Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:10

28
خرداد
وسواس فکری چیست؟ (1)

وسواس فکری چیست؟ (1)

وسواس‌ فکری موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد، مثلا ممکن است کسی این فکر به ذهنش برسد که نکند من تصادف کنم برای همین به خیابان نمی‌رود یا سوار ماشینش نمی‌شود یا این که مدام استرس دارد فرزندش که در مدرسه است دچار حادثه شود.

ستاره حمیدی- رواندرمانگر

 

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد وقتی می‌خواهید از منزل خارج شوید بارها شیرگاز یا سیم اتو را چک و توان مقابله با فكرهای منفی كه در ذهن تان می گذرد را نداشته باشید كه آیا اجاق گاز را خاموش كردم یا خیر؟

این فكر و امسال آن تا حدی قوی هستند كه شما را مجبور می كنند مجدداً به منزل و یا محل كارتان برگشته قفل ها، چراغ ها، شیر گاز را مجددا چك كنید گاهی این بررسی‌کردن‌ها در حد عادی مشکل ساز نیست، زیرا ممكن است بر اساس مشغله ذهنی گاهی دچار عدم دقت كافی و تمركز باشید و زمانی این مسئله حاد می شود كه به طور متناوب شما برایتان این عملكرد و افكار تكرار می شود.

چنانچه این افكار وسواس گونه تكرار و تداوم یابد و مجبور شوید كارهای انجام شده را پی در پی بررسی کنید که آیا درست انجام داده‌اید یا خیر؟

آن گاه باید سریع تر جهت درمان این اختلال كه روانشناسان آن را وسواس فكری می نامند اقدام كنید. وسواس فكری افكار بیمارگونه و نوعی نشخوار ذهنی است كه فرد را بسیار آزار داده و وی را مجبور به تكرار برخی كارها و افكارهای منفی می كند. افكاری بیمارگونه همانند حساسیت بیش از حد بر روی بدن، بیماری ها و......

در نوعی از وسواس فکری مدام تصور می‌کنید کاری را انجام نداده‌اید و با خود تکرار می‌کنید که فلان کار را انجام دهید و در نوعی از آن فرد تصورهای نادرستی از بیمارهای به ظاهر ساده خواهد داشت به عنوان مثال یك سرما خوردگی ساده برای این افراد ممكن است با افكار منفی بسیاری همراه شود و آن را با بیمارهای ناعلاج دیگر ارتباط دهند در درازمدت این فکرها چنان فرد را پریشان می‌کند که دچار اضطراب و استرس شده و از انجام کارهای روزمره باز می‌ماند.

اضطراب حاصل از افكار وسواس گونه تمامی زندگی فرد را مختل و وی را ناتوان و حساسیت پذیر می سازد.

وسواس‌ فکری موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد، مثلا ممکن است کسی این فکر به ذهنش برسد که نکند من تصادف کنم برای همین به خیابان نمی‌رود یا سوار ماشینش نمی‌شود یا این که مدام استرس دارد فرزندش که در مدرسه است دچار حادثه شود. این افراد به جزئیات توجه دقیق دارند و کارها را تکرار و به طور مکرر اشتباهات و خطرات احتمالی را کنترل می‌کنند.

همین افكار وسواس گونه سبب می شود ارتباطات این افراد دچار اختلال شود و نتوانند ارتباطات اجتماعی موثری داشته باشند و از جامعه و دوستان و آشنایان كناره گیری كنند زیرا مدام مضطرب و نگران اند اتفاقی رخ دهد و از برقرار ارتباط با دیگران دچار اضطراب می شوند و بسیاری از تفریحات مفرح برای این افراد با اضطراب و نگرانی زیاد همراه است تا حدی كه نه تنها از آن لذت نمی برند بلكه انجام این فعالیت ها خاطرات ناخوشایندی برایشان در پی دارد.

متاسفانه برخی وسواس فكری را با فراموشی اشتباه می گیرند همانطور كه وسواس عملی را با تمیزی اشتباه می گیرند.

وسواس فکری با فراموشی متفاوت است

فراموش کردن تفاوت زیادی با وسواس فکری دارد، گاهی شما فراموش می‌کنید هنگام خروج از خانه پنجره را بسته‌اید یا نه، در این صورت قبل از بیرون رفتن دوباره پنجره را چک می‌کنید، در فراموشی حاصل از مشغله ذهنی یك بار رخ می دهد و به كرات اتفاق نمی افتد.

چنانچه بارها این مسئله رخ دهد و فشار افكار تا حدی باشد كه شما را به اقدام كاری مجبور سازد باید سریعا جهت درمان اقدام كرد وسواس فكری از سویی تمركز فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر چه افرادی دچار وسواس فکری می شوند؟

حال سوال اینجاست چه كسانی بیشتر به وسواس فكری مبتلا می شوند.

البته ممكن است برای هر شخصی این اتفاق رخ دهد ولی بیشتر افرادی كه دوران كودكی ناامنی را تجربه کرده باشند ممکن است دچار وسواس فکری شوند و یا كودكانی كه دچار اضطراب جدایی بوده اند در بزرگسالی احتمال مبتلا شدن به وسواس فكری شان بیشتر است و كودكانی كه والدینی سخت گیر داشته اند.

برخی از خصوصیات افراد مبتلا به وسواس فكری عبارتند از  مقاومت در برابر تغییر، اهل ریسک نبودن، دودلی، افکار خرافی و دلبستگی زیاد به کار، از دیگر ویژگی‌های این افراد است...

 

 

برای خواندن بخش دوم -وسواس فکری چیست؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سلامت روان، وسواس فکری، افکار منفی، فراموشی، درمان وسواس فکری، افكار وسواس گونه، علل وسواس فکری تعداد بازديد: 799 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز