Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 03:30

26
آذر
انار و طب سنتی

انار و طب سنتی

افرادی كه معده‌های شلی دارند و یا ترش می‌كنند اگر انار را با گوشت‌های داخلش مصرف كنند حالت قابض داشته و جمع كننده شكم است.

دكتر سید مهدی میرغضنفری؛ پزشك و دكترای تخصصی فیزیولوژی،  رئیس هیأت موسس انجمن تحقیقات طب سنتی ایران

 

انار در روایات      

رسول گرامی اسلام و امامان گرانقدر شیعه در مورد مصرف انار توصیه های فراوانی كرده اند.

امام علی(ع) : " به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز می نماید . " ( امالی طوسی ، ج1 ، ص 272 )  

رسول خدا (ص) : هیچ اناری نیست مگر این که در آن یک دانه از بهشت وجود دارد و من دوست دارم حتی یک دانه از آن را ترک نکنم .( طب الائمه ، ص 134 )

علی بن الحسین(ع) : " دو چیز است داخل شکم نمی شود مگر آن را فاسد می نماید ، دو چیز آن را اصلاح می کند که دو اصلاح کننده انار و آب سرد شده و دو فاسد کننده پنیر و کباب خشک است ." ( محاسن ، ج 2 ، ص 493 )

امام رضا(ع) فرمود : هیزم انار حشرات و حیوانات کوچک را دور می نماید . ( مکارم الاخلاق ، ص 545 )

 امام صادق (ع)فرمود : هر کس انار بخورد  ، پس جان او تا صبح در امان است.( بحارالانوار ، ج 66 ، ص 164)

انار از دیدگاه طب سنتی    

دكتر سید مهدی میرغضنفری رییس هیات موسس انجمن تحقیقات طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران در مورد خواص انار از دیدگاه طب سنتی معتقد است: افرادی كه مزاج سردی دارند باید در خوردن انار به خصوص انار ترش زیاده روی نكنند.وی می‌گوید: انار میوه بسیار مفیدی هم در طب سنتی و هم طب اسلامی است، مزاج انار به طعم آن بستگی دارد. مزاج انار به طور كلی سرد و خشك است و هر چه ترش‌تر باشد مزاج سرد و خشكی آن نیز بیشتر است.

به گفته وی افرادی كه مزاج سردی دارند باید در خوردن انار به خصوص انار ترش زیاده روی نكنند. اینكه برای خوردن انار از گلپر و نمك استفاده می كنند به این دلیل است كه طبع گلپر و نمك گرم بوده و باعث معتدل شدن انار شده و عوارض سردی آن را می‌گیرد.میرغضنفری یكی از خواص انار را رقیق كردن خون و در اصطلاح طب سنتی لطیف كردن خون می داند. به اعتقاد وی رقیق كردن خون یعنی نفوذ خون به عروق ریز بدن را بیشتر كرده و باعث می شود غذا رسانی به اعضای دوردست بدن زیاد شود.وی ادامه می دهد: افرادی كه مزاج گرم یا صفرای بالایی دارند انار برای آنها مناسب بوده و صفرابر است.

تلخی دهان، سوزش ادراری، سوزش مقعد و برخی اگزماها و خشكی پوست از علائم صفرای بالا است. افرادی كه معده‌های شلی دارند و یا ترش می‌كنند اگر انار را با گوشت‌های داخلش مصرف كنند حالت قابض داشته و جمع كننده شكم است.وی در پایان یادآور می شود: افراد با مزاج گرم افرادی هستند كه بدنشان گرم‌تر از بقیه بوده و فعالیت‌های بدنی و سرعت تكلم آنها نیز تند است و خوابشان نیز نسبت به بقیه كمتر و پوستشان رو به خشكی می رود. افراد با مزاج سرد نیز خواب آلوده، درون گرا و دارای سرعت تكلم كندی هستند.

انار در شب یلدا  

شب یلدا یکی از سنت‌‌های دیرینه و یادگار بجا مانده از نیاکان ماست که با وجود گذر زمان همه ما ایرانیان آن را جشن می‌‌گیریم و رسوم آن را اجرا می‌‌کنیم.  یکی از ویژگی‌‌هایی که شب یلدا یا شب چله را از سایر اعیاد و مناسبت‌‌ها متمایز می‌‌کند، میوه‌‌ها و خوراکی‌‌های متنوع و خوش آب و رنگی است که در این شب مصرف می‌‌شود. 

با این‌كه در جاهای مختلف ایران و بنا به خرده‌فرهنگ‌ها و آیین‌ها، از خوراكی‌های گوناگونی در این شب استفاده می‌شود، اما مثل «سبزی پلو با ماهی» مخصوص شب عید نوروز، شب یلدا هم خوراكی‌های مخصوصی دارد.میوه و خشكبار، اصلی‌ترین خوراكی‌ها در این زمینه هستند و میوه‌هایی كه برای شب یلدا خریداری می‌شوند، میوه‌هایی پاییزی و تابستانی، به خصوص انار و هندوانه هستند. بر اساس یك باور قدیمی، مردم با این كار، با میوه‌های تابستانی وداع می‌كنند و با خوردن خشكبار گرم به استقبال سرما می‌روند و یلدا را جشن می‌گیرند. در شیراز و بخش‌های جنوبی كشور، رسم است كه انار شب یلدا را با گلپر می‌خورند. گلپر علاوه بر خواص بی‌شمار باعث افزایش قوای بدنی می‌شود و تركیب انار و گلپر از سرماخوردگی پیشگیری می‌كند.

انار در برخی سنت ها  

انار به خاطر دانه های فراوان نشانه باروری  است و بر اساس یک سنت کهن که در میان برخی از اقوام رایج می باشد، عروس اناری بر زمین می اندازد تا بترکد و دانه هایش روی زمین پخش شود. تعداد دانه های پخش شده، نمایانگر این است که او چند فرزند به دنیا خواهد آورد. در فرهنگ برخی از مردم ایران رسم است که هنگام بردن عروس، داماد اناری رابه سمت پای عروس پرتاب می کند که نشان آرزوی تندرستی، شادابی و باروری برای عروس است.

 

برچسب ها: میوه انار، آداب شب یلدا، رسوم شب یلدا، شب یلدا، طب سنتی و انار تعداد بازديد: 2589 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز