مفید است، ولی در انجام ورزش‌های گرم و خشك مانند فوتبال، دویدن و ... مخصوصا در طی روز و زیر آفتاب یا فضای باز نباید در این فصل زیاده‌روی شود.

 ناهار باید در این فصل كم و سبك باشد، چون وسط روز هوا بسیار گرم و قوه هاضمه ضعیف است و در نتیجه غذای وسط روز نباید سنگین باشد.

در این فصل باید كلا از غذاهای با هضم راحت مانند ماهی‌های كوچك، جوجه مرغ، مرغ و ... استفاده شود.

 مصرف آب داغ و توقف در زیر نور خورشید نیز در فصل تابستان مضر است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- تدابیر طب سنتی برای فصل تابستان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مواد غذایی مفید، غذاهای آبپز، غذاهای مفید، مزاج های سرد، زیاده روی در غذا، ورزش های مناسب تابستان تعداد بازديد: 1117 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز