Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:46

20
اسفند
چای جعفری ؛ معجزه ای برای سلامتی

چای جعفری ؛ معجزه ای برای سلامتی

دمنوش جعفری یک نوشیدنی با خواص بسیاری است که آن را می‌توانید با برگ جعفری تازه یا خشک و یا حتی با تخم جعفری یا ریشه‌ی جعفری درست کنید. با ما باشید تا با خواص دمنوش جعفری بیشتر آشنا شوید.

دمنوش جعفری یکی از بهترین و سالم ترین نوشیدنی ها برای سم زدایی و پاک سازی بدن است که با استفاده از جعفری تازه و خشک شده تهیه می شود.

جعفری گیاهی است علفی ، دوساله و معطر که ارتفاع آن تا 70 سانتیمتر می رسد . برگهای آن برنگ سبز تیره و دارای بریدگیهای لوزی یا مثلث شکل با تقسیمات رفعی است .گلهای جعفری کوچک برنگ مایل به سبز و بصورت چتر یم باشد میوه آن کوچک به درازای 2 میلیمتر و به قطر یک میلیمتر و دارای بوئی معطر است.

خواص دمنوش جعفری

جعفری در اکثر نواحی جنوب شرقی اروپا، شمال افریقا، آسیا و ایران می روید. به علاوه در نواحی مختلف پرورش می یابد.جعفری یک منبع بسیار خوب ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین K می باشد. به علاوه جعفری منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است

*درمان آکنه و جوش صورت

دمنوش جعفری به خاطر خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد چربی پوست را متعادل می‌کند و به درمان جوش و آکنه کمک به سزایی می‌کند.

*سرماخوردگی و سرفه از خواص دمنوش جعفری

مقادیر بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در دمنوش جعفری باعث تقویت ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول های سفید خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش می دهد.

علاوه بر این چای و دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی ها برای پاک سازی ریه هاست؛ بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می دهد و خواص ضد عفونی کننده ی آن برای درمان سرفه مفید می باشد.

دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری های تنفسی کمک می کند.

*تقویت چشم از خواص دمنوش جعفری

ویتامین A موجود در دمنوش جعفری به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد باعث تقویت بینایی شده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

*جوان سازی و روشن کردن پوست از خواص دمنوش جعفری

دمنوش جعفری با سم زدایی و پاک سازی بدن موجب رفع آلودگی‌ها و روشن شدن پوست می‌شود. همچنین دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C است که به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست کمک می‌کند.

*درمان کبد چرب از خواص دمنوش جعفری

دمنوش جعفری با سم زدایی و پاک سازی کبد، باعث تقویت عملکرد آن شده و به درمان بیماری هایی از جمله کبد چرب کمک می کند.

*پاکسازی کلیه از خواص دمنوش جعفری

چای جعفری به عنوان یک ماده دیورتیک طبیعی شناخته شده است، به این معنی که با افزایش تولید ادرار به پاک سازی و سم زدایی مثانه و کلیه کمک می کند.

همچنین مطالعات متعدد نشان داده که دمنوش جعفری خطر ابتلا به عفونت مثانه و سنگ کلیه را کاهش می دهد.

*درمان ریزش مو از خواص دمنوش جعفری

دمنوش جعفری انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل مس و آهن را دارد که موجب افزایش گردش خون در سر و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و ریزش مو را درمان می‌کند.

*از خواص دمنوش جعفری تنظیم قاعدگی و پریود

دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای آپیول موجود در آن به عنوان یک قاعده آور طبیعی شناخته می شود که به تنظیم چرخه ی قاعدگی کمک کرده، قاعدگی نامنظم و سندروم پیش از قاعدگی را درمان می کند و کمرد درد و دل درد شدید پریود را کاهش می دهد.

*کاهش وزن و لاغری از خواص دمنوش جعفری

دمنوش جعفری به خاطر دارا بودن یک سری آنزیم‌ها موجب بهبود هضم غذا و نفخ شکم می‌شود. همچنین به خاطر خواص دیورتیک که دارد با دفع مایعات اضافی بدن به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. این دمنوش یک سم زدا و موثر در پاکسازی روده است و با دفع چربی‌های اضافی نیز در کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد.

*کاهش سرطان و تومور از خواص دمنوش جعفری

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در چای و دمنوش جعفری خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش می دهند. علاوه بر این مطالعات نشان داده که دمنوش جعفری آپوپتوز یا مرگ سلولی را تحریک کرده و خطر متاستاز سلول های سرطانی را از بین می برد.

*پاک سازی ریه و درمان آسم با دمنوش جعفری

بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی خطر ابتلا به حملات آسم را کاهش می‌دهد و به پاک سازی ریه‌ها کمک می‌کند.

*دمنوش جعفری برای درمان کم خونی

چای جعفری غنی از آهن است که با افزایش تولید گلبول های قرمز به بهبود جریان خون در بدن کمک کرده و به درمان کم خونی فقر آهن یا آنمی کمک می کند.

همچنین سطح بالای کلسیم و ویتامین C موجود در چای و دمنوش جعفری به بدن کمک می کند تا آهن را بهتر جذب کند.

*رفع حساسیت با دمنوش جعفری

دمنوش جعفری یک آنتی هیستامین طبیعی است و نوشیدن آن به درمان حساسیت یا آلرژی، تب یونجه و سایر بیماری‌های تنفسی کمک می‌کند.

*دمنوش جعفری برای رفع بوی بد دهان

دمنوش جعفری یکی از بهترین نوشیدنی ها برای درمان بوی بد دهان است؛ چای جعفری به دلیل خواص ضد باکتری که دارد با تمیز کردن سیستم تنفسی به رفع بوی بد دهان کمک می کند

*فشار خون، کلسترول خون و قلب

نوشیدن روزانه یک فنجان چای یا دمنوش جعفری به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش فشار خون بالا و کلسترول بد خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

*دمنوش جعفری برای کلیه‌ها

چای جعفری به عنوان یک دیورتیک طبیعی شناخته شده است که با افزایش تولید ادرار به پاک سازی و سم زدایی مثانه و کلیه کمک می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌های مثانه و سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

*دمنوش جعفری برای مقابله با روماتیسم

درد مفاصل بسیار آزاردهنده است و متأسفانه این روزها خیلی ها از آن شکایت دارند. برای تسکین این دردها جعفری را امتحان کنید. روش استفاده در این مورد بدین شرح است:یک دسته جعفری را در نیم لیتر آب داغ بریزید؛ وقتی آب به جوش آمد زیر آن را کم کرده اجازه دهید به مدت 2 دقیقه به آرامی بجوشد. جعفری ها را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در مخلوط کن بریزید تا به صورت خمیر دربیاید.

سپس این خمیر را روی یک پارچه ی نخی پهن کنید و مرهم را روی مفاصل دردناک بگذارید. بعد از دو ساعت پوست را شستشو داده و دوباره این کار را تکرار کنید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری جعفری را در 250 میلی لیتر آب ریخته، به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در فواصل روز از این دمنوش میل کنید. درد مفاصل بسیار آزاردهنده است و متأسفانه این روزها خیلی ها از آن شکایت دارند.

خواص دیگر چای و دمنوش جعفری

*از دمنوش جعفری به عنوان مسکن برای پایین آوردن تب نیز استفاده می کنند.

*دمنوش جعفری از تخریب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن جلوگیری می کند.

*برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

*برای درمان سرخک مفید است.

*از جعفری و دمنوش جعفری نیز برای بزرگ کردن سینه در خانم ها استفاده میشود.

*روغن های فرار در جعفری

روغن های فرار موجود در جعفری مخصوصا میریستیسین، از شکل گیری و تشکیل تومورها(مخصوصا تومورهای ریه) جلوگیری می کنند. در تحقیقات دیگری مشخص شده است که فعالیت آنزیم گلوتاتیون S ترانسفراز را که مسئول پیشگیری از تخریب سلولی می باشد، تحریک می کند.

از دیگر فعالیت این روغن ها این است که به خنثی کردن انواع مواد سرطان زا مانند بنزوپیرن های موجود در دود سیگار و دود ناشی از ذغال چوب کمک می کند.

*فلاوونوئیدها در جعفری

فلاوونوئیدهای موچود در جعفری مخصوصا لوتئولین از تخریب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن جلوگیری می کنند. از این رو در مطالعات انسانی از عصاره غلیظ جعفری به عنوان یک ماده غذایی که ظرفیت آنتی اکسیدان بدن را بالا می برد، استفاده می شود.

عوارض و مضرات دمنوش جعفری

چای و دمنوش جعفری قاعده آور بوده و به عنوان محرک رحم شناخته می شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند.

مضرات دمنوش جعفری در التهاب کلیه

چای و دمنوش جعفری مقادیر بالایی اسید اگزالیک دارد بنابراین بهتر است، بیماران مبتلا به التهاب کلیه از مصرف آن اجتناب کنند.

طبع چای و دمنوش جعفری

طبیعت دمنوش جعفری گرم و خشک می باشد. دمنوش جعفری سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین B12، پانتوتنیک اسید، کولین، فولات، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی، مس، لیمونن، اپی ژنین می باشد.

طرز تهیه چای یا دمنوش جعفری

برای تهیه دمنوش جعفری باید یک لیوان آب جوش را به ۲ قاشق چای‌خوری جعفری خشک شده اضافه کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه دَم بکشد. سپس آن را صاف و میل کنید.

 

بیشتر بخوانید:

نسخه گیاهی برای درمان آلزایمر

راههایی ساده برای سم زدایی از بدن

بهترین روش برای پاکسازی روده با گیاهان طبیعی

کنترل چربی خون با شربت هشت عرق +طرز تهیه

برچسب ها: گیاهان دارویی، رفع بوی بد دهان، دمنوش های گیاهی، تقویت سیستم ایمنی بدن، دمنوش های لاغری، سم زدایی بدن با طب سنتی، دمنوش جعفری، طبع جعفری، خواص دمنوش جعفری، مسکن های طبیعی، کاهش کلسترول و فشار خون، درمان کم خونی با طب سنتی، تنظیم قاعدگی و پریود، چای جعفری تعداد بازديد: 828 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز