Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:31

12
آبان
انواع ادویه هندی

انواع ادویه هندی

دانه‌های ریز معطر یعنی زیره هندوستان به جیرا معروف است.

رضا محمدی فر

 

1- زردچوبه هندی

این پودر جادویی زرد رنگ که در شمال و جنوب کشور هندوستان بسیار فراوان دیده می‌شود را از یک گیاه بومی در هندوستان که از خانواده زنجبیل است تهیه می‌کنند. در واقع ریشه گیاه زردچوبه را آب پز و سپس آن را خشک می‌کنند و پس از خشک شدن کامل به صورت پودر برای مصرف به بازار می‌فرستند. زردچوبه در قرون وسطی و در کشورهای اروپایی به عنوان زعفران هندی نام داشته که به نظر کارشناسان این نامگذاری به دلیل گرانی اصل زعفران بود و به همین دلیل از زردچوبه برای رنگی کردن غذا استفاده می‌کردند.

 2-  تخم گشنیز

 این دانه معطر هم به صورت خام و هم به صورت تفت داده شده (بود داده شده) در غذا استفاده می‌شود. اصل این گیاه از مدیترانه آمده اما در بسیاری از کشورها از جمله هندوستان نیز یافته می‌شود به غیر از استفاده از دانه‌های این گیاه روغن این دانه‌های معطر هم در دستور پخت غذاهای هندی دیده می‌شود و گاهی برای تولید فرآورده‌‌های گوشتی مثل سوسیس نیز استفاده می‌شود.

 3- زیره، مکمل پودر کاری هندی

این دانه‌های ریز معطر یعنی زیره هندوستان به جیرا معروف است. این ماده معطر را می‌توان هم به صورت دانه‌های کامل و هم به صورت پودر تهیه کرد و در طبخ غذا استفاده کرد. این دانه‌ها در ابتدا و در مزرعه روی گیاه اصلی به صورت میوه‌ای سفید رنگ هستند که پس از خشک شدن به شکلی که شما می‌شناسید تبدیل می‌شوند.

 4- خردل اصلی ترین مزه در غذای هندی

دانه‌های خردل به تنهایی قابل استفاده نیستند بلکه این دانه‌ باید با برخی از گیاهان و مواد دیگر ترکیب شده و سپس مورد استفاده قرار گیرند این مواد عبارتند از روغن گندم، سبزیجات معطر، فلفل و چند نوع  ادویه دیگر پس از آن محصول نهایی برای طبخ قابل استفاده خواهد بود. این دانه‌ها معمولا به صورت زرد رنگ، قهوه‌ای و یا سفید در طبیعت به عمل می‌آیند این دانه‌ها عطر و طعم بسیار قوی دارند که حتی در برخی از موارد آزاردهنده است.

5-  پودر کاری

ساقه‌های کاری از درخت کاری تولید می‌شوند و ادویه کاری عطر و مزه بسیار خاصی را به انواع غذاهای جنوبی هندی می‌دهد. این پودر بسیار محبوب هندوستان، بیشتر برای تهیه غذاهای هندی مثل انواع کباب و سوخاری استفاده می‌شود. تنها برگ این گیاه استفاده نمی‌شود بلکه ساقه‌ها و حتی ریشه‌های این گیاه دارای خواص دارویی است این نوع ادویه در کتاب‌های تاریخی قبل از میلاد مسیح شناخته شده بوده به صورتی که هر کشور کاری مخصوص به خود را داشته و دارد اما کاری هندوستان محبوبترین دنیاست.

 6- آلوچه هندی یا همان تمبر هندی

آلوچه هندی (همان تمبر هندی) یک ماده بسیار کاربردی است که برای تهیه انواع سس در آشپزی هندی استفاده می‌‌شود. طعم ترش و اسیدی این آلوچه هندی را در بسیاری از غذاهای هندی می‌چشید. البته این آلوچه را در هندوستان به‌صورت رب بیشتر استفاده می‌کنند 

 7- دارچین 

دارچین از پوست درخت دارچین که در هندوستان رشد می‌‌کند تولید می‌شود. دارچین واقعی در اصل لایه‌ای از مغز شاخه‌های خشک شده این گیاه است. محصول این گیاه پس از دوسال قابل استفاده و برداشت است. روغن دارچین هم از ساقه‌های اصلی گیاه استخراج می‌شود چوب‌‌های دارچین در غذاهای هندی مانند انواع بریانی و انواع کاری‌‌های هندی استفاده می‌‌شود . روش تهیه این نوع دارچین به این صورت است که ورقه‌‌ای نازک از پوست گیاه دارچین را زیر نور خورشید و گرمای آن خشک می‌کنند و بعد به صورت ورقه‌‌های نازک یا پودر استفاده می‌‌کنند. دارچین طعمی شیرین و بوی خاصی به انواع غذا می‌دهد.

 8- هل سیاه

این میوه خشک شده از گیاه هل رسیده به دست می‌آید. این ادویه یا همان هل به رنگهای سبز، سفید و سیاه در بازارهای جهان یافته می‌‌شود. که در بازار ایران هل سبزرنگ از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردار است. تولید روغن هل سیاه یکی از  صنایع بسیار پردرآمد هندوستان می‌باشد به گونه‌‌ای که در صنعت نوشیدنی بسیار کارآمد است این گیاه در جنوب غربی هندوستان رشد می‌کند.

 

برچسب ها: ادویه هندوستان، ادویه های معطر هندوستان، زردچوبه هندی، انواع ادویه های هندی، هل سیاه، دارچین، تمبرهندی، پودر کاری، خردل، زیره تعداد بازديد: 6196 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز