Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:24

25
خرداد
وسواس فکری چیست؟ (2)

وسواس فکری چیست؟ (2)

بهتر است با مراجعه به یک روانشناس متبحر وسواس فکری درمان شود. آنچه مسلم است فرد به تنهایی قادر به حل مسئله نخواهد بود. آنچه اهمیت دارد این است كه این اختلال به جلسات درمانی قابل درمان می باشد.

درمان وسواس فکری

برای درمان این بیماری، روانشناسان در صورت نیاز همراه با روان درمانی فرد را به روانپزشك جهت استفاده از دارو معرفی می كنند، بهترین شیوه مراجعه به روانشناس و روان درمانگر است تا فرد با صحبت کردن و ریشه یابی مشکل بتواند از شر وسواس فکری نجات یابد.

این بیماری زمانی بهتر درمان می‌شود که فرد نسبت به وسواس فکری خود آگاهی داشته باشد و بداند در آینده این موضوع برای او خطرناک خواهد بود و با خواست خود به روانشناس و یا روانپزشك مراجعه كند فراموش نشود دارو درمانی به تنهایی قادر به رفع این  اختلال نخواهد بود.

همچنین کاهش گوشه‌نشینی و اجتماعی‌بودن، افزایش اعتماد به نفس، اندیشیدن به زمان حال و فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم می‌تواند چند راه پیشگیری این بیماری باشد.

طبیعی است خانواده هم بی‌تاثیر نیست و مسلم است که حمایت بیش از حد، توقعات و حساسیت زیاد سبب می‌شود کودکان دچار اضطراب و وسواس فکری شوند.

برخی توصیه می‌کنند برای مقابله با این افکار خود را مشغول به کاری کنید به عنوان مثال وقتی این افکار وسواسی به سراغ شما می‌آید ذهن خود را به چیز دیگری معطوف کنید، مطالعه کنید یا این که فیلم ببینید که این کار نیاز به مهارت فراوانی دارد تا فرد دچار اضطراب نشود و كاربرد فراوانی جهت درمان ندارد.

یكی از راهكارهای مقابله با وسواس فكری به تعویق انداختن است بدین معنا كه زمانی كه افكار بیمارگونه شما را مجبور به انجام كاری می كند آن را به زمان بعد موكول كنید به عنوان مثال زمانی كه از منزل خارج می شوید و نگران هستید كه آیا كیف پول یا كلید خود را جا گذاشته اید و یا آن را گم كرده اید بهتر است روند ذیل طی شود:

1- فرد در خصوص این موارد به عنوان مثال مورد بالا با خود با صدای بلند تكرار كند قبل از خروج از منزل با خود بگویید كیف پول و كلیدم را درون كیف ام می گذارم با صدای بلند تكرار شود

2- پس از خروج و در راه هنگامی كه افكار بیمارگونه به سراغ تان می آید با صدای بلند تكرار شود یك بار درمنزل چك كردم به انتهای خیابان رسیدم مجددا چك می كنم به همین ترتیب هر دفعه زمان به تعویق انداختن را بیشتر كنید دفعه بعد با خود بگویید سوار ماشین كه شدم چك خواهم كرد و....

توجه شود یكی از اشتباه ترین كارها سعی در مقابله و بی اهمیت انگاشتن این مسئله است برخی تصور می كنند اگر سعی كنند احساس و افكارشان را نادیده بگیرند مسئله رفع خواهد شد در صورتی كه هر چه فرد به صورت ذهنی تلاش کند با افکار وسواسی مقابله کند شدت و مقاومت این افکار مزاحم بیشتر شده و فرد را خسته و ناتوان می سازد.

بهتر است با مراجعه به یک روانشناس متبحر وسواس فکری درمان شود. آنچه مسلم است فرد به تنهایی قادر به حل مسئله نخواهد بود. آنچه اهمیت دارد این است كه این اختلال به جلسات درمانی قابل درمان می باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول -وسواس فکری چیست؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت روان، وسواس فکری، افکار منفی، درمان وسواس فکری، مراجعه به روانشناس، مقابله با افکار، افكار بیمارگونه تعداد بازديد: 848 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز