Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:17

2
دی
استرس زدایی از زندگی

استرس زدایی از زندگی

در حالی كه بعضی افراد هیچ نگرانی و اضطرابی از روبه‌رو شدن با مشكلات زندگی و حتی مرگ ندارند، عده‌ای دیگر در تمام موقعیت‌های زندگی‌شان، حتی یك مصاحبه كاری ساده پراسترس هستند.

تحریریه دنیای سلامت

 

تیك تاك ساعت، نشان‌دهنده گذر عمر انسان است.

در حالی كه بعضی افراد هیچ نگرانی و اضطرابی از روبه‌رو شدن با مشكلات زندگی و حتی مرگ ندارند، عده‌ای دیگر در تمام موقعیت‌های زندگی‌شان، حتی یك مصاحبه كاری ساده پراسترس هستند.

یادگیری روش‌های حفظ آرامش در شرایط استرس‌زا نه تنها به وضعیت روحی شما كمك می‌كند، بلكه باعث می‌شود زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشید.

علت استرس را شناسایی كنید

آیا افزایش ضربان قلب‌تان به خاطر رانندگی خطرناك راننده بی‌فكری است كه در بزرگراه با سرعت رانندگی كرده یا به دلیل دیدن رئیس‌تان در بعدازظهر آن روز است و ...؟

لحظه‌ای بیندیشید و سعی كنید بفهمید چه چیزی واقعاً باعث ناراحتی شما شده است.

پاسخ خود را انتخاب كنید

حتی اگر آنقدر ضعیف هستید كه نمی‌توانید علت و منبع استرس‌تان را كاهش دهید، حداقل سعی كنید پاسخ مناسبی به آن بدهید.

پاسخ درست بستگی به علت استرس دارد. اگر موضوع، كوچك و بی‌اهمیت است، آن را پشت سر گذاشته و فراموش كنید و اگر مهم است، آن را حل و با آن مقابله كنید.

تأثیر روحی استرس

همه مسائل كوچك هستند، اما برخی موضوعات كوچك‌تر از بقیه‌اند.

ببینید منبع استرس چقدر روی شما تأثیر خواهد گذاشت؛ اگر به آن راننده احمق اجازه دهید كه با سرعت از كنار شما بگذرد، كار درستی كرده‌اید؛ در غیر این صورت به این موضوع فكر كنید كه تصادف و مرگ یكی از عزیزان‌تان ممكن است برای چندین سال زندگی شما را به هم بریزید و روی آن تأثیر بگذارد.

كنترل شرایط

بله شما نمی‌توانید جلوی بارش باران را در شب عروسی‌تان بگیرید، اما می‌توانید فردا خوب امتحان بدهید؛ فقط كافی است كمی درس بخوانید.

منبع استرس چه زمانی است

در گذشته، حال و یا آینده واقع شده است؟ شما گذشته را نمی‌توانید تغییر دهید، اما می‌توانید در زمان حال به مشكلات پاسخ مناسب دهید و در مورد مسائل آینده خودتان را برای رویارویی با مشكلات آماده كنید.

مشكلات و مسائل گذشته را از ذهن‌تان پاك و بر موضوعات مهم زندگی تمركز كنید.

زندگی شما ارزشمند است، پس اجازه ندهید مسائل فرعی در مسائل اصلی زندگی‌تان تداخل كند. اگر شرایط موجود خارج از كنترل شماست، نگرانی را فراموش كنید.

نفس عمیق بكشید

و در ذهن‌تان تا پنج بشمارید و سپس به آرامی نفس را از دهان بیرون دهید. این كار را آنقدر تكرار كنید تا به آرامش برسید. 

ذهن خود را از موضوع منحرف و به موضوعات خوشحال‌كننده فكر كنید.

به همسر یا فرزندان‌تان فكر كنید (البته در صورتی كه آنها علت استرس شما نباشند) و یا به برنامه‌ریزی كارهایی كه در طول روز باید انجام دهید، و روی آنها متمركز شوید.

داشتن آرامش

چیزهای آرامبخش و زیبا را در ذهن‌تان تجسم كنید؛ مثل رفتن به یك جزیزه زیبا و یا منظره‌ی دلپذیر و چشمانتان را ببندید و حتی جزئیات تصاویر را در ذهن‌تان مرور كنید.

با قرار دادن خود در این شرایط، اضطراب شما كاهش می‌یابد. اگر می‌توانید، محیطی را كه در آن استرس وجود دارد، ترك كنید؛ مثلاً در حین رانندگی مسیر خود را تغییر دهید.

ورزش كنید

انجام ورزش‌هایی همچون یوگا یا وزنه‌برداری به مدت 10- 20 دقیقه، می‌تواند به آرام شدن شما كمك كند (حتی روزهایی كه هیچ مشكلی ندارید).

ورزش كردن باعث می‌شود در زمان عصبانیت بهتر بتوانید خشم خود را كنترل كنید.

استرس به حل مشكل كمك نمی‌كند

استرس به حل و فصل مشكل كمك نمی‌كند.

وقتی كه استرس دارید، درواقع هیچ كاری نمی‌توانید انجام دهید و موضوع به صورت معوق باقی می‌ماند و بیهوده وقت تلف شدن، خود باعث تشدید استرس می‌شود.

مواجهه و مقابله با استرس تنها راه مبارزه با آن است كه نباید نادیده گرفته شود. سریع‌ترین راه، غلبه بر ترس و اضطراب و یافتن پاسخ و عكس‌العمل مناسب است.

وقتی برای حل یك مشكل احساس ناتوانی می‌كنید، فقط كافی است با توجه به موارد ذكر شده آرامش خود را حفظ و با استفاده از شیوه‌های زیر، سعی در حل مشكل كنید.

برنامه‌ریزی كنید

گاهی اوقات فقط با انجام یك كار به موقع، می‌توان وضعیت پرتنش را بهبود بخشید و مسأله را حل و فصل كرد.

اهداف خود را (كه البته قابل دسترسی می‌باشند) به همراه زمان مورد نیاز برای رسیدن به آن تخمین زده و به صورت یك برنامه تنظیم كنید.

بسیاری از شرایط استرس‌زا قابل پیشگیری هستند. اگر از قبل برای اتفاقات مهم و ایجاد طرح‌های احتمالی برنامه‌ریزی كرده باشید، هنگام روبه‌رو شدن با آن دچار استرس نخواهید شد.

هر گرم پیشگیری بهتر از یك كیلو درمان است!؟

قدم بردارید

به یاد داشته باشید حتی از زمانی كه كارهای خود را برنامه‌ریزی می‌كنید، ممكن است مشكلات زیادی پیش‌رو داشته باشید؛ اما فراموش نكنید كه منوهای هزاران كیلومتری هم با یك قدم آغاز می‌شوند؛ كافی است فقط روی یك هدف كوچك در یك زمان متمركز شوید؛ سپس خواهید دید كه چگونه انگیزه شما برای تلاش بیشتر و بیشتر خواهد شد.

واقع‌بین باشید

اگر همچنان به استرس خود ادامه دهید، فقط به این دلیل كه نمی‌توانید مراحل را به سرعت طی كنید، مطمئناً انسان واقع‌بینی نیستید، مهم نیست كه در طی مراحل به اندازه كافی سریع نیستید، فقط به هدف خود فكر كنید و برای رسیدن به آن هر چقدر زمان لازم است، صرف نمایید.

سطح توقع و انتظارات خود را پایین بیاورید و از تجارب‌تان استفاده كنید و همچنان به كار ادامه دهید.

نكته

استرس در بیشتر موارد به علت احساس بی‌قدرتی است و استرس برای اتفاقات آینده معمولاً از ترس ناشی می‌شود. 

روی شخص دیگری كه در وضعیت مشابه شما قرار دارد، تمركز كرده و سعی كنید با لحن آرام به او آرامش دهید.

اگر شخص مقابل شما عصبی نیست، پس نیازی به استرس و عصبانیت شما وجود ندارد. 

بسیاری از افراد فكر می‌كنند كه با داد و فریاد كردن استرس آنها كاهش می‌یابد، زیرا انرژی آنها تخلیه می‌شود، این تصویر اشتباه است؛ فریاد زدن، عادت و روش مخربی است كه روی اطرافیان نیز تأثیر جدی می‌گذارد.

اگر احساس كردید باید فریاد بزنید، حتماً این كار را در یك جای خلوت و ساكت انجام دهید. اگر دلتان می‌خواهد، گریه كنید؛ ولی هرگز به دیوار نكوبید و مشت نزنید.

می‌توانید از یك بالش استفاده كنید تا آسیبی به شما نرسد.  حرف زدن آسان‌تر از عمل كردن است. سعی كنید روی انجام كار تمركز كنید.

احساسات روانی آنقدر مخرب هستند كه به راحتی می‌توانند شما را راهی بیمارستان كنند و حتی باعث سكته مغزی و یا حمله قلبی شوند. 

واكنش‌های نامناسب به تنش و یا ناتوانی در غلبه بر استرس، می‌تواند به راحتی زندگی شما را نابود كند. مطمئن باشید با سختكوشی موفق خواهید شد. 

عادت به كوبیدن و مشت زدن بر روی اشیاء ممكن است شما را به یك فرد خشن و تهاجمی تبدیل كند؛ پس بهتر است استرس و خشم خود را كنترل كنید. 

خوددرمانی نكنید. مصرف الكل و داروهای آرامبخش شاید موقتاً مشكل را حل كند، اما وقتی اثر آنها از بین برود، دوباره با واقعیت مواجه خواهید شد؛ ضمن اینكه مشكل اعتیاد به این مواد نیز به مشكلات شما افزوده می‌شود.  

اگر هنگام استرس سرگیجه می‌گیرید و یا در قفسه سینه خود درد دارید، حتماً با پزشك مشورت كنید. 

تغذیه و نوشیدنی‌هایی كه مصرف می‌‌كنید در روحیه شما بسیار تأثیرگذارند.

 

برچسب ها: استرس، آرامش، اضطراب، رفع استرس، استرس زدایی، علت استرس، تأثیر استرس تعداد بازديد: 1218 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز