Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:00

1
تیر
بیماری خاموش تکنولوژی را جدی بگیرید

بیماری خاموش تکنولوژی را جدی بگیرید

استفاده زیاد از رایانه و موبایلی و تبلت بخش‌هایی از مغز را دچار کم کاری می‌کند که فرد را به اختلالی شبیه‌ آن چه سالمندان بر اثر کهولت سن به آن دچار می‌شوند مبتلا می‌کند.

امروزه کودکان به جای بازی کردن با هم سن و سالانشان، سرگرم بازی با تبلت و موبایل هستند که گاهی استفاده آنها از این وسایل ساعت‌ها زمان می‌برد و ارتباط آنها را با دنیای اطرافشان قطع می‌کند.

این درحالی است  که استفاده زودهنگام کودکان از تکنولوژی می‌تواند تبعاتی به همراه داشته باشد بنام زوال عقلی و دیجیتال که گاهی والدین به علت مشغله‌های زیاد از آنها بی‌خبرند.

شاید این واژه را کمتر در جایی شنیده و یا دیده‌اید اما به راستی زوال عقل دیجیتال یک بیماری خاموشی است که وقتی بچه‌ها مرتب و بی‌وقفه از کامپیوتر و تبلت و موبایل استفاده می‌کنند دچار مشکلات حافظه و زوال عقل می‌شوند به عبارت دیگر یک نوع بیماری است که استفاده افراطی از آنها منجر به ازدست دادن حافظه نزدیک می‌شود.

از دست دادن حافظه نزدیک ممکن است اولین نشانه قابل توجه زوال عقل باشد که به تدریج بعد از ماه‌ها یا سال‌ها قدرت تعقل و درک کاهش می‌یابد.

این بیماری ممکن است با فقدان علاقه به خانواده و فعالیت‌های معمول، دوری از جامعه و شخصیتی همراه با ه تكنولوژی باشد.

هوش سیال و متبلور چیست؟

هوش سیال به معنی قابلیت تفكر و استدلال انتزاعی و حل مسائل است اما هوش متبلور به معنی یادگیری از تجربیات و آموزه‌های پیشین است این هر دو هوش در دوران كودكی و نوجوانی افزایش می‌یابند.

در واقع هوش سیال در نوجوانی به نقطه اوج خود می‌رسد و از 40-30 سالگی تدریجا شروع به كاهش می‌كند و هوش متبلور تا دوران بزرگسالی ادامه می‌یابد.

عوامل بروز این بیماری

 استفاده بیش از حد از موبایل و تبلت و گشت و گذار افراطی در فضاهای مجازی و شبكه‌های اجتماعی، مثل خواندن رمان‌های کوتاه تلگرامی، چت کردن، ساعت‌ها بازی و سیر و سفر کردن در این فضاها حال به هر علتی فرصت‌های ما را برای رجوع به کتاب و کتابخوانی محدود می‌کند که همین باعث کاهش هوش متبلور و زوال عقل دیجیتالی به اصطلاح کم‌کاری حافظه می‌شود.

تهدید سلامتی کودکان توسط یک عارضه جدی

در واقع وقتی بچه‌ها زیاد درگیر تکنولوژی می‌شوند فقط قسمت‌هایی از حافظه شروع به فعالیت می‌کنند و دیگر قسمت‌های حافظه رسما تعطیل می‌شود.

مکانیزم این اثر به دلیل این است که کودکانی که از رایانه استفاده می‌کنند کمتر فکر می‌کنند، بنابراین دچار نقص در حافظه و کارکردهای ذهنی می‌شوند.

در واقع زمانی کودکان دچار زوال عقل دیجیتالی می شوند که صرفا رابطه‌شان نه با خانواده و دوستان باشد بلکه فقط دنیای مجازی باشد، اتفاقی که امروزه برای بچه‌ها در حال افتادن است.

مقصر كیست؟

مقصر هر بلایی که این روزها در اثر استفاده بیش از حد از تکنولوژی بر سربچه‌ها می‌آید نه محیط است نه تکنولوژی و نه خودشان، بلکه والدین ناآگاه‌‌اند که در مورد تکنولوژی و این وسایل مثل تبلت و گوشی و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سواد‌شان خیلی کمتر از بچه‌ها است.

اگر والدین زمانی که در منزل هستند به صرف غذا با فرزندان بپردازند و با آنها بازی کنند، کودکان کمتر به رایانه و تلفن همراه پناه می‌برند و دچار انواع و اقسام بیماری‌های ناشی از تکنولوژی نمی‌شوند.

 

برچسب ها: اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به اینترنت و موبایل، اعتیاد به اینترنت در نوجوانان، اعتیاد به اینترنت چیست، اعتیاد به اینترنت و سلامت روان، اعتیاد به اینترنت در جوانان، اعتیاد به اینترنت در کودکان تعداد بازديد: 934 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز