Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:47

25
مرداد
خشم و روش های کنترل آن

خشم و روش های کنترل آن

خشم اثرات منفی زیادی بر روی انسان و اطرافیان او دارد به طوری که گاهی سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. بنابراین کنترل خشم و عصبانیت می‌تواند نقش مهمی در سلامتی فرد داشته باشد.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

اوضاع فعلی اقتصاد دنیا و ناآرامی های اجتماعی، زندگی افراد را باناامنی پیوند زده و عدم اطمینان به آینده در دل مردم انداخته است.

آنها دایم از خود می پرسند: در این دنیا جای من کجاست؟ الآن باید چه کنم؟ کجا شغلی مناسب پیدا کنم؟

چگونه هزینه های زندگی خانواده ام را تامین کنم؟ و هرچقدر این ناامیدی ها و عدم اطمینان در قلب شان شکل بگیرد و راه حل مناسبی پیدا نکنند آستانه تحمل شان تحلیل رفته و در وجود خود تبدیل به شعله ای از خشم می شوند

اثر خشم روی فرد

خشم نوعی واکنش فیزیولوژی بدن به وضعیت موجود است و وقتی که در شرایط خطرناک قرار می گیریم و باید خود را برای مبارزه یا فرار آماده سازیم واکنش بسیار مثبتی است.

اما اگر این احساس پی در پی رخ دهد و زمانش نیز طولانی شود سلامت انسان را به خطر می اندازد. همچنین ممکن است ما را وادار به درگیری های خشونت بار کند و ما به خود یا دیگران صدمه بزنیم.

خشم ویرانگر روی سلامت ذهنی مان هم اثر منفی می گذارد.

اگر به این روش ادامه دهیم و پی در پی عصبانی شویم و آن را کنترل نکنیم به پدیده ای عادی در ذهن مان تبدیل شده و با کوچکترین موضوع از کنترل خارج شده و خشمگین می شویم.

این احساس  به مرور ما را به سمت  افسردگی و احساس گناه پیش می برد.

اثر خشم روی خانواده

پدرومادر عصبانی، کودکانی عصبانی خواهند داشت و همین موضوع باعث می شود تا خانواده پر از تنش شده و مکرر با یکدیگر دعوا کنند و رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی از خود بروز دهند و در نهایت به خشونت های خانگی منجر شوند.

خشم روی کودکان اثرات روانشناختی و جسمانی فراوانی دارد. کودکانی که شاهد خشونت هستند ممکن است به مشکلات رفتاری و عاطفی مبتلا شوند.

بخشی از این مشکلات با گوشه نشینی، کابوس های شبانه، پرخاشگری نمود پیدا می کنند. توانایی یادگیری شان نیز کاهش می یابد.

اثر خشم روی روابط با دیگران

خشم یکی از مواردی است که روی روابط بین انسان ها اثر بسیار بدی می گذارد و معمولا فرد عصبانی را به انزوا می کشاند.

اگر کودکی مبتلا به خشم های مهار نشده باشد نمی تواند با دیگر همسالان خود ارتباط خوبی برقرار کند و طرد می شود.

کودکانی که نمی توانند احساسات شان را کنترل کنند هنگام بزرگسالی نیز ارتباط سالمی با اطرافیان نخواهند داشت و در خطر رفتارهای نامناسب و ضد اجتماع قرار می گیرندو حتی ممکن است بزهکار شوند.

کنترل خشم

هرگاه به دلیلی عصبانی شدید، برای ابراز و در عین حال متعادل نگهداشتن آن روش های زیر را به کار بندید:

رک باشید

با فردی که باعث ناراحتی تان شده است رک و صریح صحبت کرده و احساس تان را صادقانه مطرح کنید و مراقب باشید فقط کسی که شمارا عصبانی کرده هدف قرار دهید.

محترمانه رفتار کنید

همیشه آماده باشید که از عقایدتان دفاع کنید و یادبگیرید با احساسات طرف مقابل بازی نکنید و سعی نکنید با ارعاب و تهدید به خواسته تان دست یابید. هرگز حقوق انسانی کسی را زیرپا نگذارید.

لبخند بزنید

وقتی فردی قصد عصبانی کردن شما را دارد، خیلی ساده به او لبخند بزنید.

این کار نه تنها فرد آزاردهنده را که توقع چنین واکنشی را ندارد خلع سلاح می کند بلکه باعث می شود دید و نگاه شما روی شرایط موجود مسلط شود.

خونسردی تان را حفظ کنید

همان روش قدیمی شمارش تا ده هنوز هم فکر بدی نیست. ابتدا لحظه ای صبر کنید چند نفس عمیق بکشید و تا ده بشمارید. مطمئن باشید که آرامش تان را بدست می آورید.

شرایط را از نگاه دیگران بررسی کنید

هرگاه از دست کسی عصبانی شدید، لحظه ای خود را به جای او قرار دهید و بیندیشید که چه چیزی ممکن است او را وادار به چنین رفتاری کرده باشد.

شاید واکنش او منطقی است و شما بتوانید احساسش را درک کنید و بدین ترتیب نه تنها شما هم عصبانی نخواهید شد بلکه به آرام کردن او هم کمک خواهید نمود. 

 

برچسب ها: سلامت روان، کنترل عصبانیت، راه های کنترل خشم، اثرات خشم، رسیدن به آرامش، آرام شدن، کنترل پرخاشگری تعداد بازديد: 926 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز