Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:52

1
دی
یافتن تعادل و توازن

یافتن تعادل و توازن

حذف برخی از جزئیات از لیست کارهایی که باید انجام دهید، آن را کمتر تشویش‌زا و اضطراب‌آور می‌کند. گاهی اوقات کارها باید با دقت و به بهترین وجه انجام شود، اما در بیشتر مواقع اینگونه نیست.

تحریریه مجله دنیای سلامت

 

مانند یک حرفه‌ای تفویض اختیار کنید

دست‌های بسیار، یافتن تعادل و توازن را ساده‌‌تر می‌کند! مدیران خوب ارزش و مسئولیت واگذاری کار به افرادی که قابلیت انجام آن کار به نحو احسن را دارند می‌‌دانند، این مدیران تشویق را چاشنی کار می‌‌کنند و بعد اجازه می‌‌دهند کار به روال خودش پیش برود. بسیاری از خانم‌ها، در این مخمصه گرفتاراند که «اگر بخواهم این کار به خوبی انجام شود، خودم باید آن را انجام دهم»، و بعد به خودشان می‌‌آیند و می‌‌بینند که هرکاری را خودشان دارند انجام می‌‌دهند؛ و ناگفته پیداست که زیر فشار کارهای متفاوت خسته و از پا افتاده می‌‌شوند. فراموش نکنید که برخی از افراد در محل کار ممکن است بتوانند برخی از پروژه هایی را که شما انجام می‌‌دهید را به خوبی مدیریت و اداره کنند (یا حتی در این کار به شما کمک کنند)، و ممکن است عملاً بخواهند کارهای بیشتری را انجام دهند. اگر به کودکان امتیازاتی بدهید قطعا با انجام کارهای خانه که شما حتی تصور نمی‌کردید از عهده‌اش بر بیایند شگفت‌زده‌تان خواهند کرد، اگر تشویق و تحسین را هم چاشنی‌اش کنید قطعا به خودشان برای انجام چنین کارهایی می‌‌بالند و غرق غرور و افتخار می‌‌شوند. حتی می‌‌توان اکثر شوهران را عملا بیش از آنچه که اغلب هستند (یا حتی تصورش را می‌‌کنند یا می‌‌کنید) به کار گرفت. به همسرانتان هم اجازه دهید در فعالیت‌ها و کارهای خانه با شما همکاری و مشارکت کنند! یک پژوهش نشان داده است که تفاوت اصلی بین پدرانی که در نگهداری و مراقبت از نوزادان همکاری می‌کنند و آنهایی که اصلا نگرش مادرانه ندارند، و حاضر به انجام هیچگونه کمکی نیستند، این است که مادران مشوق باور دارند همسران کاری و فعالی در کنارشان دارند! . حتی استخدام فردی که کارهای خانه را انجام دهد، باغبانی کند، دستیاران شخصی و امثال هم... نیز تفویض اختیار به حساب می‌‌آید و بی نهایت می‌‌تواند مفید و کارا باشد و قطعا ارزش هزینه‌ای را که برایش پرداخت می‌‌کنید دارد. از کمک خواستن نهراسید، کمک طلبیدن به هیچ وجه نشانه ضعف و ناتوانی شما نیست! دفعه بعد که احساس کردید کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، به اطرافتان نگاهی بیاندازید و ببینید آیا می‌‌توانید از کسی کمک بگیرید یا خیر.

 

در حال زندگی کنید، اما آینده را مد نظر داشته باشید

یافتن توازن و تعادل در لحظه حال به معنی مد نظر داشتن آینده است. آیا برنامه خاصی برای آینده دارید؟ اکثر افراد موفق یک برنامه یک ساله، یک برنامه پنج ساله و یک برنامه ده ساله دارند، و  برنامه روزانه‌ای را منطبق و هم راستا با این اهداف در ذهن‌شان طرح‌ریزی می‌‌کنند. این کار می‌‌تواند برای خانم‌ها نیز خیلی مفید و کارا باشد. به هیچ وجه قصد ندارم بگویم که هرکاری که انجام می‌‌دهید باید بخشی از این برنامه فوق‌العاده جامع برای زندگی مطلوب و عالی باشد، اما اگر این تفکر معمول همه کارهای‌تان شود می‌تواند در حفظ تعادل و توازن و ژرف‌نگری فوق‌العاده مفید و کمک کننده باشد. برای مثال، زمانی که می‌خواهید انتخاب کنید ورزش یا تلویزیون تماشا کنید، به فواید بلند مدتی که هر یک از آنها دارد می‌‌اندیشید که باعث می‌‌شود تا به راحتی قید تفریح زودگذر تماشای یک فیلم را بزنید و زمان‌تان را صرف کارهای مفیدتر و ارزشمندتر کنید. هر دو این فعالیت‌ها استرس را از بین می‌برد، اما یکی از آنها در برنامه‌ای جامع و کلی برای سالم‌تر زیستن مشارکت دارد، در حالی‌که دیگری اینگونه نیست. ببینید کجا می‌‌توانید از این قبیل سنجش‌ها و تمثیل‌ها را در تصمیم‌های‌تان به کار برید تا بتوانید توازن و تعادل بیشتری در زندگی‌تان بیابید.

 

منظم و منضبط باشید

همان قدر داشتن برنامه زمانی منظم مهم است که محیط و فضای منظم و مرتب اطراف‌تان اهمیت دارد. منظم و مرتب بودن برای یافتن توازن و تعادل در زندگی خیلی مهم و حیاتی است. اگر در برنامه زمانبندی‌تان هر چیزی سر جای خودش باشد، شما می‌توانید به نحو احسن از زمانتان بهره ببرید و می‌‌توانید آرام و راحت باشید نه تنها با علم به اینکه می‌‌رسید تا کارها را به موقع انجام دهید، بلکه با علم به اینکه آنچه بر روی آن کار می‌‌کنید فرصتی را فراهم می‌‌کند تا کارها همانگونه که باید و شاید پیش برود و انجام شود. ارزش ابزارهای مدیریت زمان آنلاین را دست کم و نادیده نگیرید. اما به خاطر داشته باشید که یک برنامه خوب و مناسب و مقدار زمان مشخصی که در اختیار دارید برای کسب توازن و تعادل در زندگی بسیار ارزشمند و گرانبها است.
همانطور که مراقب هستید تا برنامه زمانبندی کارهایتان را شفاف و منظم نگه دارید، در تمیزی و نظم و ترتیب اتاق کار و محل زندگی‌تان نیز کوشا باشید، بی شک این عدم بهم ریختگی اطراف‌تان در تمرکز و توجه‌تان بسیار تاثیرگذار است.

 

هر کاری را به نحو احسن انجام دهید

حذف برخی از جزئیات از لیست کارهایی که باید انجام دهید، آن را کمتر تشویش‌زا و اضطراب‌آور می‌کند. گاهی اوقات کارها باید با دقت و به بهترین وجه انجام شود، اما در بیشتر مواقع اینگونه نیست. گرچه سبک برخی افراد اینگونه است که ممکن است سریع متذکر شوند که چه چیزهای خاصی هست که می‌‌تواند شما را فوق‌العاده پیش ببرد، و تا چه حد توجه به جزئیات می‌‌تواند تفاوت‌های شگرفی را ایجاد کند، این نوع از طرز تفکر می‌تواند منجر به کمال‌گرایی، استرس و عدم توازن و تعادل شود. اگر خیلی پر مشغله‌اید و سرتان حسابی شلوغ است، شاید بد نباشد به خودتان یک کم استراحت بدهید. اگر نتیجه پایانی مهم و قانع کننده است، میان‌بر بزنید. آیا مهمان‌هایتان اهمیت می‌دهند که چطور تی می‌کشید، یا مهم است که از بهترین و سخت‌ترین راه خانه را برق بیاندازید؟ آیا کیکی که قبلا درست کرده‌اید هنوز مزه فوق‌العاده‌ای دارد اما مقیدید که تازه به تازه دسر و کیک تهیه کنید؟ با قانون20-80 زندگی کنید، جایی که تشخیص می‌‌دهید 20درصد کار 80درصد نتیجه مطلوب را به همراه دارد یا به دست می‌‌دهد حتما این کار را انجام دهید، فقط روی آنچه مهم است تمرکز کنید، اگر لازم است از خیر بقیه کارهای مازاد بگذرید. به خاطر داشته باشید، گاهی اوقات تمرکز و توجه به بهترین وجه انجام شدن کار از نظر اهمیت هم پایه تمرکز و توجه به سرعت انجام کار نیست، خصوصا زمانی که به دنبال توازن و تعادل در برنامه زمانی خود هستید. 

 

یافتن توازن- حیاتی برای خانم‌ها (و آقایان!)

یافتن توازن و تعادل همان اندازه برای آقایان مهم است که برای خانم‌ها  ارزشمند. همان طور که پولتان را بودجه‌بندی و تنظیم می‌‌کنید، باید بدانید که بودجه بندی و تنظیم نحوی صرف زمانتان نیز به همان اندازه اهمیت دارد. شاید این حرف به نظرتان عجیب برسد، اما بسیاری از ما هنوز با «نه» گفتن مشکل داریم؛ هنوز اکثر ما نمی‌توانیم به تعهدات و مسئولیت‌های دست‌وپا گیر که هم کل برنامه زمانی، زندگی و کاری مان را بهم می‌‌ریزند و هم استرس فوق‌العاده زیادی به ما وارد می‌‌کنند «نه» بگوییم. همه این مسئولیت‌ها و تعهدات ظاهرا ارزشمند می‌‌تواند به عدم توازن و تعادل افزوده شود و استرس مفرطی به‌ویژه برای خانم‌ها ایجاد کند. "نه" گفتن به تعهدات و مسئولیت‌هایی که به دیگران خیر و منفعت می‌‌رساند می‌‌تواند خیلی سخت و دشوار باشد، این کار خلاف باور و اعتقاد ما است، یا ممکن است ما را به سمت و سوی دیگری رهنمون كند. در واقع، فقط موارد احتیاج و ضرورت مبرم است که باید به آنها "بله" بگوییم و قبول کنیم، در حالی‌که بیشتر این مسئولیت‌ها و تعهدات صرفاً باعث افزایش استرس بیشتر به ما می‌‌شوند. برای یافتن توازن، کافی است تا برنامه کاریتان را کم و حداقل کنید، و از استرس روزانه بکاهید. (نکته: این مقاله بیشتر به خانم‌ها اختصاص دارد چون باید همزمان چند نقش و کارهای متفاوتی را انجام دهند، اما به همان اندازه نیز می‌‌تواند برای آقایان مفید باشد.)

 

با کودک درون‌تان مشورت کنید

تعادل و توازن را با کمک گرفتن از کودک درونتان کسب و حفظ کنید. زمان کودکی‌تان را به خاطر بیاورید، و چه تصوری از زندگیتان داشتید و فکر می‌‌کردید وقتی بزرگ شدید زندگیتان چگونه می‌‌شود؟ احتمالا تصور می‌‌کردید که کارهای جالب و خاصی را انجام می‌‌دهید، نه برخی از جزئیاتی که احتمالا اکنون شدیداً زمین‌گیرتان کرده است. البته گرچه غیر واقع بینانه است که صرفا کارهای «جالب و خوب» را انجام دهید (گاهی اوقات باید دست از سقوط آزاد برداریم و به خودمان استراحت بدهیم و به مهمانی برویم و ناهار روز بعد را آماده کنیم)، این کارها می‌‌تواند کمک کند که کارهای جالب و کارهایی را که دوست داریم در زندگیمان انجام دهیم و موارد استرس‌زا را از زندگی‌مان دور کنیم. بد نیست گه گاهی به سراغ کودک درون‌مان برویم و از او استمداد بطلبیم.

 

برچسب ها: روانشناسی، توازن در آقایان و خانم ها، توازن در زندگی، تعادل و توازن، منظم تعداد بازديد: 920 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز