Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - 07:33

13
بهمن
صابون‌ با بوی طبیعت (1)

صابون‌ با بوی طبیعت (1)

بابونه كه خواصی شبیه گل آفتابگردان دارد، به دلیل مصارف داخلی و خارجی یكی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی تبدیل است و در تهیه انواع صابون‌ها و لوسیون‌ها و كرم‌های آرایشی از آن استفاده می‌شود.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

صابون عمدتاً برای شستشو، حمام و پاگیزگی استفاده می‌شود و جزء مهمی از روان ساز‌ها است و معمولاً آن را از روغن‌ها و چربی‌های حیوانی و یا همان تری‌گلیسریدها تهیه می‌كنند. به نظر می‌رسد كه اولین بار صابون توسط مصریان در دره‌ی نیل ساخته شد و ابتدا آن را از خاكستر حاصل از سوزاندن چوب درختان تهیه می‌كردند و به تدریج این خاكستر جای خود را به روغن‌های گیاهی همچون روغن نارگیل، روغن كنجد، روغن سویا و ... داد.

امروزه در تهیه صابون‌ها از مواد شیمیایی، اسانس‌ و مواد نگهدارنده مختلفی استفاده می‌شود كه هر یك از این مواد به خودی خود می‌تواند آلرژی‌زا باشد. شاید بهترین روش پیشگیری از این عوارض استفاده از صابون‌های طبیعی با مواد طبیعی باشد كه به تعداد محدودی از آنها اشاره خواهیم كرد:

موم عسل، عسل طبیعی

موم عسل به خوبی در محصولات آرایشی استفاده می‌شود، زیرا حاوی تركیباتی است كه هم در پوست انسان و هم در موم عسل وجود دارد. موم عسل مرطوب‌كننده عالی است و محصولاتی كه حاوی این ماده هستند، حفظ رطوبت طبیعی پوست را افزایش می‌دهند. موم عسل مهار‌كننده اشعه UV است و پوست را نرم می‌كند.

بزرگ‌ترین مصرف‌كننده موم عسل، صنایع لوازم آرایشی هستند كه از آن در تهیه محصولات مختلف از جمله كرم‌های زیبایی صورت، صابون، پماد، لوسیون، رژلب و كرم‌های شب استفاده می‌شود. حتی از آن در صنایع داروسازی و دندانپزشكی در پمادها، موم چسب‌ها و ... استفاده می‌شود. مقداركمی نیز در تهیه چسب‌های خاص، آب نبات‌، آدامس، جلاء مبل و سرامیك و ... نیز به كار می‌رود. موم عسل حاوی اسیدهای آزاد، استرها و دیگر اجزای طبیعی است و عطر فوق‌العاده و شكل‌پذیری و سازگاری آن با محیط موجب شده كه بیشتر كرم‌ها و صابون‌های صورت و بدن به خصوص درصابون‌های ضدشوره سر از آن استفاده شود.

استفاده از این ماده طبیعی در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی در جوامع غربی نادیده گرفته شده است، در حالی كه موم عسل و محصولات كندوی زنبور قرن‌هاست به دلیل منابع و خواص بیشمار آن در طب سنتی و محلی استفاده می‌شود. پزشكان اخیراً موفق شدند بیماران مبتلا به تب یونجه را با موم عسل درمان كنند. موم عسل معمولاً به موم سفید Cera و یا موم زرد GERA شناخته می‌شود و معمولاً رنگ موم بین قهوه‌ای و زرد است كه این تنوع رنگی به نوع گلی كه در منطقه زندگی زنبور عسل وجود دارد مرتبط می‌شود.

 گل همیشه بهار

این گیاه بسیار معطر است و سالانه تا 60 سانتی‌متر رشد می‌كند. ساقه‌های آن مودار، برگ‌ها بلند و نیزه‌ای شكل و گل‌های آن معمولاً به رنگ زرد و نارنجی است. گلبرگ‌های این گل برای شستشوی مو بسیار مناسبند. و یك كرم مغذی و یك پاك‌كننده پوست عالی هستند. حمام با اسانس این گیاه پوست را شفاف می‌كند و گردش خون را بهبود می‌بخشد و تركیب آن بابونه تسكین‌دهنده همه منظوره برای هر نوع پوستی خواهد بود. برای درمان بریدگی‌ها، خراشیدگی‌ها، كبودی‌ها، عفونت‌های قارچی، بثورات و گزش حشرات نیز بسیار مفید است.

اگر با اسانس این گیاه پوست‌تان را ماساژ دهید، برای همیشه از شر سلولیت راحت می‌شوید. علاوه بر صنایع بهداشتی، در صنایع داروئی نیز بسیار پرمصرف است؛ چرا كه ضدالتهاب است، اسپاسم عضلانی را كاهش می‌دهد، از خونریزی جلوگیری می‌كند، زخم را ضدعفونی و به هضم غذا كمك می‌كند و برای درمان سردرد، دندان درد، معده درد، تب و گرفتگی‌های قاعدگی‌ بسیار مناسب است. همچنین تورم را كاهش داده و رگ به رگ شدن، یرقان، چشم درد و زخم و به طور كلی ناراحتی‌های پوستی را درمان و خشكی و ترك لب را برطرف می‌كند.

 بابونه

بابونه كه خواصی شبیه گل آفتابگردان دارد، به دلیل مصارف داخلی و خارجی یكی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی تبدیل است و در تهیه انواع صابون‌ها و لوسیون‌ها و كرم‌های آرایشی از آن استفاده می‌شود. تركیب با گیاهان دیگر همچون اسطوخودوس به یك اسانس فوق‌العاده برای حمام كردن تبدیل می‌گردد. زمانی كه از آن به صورت یك ماده خارجی استفاده می‌شود، پوست و بافت آن را بازسازی و مرطوب می‌كند.

استفاده از بابونه در تهیه صابون‌ها به دلیل خاصیت تسكین دهندگی و نرم‌كنندگی پوست است كه علاوه بر آن جوش، تاول، خراش و سوختگی را درمان می‌كند و حتی در درمان مشكلات جدی‌تر پوستی همچون اگزما، لوسیون‌ها و پمادهای موضعی بابونه مؤثر است. همچنین دارای خواص ضدباكتریایی است و می‌تواند در تسهیل بهبود زخم‌ها و عفونت‌های مختلف نیز كمك‌كننده باشد. بهترین ماده شستشو دهنده موهای شكننده و پوست حساس و ملتهب است و خشكی پوست را برطرف می‌كند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- صابون‌ با بوی طبیعت - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: صابون های گیاهی، موم عسل، عسل طبیعی، صابون گل همیشه بهار، خواص صابون بابونه، خواص صابون های گیاهی تعداد بازديد: 779 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز