Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:59

26
فروردین
كلیدهای طلایی رسیدن به موفقیت

كلیدهای طلایی رسیدن به موفقیت

خوشبینی یعنی توقع و انتظار بهترین درآمد ممكن و در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مثبت و امیدواركننده یك شرایط خاص و نیمه پر لیوان را بیش از نیمه خالی آن باور داشتن.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

دنیل گلمن در كتاب پرفروش «هوش هیجانی» به این نكته اشاره كرده است كه افراد بسیاری در سرتاسر جهان توانسته‌اند این قانون را كه موفقیت در گرو داشتن IQ بالاتر است، نقص كنند. در واقع، هوش و ذكاوت حدود 20 درصد از موفقیت افراد را در زمینه كاری و زندگی خصوصی تضمین می‌كند و 80 درصد بقیه به عوامل دیگر بستگی دارد.

گلمن در كتابش توضیح می‌دهد كه این عوامل دیگر «هوش هیجانی» نام دارند. هوش هیجانی یعنی توانایی ایجاد انگیزه در خود، مقاومت در برابر وقایع غیرمترقبه و كنترل شرایط تا لحظه رسیدن به رضایت و خشنودی و توانایی فكر كردن بدون اضطراب. هوش هیجانی یعنی داشتن امید.

مهم نیست از نظر اجتماعی در چه طبقه‌ای هستید؛ مهم این است كه چقدر توانایی تسلط بر اوضاع و رسیدن به شرایط مطلوب‌تان را دارید. در اینجا به 11 راه كلیدی برای رسیدن به موفقیت اشاره می‌كنیم. افرادی كه این 11 مورد را ارائه داده‌اند، بی‌شك جزء موفق‌ترین انسان‌ها هستند.

خبر خوشایند اینكه اغلب مردم دست كم با چند مورد از این راه‌های كلیدی پا به این دنیا می‌گذارند و یا وقتی كه خیلی جوان هستند، آنها را می‌آموزند. تمام این راه‌ها را می‌توان آموخت و آنها را در خود رشد داد. این راه‌های كلیدی عبارتند از.

1- اعتقاد

باور ثابت و استوار فرد بر پایه فهم و درك درست از شرایط خود یك ویژگی خوب است كه همواره اطرافیان آن را تحسین و تلاش می‌كنند خود آن را به دست آورند.

2- كنجكاوی

اشتیاق و علاقه برای دانستن و یادگیری و تمایل دائم و توجه خاص به ناشناخته‌ها را كنجكاوی می‌گویند. فرد كنجكاو مرتبا می‌گوید: «من می‌خواهم بیشتر بدانم ...».

3- قاطعیت

قاطعیت یعنی توانایی انتخاب و انجام كاری و توانایی تصمیم‌گیری، حتی وقتی كه فكر می‌كنیم به تمام اطلاعات موردنیاز اشراف نداریم. بیشتر افراد در چنین مواقعی دچار تردید و دودلی می‌شوند، ولی افراد قاطع با در نظر گرفتن جوانب امر، راحت‌تر و با قاطعیت تصمیم می‌گیرند.

4- یكدلی

نشان دادن توجه به موقعیت دیگران و درك و فهم شرایط، احساسات و انگیزه‌های آنها را یكدلی می‌گویند. وقتی خود را به جای دیگران بگذارید، راحت‌تر می‌توانید آنها را درك كنید.

5- انعطاف‌پذیری

یعنی قابلیت تغییر كردن و یا پاسخ مثبت به تغییرات. در واقع، قابلیت نرم شدن، انطباق پذیری و توانایی رویارویی با خطاها و اشتباهات را انعطاف‌پذیری می‌گویند.

 6- شوخ‌طبعی

شوخ طبعی یعنی از خود و دنیای پیرامون خود بهره‌مند شدن و لذت بردن از زندگی. حتی اگر گاهی اوقات از نظر دیگران مضحك به نظر برسید، دیدگاه خود را تغییر ندهید.

7- هوش و زیركی

فكر كرن و كار كردن و دقت با زیركی، هوشیاری در معاملات و روابط، برنامه‌ریزی و تعمق قبل از انجام هر كار، با لیاقت كار كردن و تمركز روی كیفیت نه كمیت (توجه داشته باشید كه EQ مسأله‌ای جدا از IQ است) یكی از رموز موفقیت است.

8- خوشبینی

خوشبینی یعنی توقع و انتظار بهترین درآمد ممكن و در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مثبت و امیدواركننده یك شرایط خاص و نیمه پر لیوان را بیش از نیمه خالی آن باور داشتن.

9- پشتكار

داشتن اشتیاق و علاقه شدید همراه با انرژی و تمركز بالا برای رسیدن به نتیجه دلخواه، پایداری و سختكوشی در این راستا، معنای پشتكار است.

10- احترام

به خاطر داشته باشید كه نیك بودن كار بسیار ساده‌ای است. حفظ حرمت دیگران و رفتاری فروتنانه با آنها را احترام می‌گویند.

11- خویشتن‌شناسی

شكل پیچیده‌تر حس آگاهی و هوشیاری است كه فرد با آن خود را مورد بازبینی قرار می‌دهد. وقتی كه بتوانید در مورد خودتان اظهارنظر كنید و رفتار و افكار منفی و اشتباهتان را تغییر دهید، بی‌شك به موفقیت نزدیك خواهید شد. 

شما كدامیك از این 11 مورد را در خودتان می‌بینید. شاید نتوانیم همه این موارد را در كنار هم و یك جا داشته باشیم، ولی با تقویت و رشد بیشتر شخصیت‌مان می‌توانیم به همه آنها دست یابیم. فراموش نكنیم كه بیشتر این موارد اكتسابی هستند و فقط كمی پشتكار لازم است تا آنچه را كه می‌خواهید به دست آورید.

 

برچسب ها: IQ، کلید طلایی موفقیت، موفقیت، هوش هیجانی، هوش و ذكاوت، عوامل هوش هیجانی، هوش و زیرکی، خوشبینی تعداد بازديد: 1094 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز