Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 10:32

15
تیر
چگونه انرژی خود را مدیریت کنیم؟

چگونه انرژی خود را مدیریت کنیم؟

مدیریت کردن انرژی، تکنیک هایی دارد که به آنها خواهیم پرداخت. استرس یکی از عوامل اتلاف انرژی شما است. با کنترل استرس تا حد زیادی می توانید بر انرژی خود مدیریت داشته باشید.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

 

مدیریت زمان اهمیت بسیار زیادی دارد، اما اینكه چگونه انرژی خود را كنترل و مدیریت كنیم، از آن هم مهم‌تر است.

چشمان خود را به خط پایان بدوزید

برداشتن گام‌های آهسته و موزون كلید اصلی مدیریت انرژی است لحظه‌ای به ظاهر دوندگان مسافت‌های طولانی فكر كنید، آنها لاغر و رنگ‌پریده هستند.

حالا لحظه‌ای به دوندگان دوی سرعت مثل مایكل جانسون فكر كنید. آنها قوی، قدرتمند و پرانرژی به نظر می‌رسند؛ گویی همیشه مشتاق و سرحال هستند و به راحتی می‌توانند موانع را از سر راه‌شان بردارند.

توضیح  این مسأله بسیار ساده است، وقتی كه خط پایان را به وضوح می‌بینید و فاصله زیادی از شما ندارد، پر انرژی‌تر حركت می‌كنید و شادتر و مشتاق‌تر گام برمی‌دارید. این مسأله در زندگی ما نیز درست به همین صورت است.

به ریتم طبیعت توجه كنید

ریتم طبیعت یك مثال خوب از مدیریت انرژی موثر است طبیعت به خودی خود نبض و ریتم دارد. حركتی موجی شكل بین فعالیت و استراحت در دل طبیعت نیز دیده می‌شود. به جزر و مد دریا فكر كنید.

به حركت فصل‌ها و حتی به طلوع و غروب خورشید این ریتم باید در زندگی انسان نیز وجود داشته باشد. ما انسان‌ها باید به ریتم زندگی احترام بگذاریم.

ورزشكاران روسی در دهه 1960 پی به این نكته مهم بردند و تلاش كردند با بهره‌گیری از این مفهوم در رقابت‌های المپیك به موفقیت‌های زندگی دست یابند.

ما به جای آنكه به طبیعت و درس‌های آن توجه كنیم، سعی می‌كنیم از راه‌های غیر طبیعی مثل نوشیدن قهوه، نوشیدنی‌های شیرین و انرژی‌زا به سرعت به چیزی كه می‌خواهیم برسیم و انرژی خود را در سطح بالاتر نگه داریم؛ در حالی‌كه این روش همیشه جواب نمی‌دهد و نمی‌تواند ما را به اهداف‌مان برساند.

اهمیت چرخه استراحت چیست؟

اگر می‌خواهید كه عملكردتان با بالاترین حد ظرفیت باشد، باید به چرخه استراحت خود اهمیت بیشتری دهید. گروهی از روانشناسان مطالعات و تحقیقات كاملی را روی برخی رقابت‌های اصلی تنیس‌بازان انجام دادند.

آنها به حركات تنیس‌بازان حرفه‌ای در حین بازی توجه می‌كردند و بارها و بارها این موارد را مورد توجه قرار می‌دادند كه بهترین بازیكنان تنیس چگونه در زمین تنیس راه می‌روند یا اینكه در حین راه رفتن شانه‌های‌شان را چگونه نگاه می‌دارند و اینكه نگاه خود را چگونه متمركز می‌كنند و حتی چگونه حرف می‌زنند.

این عادات به تنیس‌بازان حرفه‌ای كمك می‌كند تا میزان ضربان قلب خود را كاهش دهند (در هر دقیقه تا 20بار) كاهش ضربان قلب باعث می‌شود كه برای ادامه مسابقه انرژی بیشتری داشته باشند و سرحال‌تر عمل كنند و نتیجه آن نیز پیروزی در برابر رقیب است.

اینكه در چرخه استراحت چه رفتارها و عاداتی داریم، تأثیر زیادی در میزان موفقیت و شكست ما در رقابت‌ها دارد.

با برنامه‌ریزی بیشتر استرس‌ها را كاهش دهید

اگر می‌خواهید به جایی برسید كه 90 درصد از انرژی خود را برای انجام كاری حفظ كنید، باید با برنامه‌ریزی از استرس‌های خود بكاهید. وقتی كه دچار استرس می‌شوید، هیچ‌یك از كارهای‌تان را نمی‌توانید به درستی انجام دهید؛ بنابراین تا می‌توانید استرس را از خود دور كنید.

دعا كردن و اعمال مذهبی به خلاقیت انسان می‌افزاید

اگر می‌‌خواهید سطح انرژی خود را به بهترین حالت ممكن برسانید، باید عزم و اراده خود را نیز سازماندهی كنید. هر وقت كه می‌خواهید تصمیم‌گیری هشیارانه‌ای داشته باشید یا كاری انجام دهید، در اثر تردید‌ها و دودلی‌ها، بخشی از انرژی خود را از دست می‌دهید.

به همین دلیل است كه روانشناسان می‌گویند اگر برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر داشته باشید، كمتر دچار تردید می‌شوید. در ضمن دعا كردن در این چنین مواقعی تأثیر مثبتی خواهد داشت.

با دعا كردن بخشی از تردید‌ها از بین می‌روند و شما می‌توانید شفاف‌تر انتخاب كنید. دعا به اعماق قلب شما نفوذ می‌كند و به شما اطمینان و آرامش می‌دهد كه به جلو حركت كنید و انرژی كمتری را هدر بدهید.

بعد از دعا احساس آزادی می‌كنید و می‌توانید انرژی خود را متمركز و روش‌های خلاقانه برای انجام كارهای‌تان كنید.

تمرینات فكری به شما انرژی می‌دهند

دانستن اینكه چه چیزهایی برای شما ارزش محسوب می‌شوند و اینكه چگونه اعمال و رفتارهای شما از ارزش‌های‌تان حمایت می‌كنند، می‌تواند به میزان انرژی شما بیفزاید.

برخی از تمرینات ذهنی و روحی كمك می‌كنند كه هموار با این ارزش‌ها در تماس باشید. انرژی روحی ما عمیق‌ترین بخش قدرت ماست و برای دست‌یافتن به آن باید بدانیم كه منتظر چه هستیم.

ما باید با این ارزش‌ها زندگی و زمانی را در سكوت به این سوالات مهم فكر كنیم با این‌‌كار به انرژی روحی – روانی خود سوخت می‌رسانیم.

 

برچسب ها: روانشناسی، سلامت روان، کاهش استرس، مدیریت زمان، مدیریت انرژی، چرخه استراحت، فواید تمرینات ذهنی تعداد بازديد: 985 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز