Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 17:52

14
آذر
با یک گیاه عجیب و پرخاصیت آشنا شوید!

با یک گیاه عجیب و پرخاصیت آشنا شوید!

بابونه یک گیاه فوق العاده است؛ با خواص فروان که از زمان های بسیار دور مورد استفاده بوده است .بابونه تقویت کننده مغز و اعصاب و قوای جنسی است، سلامت معده را برایتان به ارمغان می آورد و با نوشیدن آن خواب راحتی خواهید داشت.

زندگی آنلاین: بابونه گياهی است يكساله به ارتفاع تا 40 سانتی‌متر كه به‌طور خودرو در بسياری از نقاط می‌رويد. ساقه این گیاه دارای انشعابات زيادی است كه منتهی به كاپيتول‌هايی به قطر تا 2 سانتی‌متر می‌شود. با اینكه گياه به طور خودرو می‌رويد، ولی به علت استفاده زياد از آن در جهان، در سطوح وسيعی كشت می‌گردد. اين گياه در نقاط مختلف ايران از جمله لرستان، خوزستان و استان تهران به صورت خودرو می‌رويد.

بابونه از زمان رومی‌ها به علت خواص دارويی مورد توجه بوده و در درمان‌های سنتی به عنوان ضداسپاسم و مسكن، برای درمان‌ بيماری‌های گوارشی و روماتيسم استفاده می‌شده است.

بابونه بومی نواحی جنوبی و شرقی اروپا و غرب آسياست. در حال حاضر، در بیشتر نقاط اروپا، آمريكای شمالی و استراليا كشت می‌شود. مقدار زيادی از گياه، توسط كشورهای آرژانتين، مصر، بلغارستان و مجارستان و مقدار كمتری توسط اسپانيا، چك و اسلواكی سابق و آلمان، توليد شده و به فروش می‌رسد.

چای بابونه برای درمان عفونت‌های انگلی (كرم‌ها) مصرف می‌شده است. همچنين بابونه در رنگ مو به عنوان نرم‌كننده به كار می‌رود. از اسانس گیاه در تنباكوی سيگار نيز استفاده می‌گردد.

از بابونه برای شست‌وشوی زخم و نرم كردن بافت‌‌های نكروز و گرانول‌شده (بافت‌های سفت و سخت‌شده) استفاده می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، بابونه دارای خواص ضدالتهاب، ضدباكتری، قابض و خوشبوكننده است. فرآورده‌های متفاوت اين گياه برای درمان استفراغ، كوليك، تب، ‌نفخ و كيست‌ها به كار می‌رود.

به صورت موضعی ضدالتهاب و به صورت خوراكی دارای خواص ضداسپاسم، ضدنفخ، مقوی معده، ضداستفراغ، ضداسهال، ضدورم، ضدكرم و آرامبخش می‌باشد. استفاده اصلی خوراكی آن جهت رفعمشكلات روده‌ای – معده‌ای از جمله كرامپ، كوليت، نفخ و گاستريت است. استعمال‌ خارجی و موضعی نیز برای رفع مشکلات پوست و غشای مخاطی، از جمله حل كردن بافت‌های نكروزشده، ورم، التهاب، محافظ زخم و جوش‌ها می‌باشد.

خواص مصرف بابونه :

*از مهمترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می کند. بیشتر کسانی که درد و سوزش معده دارند، می توانند با خوردن چای غلیظ بابونه سلامتی خود را دوباره به دست بیاورند. بدین منظور روزانه به صورت ناشتا ۳ الی ۴ قاشق گیاه بابونه را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و سپس بعد از ۱۵ دقیقه صبحانه را میل نمایید. خوردن چای غلیظ بابونه را به مدت ۲ هفته ادامه دهید تا تأثیر بسزای آن را بر معده مشاهده نمایید.

*برای رفع ورم روده مؤثر است، همچنین برای رفع کرم معده و روده استفاده می کنند.

*بابونه اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند. خوردن 5 گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است (ریشه بابونه گرم تر و خشک تر از گل بابونه است).

*بابونه مقوی مغز است.بابونه ا

*درارآور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند. اگر کسی قطره قطره ادرار می کند به او چای بابونه دهید تا درمان شود.

*برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت های

*ناشی از سرماخوردگی را از بین می برد.

*این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.درمان کننده سردرد و میگرن است.

*بابونه ضدنفخ است.

*بابونه درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.

*برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.

*برای تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.

*برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آن ها چای بابونه بدهید.

*جویدن بابونه برای التیام زخم های درمان مفید است.

*بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.

*مصرف دم کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است.

*برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

*بابونه درمان کننده بی اشتهایی است.

*چای بابونه درمان کننده کم خونی است. به خاطر همین خاصیت خانم ها و دختران می توانند برای درمان کم خونی شان از آن استفاده کنند.

*بابونه برای رفع زردی مفید است.

*حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.

*اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.

*بابونه ضدآلرژی است.

*برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

*اسانس بابونه چون اثر قی آور دارد در مورد مسمومیت های غذایی مصرف می شود.

*روغن بابونه را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

*با چای بابونه اگر موهای بلوند را بشویید آن ها را روشن تر و شفاف تر می کند.

*آن هایی که یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

*بخور گل بابونه جهت بهبود آکنه و جوش های صورت نیز توصیه شده است.

*بابونه، مدر، معرق و محلل ورم ها است.

*استفاده از بخور دم کرده ی بابونه بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول های بشره پوست می شود.

*عصاره‌ بابونه در بسياری از محصولات آرايشی و بهداشتی، مانند دئودورانت‌ها، فرآورده‌های مربوط به مو، كرم، ژل، لوسيون، پماد و محلول‌های حمام به کار می‌رود. همچنين از بخور آن برای نزله‌های بينی، (زكام) گلو و برونش‌ها استفاده می‌شود.

 طرزتهيه چای بابونه

روی 2-1 گرم از گل‌‌‌های خردشده، يك ليوان آب جوشيده ريخته، سر آن را بپوشانيد و 15-10 دقيقه بگذاريد بماند؛ سپس آن را صاف كرده و ميل ‌كنيد. البته عصاره‌های هيدروالكلی استانداردشده، دارای اثرات بهتري نسبت به عصاره آبی (دم‌كرده يا جوشانده) هستند.

در آلمان از عصاره‌ بابونه، به‌طور مستقيم يا مخلوط با گياهان ديگر استفاده بسياری می‌شود. دست‌کم 90 فرآورده، حاوی بابونه در آلمان توليد می‌شود. ميزان مصرف سالانه آلمان، بیش از چهار هزار تن بابونه است و بيشترين داروهای مصرفی در آلمان از بابونه، جهت مشكلات روده‌ای – معده‌ای، مشكلات پوست و به عنوان ضدالتهاب و ورم است.

طريقه و ميزان مصرف:

با توجه به اينکه از بابونه، محصولات صنعتی بسيار متنوع، همچنين محصولات دارويی، آرايشی و بهداشتی استاندارد تهيه می‌شود، می‌توان آن را به صورت دم‌كرده نیز مصرف كرد. برای اين كار روی 8-2 گرم گل، يك ليوان آب در حال جوشيدن بريزيد و 15-10 دقيقه به حال خود بگذاريد تا دم بکشد (بهتر است در ظرف پوشيده باشد). سپس محلول را صاف كرده و میل کنید.

اين ميزان می‌تواند تا سه بار در روز تكرار شود. كودكان نيز می‌توانند از این دم‌نوش استفاده كنند؛ فقط ميزان گياه باید در هر نوبت، 2 گرم ‌باشد.

از عصاره‌الكلی بابونه، بزرگسالان می‌توانند 4-1 ميلی‌ليتر، سه نوبت در روز و كودكان به ميزان 2-6/0 ميلی‌ليتر، یک نوبت در روز استفاده كنند. توصيه می‌شود كودكان كمتر از سه سال از اين فرآورده‌ها استفاده نكنند.

 استفاده‌ موضعی:

محلول‌هايی از بابونه كه بخواهند برای كمپرس، غرغره يا شست‌وشو مورد استفاده قرار گيرند، بايد غلظتی حدود 10-3 درصد داشته باشند. برای این کار 10-3 گرم گل بابونه را با 100 ميلی‌ليتر آب به مدت 10-5 دقيقه بجوشانيد؛ سپس آن را صاف كرده و پس از سرد شدن استفاده ‌كنيد. برای محلول حمام نيز از 5 گرم در ليتر به طريقی كه ذكر شد استفاده نمايید. همچنين برای بخور دادن از 6 گرم در ليتر می‌توان استفاده کرد؛ به اين صورت كه 6 گرم گل را با 1 ليتر آب تا حد بخار كردن، بجوشانيد و سپس صورت خود را روی بخار بگيريد. بهتر است حوله‌ای روی سر انداخته شود تا بخارات آن هدر نرود. در صورتی كه بخواهيد از عصاره گياه برای حمام يا بخور استفاده كنيد، می‌توانید از غلظت 8/0 گرم در ليتر، عصاره الكلی گياه استفاده نمایید. به اين شکل كه 8/0 گرم از عصاره‌ الكلی را به 1 ليتر آب اضافه ‌كرده و آن را به صورت حمام يا جوشاندن برای بخور استفاده ‌كنيد. مطالعات جديد نشان داده است كه كمپرس دو بار در روز می‌تواند اثری مانند پماد كورتيزون يك درصد برای بهبود پوست اطراف ناحيه كولوستومی داشته باشد.

عوارض مصرف بابونه شامل موار زیر می باشد:

بابونه ممكن است گاهی مخلوط با گرده‌های حساسيت‌زا باشد و حساسیت ايجاد نمايد. همچنين استفاده زياد خوراكی آن می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و راش‌‌های پوستی گردد.

ضددرد، ضدكرم، ضد چسبندگی پلاكت‌ها، ضدحساسیت، ضدآلزايمر، ضدآرتريت، ضدباكتری، ضدافسردگی، ضدادم، ضدهيستامين، ضدورم، ضداكسيدان، ضدقارچ، ضدتب، ضدعفونی‌كننده، ضداسپاسم، ضدزخم، ضدويروس، ضدنفخ، CNS دپرسانت، ملين، معرق، هضم‌كننده، تهوع‌آور، قاعده‌آور، خلط آور، محافظ معده، محافظ كبد، كاهش‌دهنده پرفشاری خون، محرك ايمنی بدن، مسكن و محافظ آثار مخرب اشعه‌ها بر بدن.

برچسب ها: گیاهان دارویی، طب سنتی، چای بابونه، خواص بابونه، دمنوش بابونه، سنگ مثانه، بابونه، درمان گیاهی، زندگی آنلاین، دمنوش های گیاهی، دمنوش های لاغری، بابونه وحشی، بابونه برای مو، بابونه شیرازی، بابونه خشک شده، التیام دهنده زخم تعداد بازديد: 800 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز