Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:40

2
دی
خواص دارويی شيرين‌بيان

خواص دارويی شيرين‌بيان

افرادی كه دارای فشار خون بالا بوده و زمینه آن را دارند، باید فرآورده‌های شیرین‌بیان را با احتیاط مصرف نمایند و از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری كنند.

دكتر محمدحسین صالحی سورمقی

 

 

خواص اصلی

خواص اصلی شیرین‌بیان عبارتند از اثرات ضد زخم معده، ضد التهاب، خلط‌آور و ضد سرفه. 

از خواص دیگر آن می‌توان به این موارد اشاره نمود

ضد التهاب قسمت‌های فوقانی راه‌های تنفسی، ضد اسپاسم، ضد حساسیت، ضد میكروب، ضد ویروس، خنثی‌كننده بعضی سموم كبد و نرم‌كننده راه‌های تنفسی. شیرین‌بیان از زمان قدیم به عنوان یكی از بهترین جلوگیری‌كننده‌ها و درمان‌كننده‌های التهاب و زخم‌های معده، مورد مصرف بوده و در حال حاضر نیز بدین منظور مصرف می‌شود. 


فرآورده‌های گیاهی

اشكال دارویی مختلفی از شیرین‌بیان در بازار جهان وجود دارد از جمله: پودر سینه، شربت، چای و قرص یا دراژه شیرین‌بیان

مصرف در دوره بارداری و شیردهی

بی‌خطری مصرف آن در زمان بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده و بهتر است مصرف نشود. 

نكات مهم قابل توجه

مصرف روزانه بیش از 50 گرم و به مدت بیش از 6 هفته از آن ممكن است باعث عوارضی از جمله احتباس آب در بدن، كاهش سدیم و افزایش پتاسیم و فشار خون گردد، لذا مصرف فرآورده‌های شیرین‌بیان بیش از 6 هفته باید با احتیاط صورت گیرد و باید در زمان مصرف طولانی از كاهش پتاسیم بدن مطلع گشت و از موادی كه پتاسیم دارند مانند موز و زردآلوی خشك، استفاده نمود و در صورت بالا رفتن فشار خون به پزشك مراجعه كرد. همچنین افرادی كه دارای فشار خون بالا بوده و زمینه آن را دارند، باید فرآورده‌های شیرین‌بیان را با احتیاط مصرف نمایند و از زیاده‌روی در مصرف آن خودداری كنند.

اثرات جدید گزارش‌شده در تحقیقات اخیر، عبارتند از

محرك آدرنال، ضد درد، ضد اسید معده، ضد حساسیت، ضد آسم، ضد باكتری، ضد تشنج، ضد افسردگی، ضد سم، ضد ورم، ضد جهش ژنی، ضد اكسیدان، ضد تب، ضد اسپاسم، ضد انعقاد خون، ضد تومور، ضد سرفه، ضد زخم معده، ضد ویروس، ضد احتقان، محرك جنسی، نرم‌كننده، ضد عفونی‌كننده‌، دفع‌كننده سموم بدن، خلط‌آور، محافظ كبد، محرك سیستم ایمنی، شیرافزا و مسهل.  

 

برچسب ها: اثرات شیریت بیان، خواص شیرین بیان، فواید شیرین بیان، کاربرد شیرین بیان، اثرات درمانی شیرین بیان تعداد بازديد: 985 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز