Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:49

22
آبان
چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

موخوره نوعی آسیب دیدگی مو است که در آن هر تار مو در انتها به دو قسمت می‌شود. راه‌های زیادی برای جلوگیری از موخوره و برطرف کردن آن وجود دارد.

راه‌های بسیاری برای جلوگیری از موخوره به صورت موقت وجود دارد؛ اما برای برطرف کردن دائمی موخوره باید قسمتی از مو‌ها که دچار این حالت شده است را کوتاه کنید. صد‌ها روش برای جلوگیری از بروز مجدد موخوره وجود دارد که با انجام روش‌های زیر می‌توانید موهایی سالم و زیبا داشته باشید. در کل 4 گام برای جلوگیری از موخوره وجود دارد که هر یک از این گام‌ها شامل مجموعه‌ای از اقدامات پیشگیرانه هستند.

گام اول: حذف قسمت موخوره

بررسی موهای آسیب دیده

ابتدا موهای خود را با دقت در آینه ببینید و بررسی نمایید. معمولا موخوره در انتهای موها ایجاد می‌شود. آسیب دیدگی موها بر اثر موخوره به شکل‌های مختلفی نمایان می‌شود. اگر هر کدام از حالت‌های زیر را در موهای خود مشاهده کردید؛ اقدام به کوتاه کردن آن قسمت‌ها بکنید.

تقسیم شدن مو به دو یا چند رشته

وجود سوراخ‌های ریزی در مو (اگر یک دسته از موها را بگیرید و ببینید، راحت‌تر متوجه این مورد می‌شوید)

نقطه‌های سفید در انتهای مو‌ها

گره خوردن رشته‌های مو به صورت تکی (البته این حالت بیشتر در موهای خشک و فرفری ایجاد می‌شود)

کوتاه کردن موها توسط خودتان

حتما لازم نیست که شما برای چیدن انتهای موها مهارت آرایشگری داشته باشید. فقط هر از گاهی قسمت انتهایی موهایتان را کوتاه کنید. توجه داشته باشید که حدود 6mm بالاتر از قسمت موخوره شده را کوتاه کنید؛ چرا که اگر کوتاهی را در همان قسمت انجام دهید ممکن است موخوره مجددا اتفاق بیفتد.

سعی کنید که حتما بالاتر از قسمت‌های سفید انتهایی موها را بچینید.

کوتاه کردن موهای آسیب دیده ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد اما برای حفظ سلامت موها این یک امر ضروری است.

کوتاه کردن منظم موها

معمولا موها را بعد از مدتی به اندازه 2.5 سانت کوتاه کنید. اینکه چه فاصله زمانی را برای هر بار چیدن موها در نظر بگیرید بستگی به نوع موهایتان دارد. توجه داشته باشید که اگر موخوره را نادیده بگیرید و اقدام به کوتاه کردن موها نکنید؛ موها آنقدر آسیب می‌بینند تا در نهایت از قسمت موخوره شده جدا شوند. بنابراین پیش از شکننده شدن موها برای مراقبت از آن‌ها با یک زمانبندی منظم انتهای موها را کوتاه کنید.

حفظ بلندی مو همراه با مراقبت از آن

اگر می‌خواهید موهای بلندی داشته باشید و فکر می‌کنید که کوتاه کردن موها به منظور جلوگیری از موخوره این اجازه را به شما نمی‌دهد؛ با مراجعه به آرایشگاه می‌توانید موهایتان را به صورت لایه‌ای کوتاه کنید. به این ترتیب فقط لایه‌های سطحی و آسیب دیده مو کوتاه می‌شوند و طول موها کمتر کوتاه می‌شود.

در استفاده از محصولات ترمیم کننده مو دقت کنید

برخی از شرکت‌های تولید کننده محصولات ترمیم کننده مو ادعا می‌کنند که با استفاده از محصولاتشان به طور کامل از شر موخوره خلاص می‌شوید؛ ولی در واقع اینگونه نیست. محصولات ترمیم کننده مو شاید به صورت موقت موخوره را کمی بهبود بدهند و موها را دچار حالت بهتری بکنند اما به طور قطع و دائم موخوره را برطرف نمی‌کنند. این محصولات به تقویت موهای آسیب دیده کمک می‌کنند ولی نباید تنها به استفاده از آن‌ها اکتفا کنید.

گام دوم: شستشو، خشک کردن و برس کشیدن؛ برای داشتن موهایی سالم

با دقت از شامپو استفاده کنید

استفاده بیش از حد شامپو باعث از بین بردن تمام چربی موها می‌شود؛ در صورتی که مقداری چربی برای موها لازم است و از دست رفتن همه آن باعث آسیب دیدن مو می‌شود.

موهای خود را بیشتر از سه بار در هفته نشوئید. ( اگر موهای فرفری یا به سبک آفریقایی دارید حتی کمتر از سه بار در هفته اقدام به شستن موها بکنید).

شامپو را مستقیما به پوست سر نزنید و بیشتر سعی کنید کف حاصل از شامپو را به موها برسانید.

از آب داغ برای شستن موها استفاده نکنید؛ زیرا کاملا چربی سر را از بین می‌برند. سعی کنید از آب ولرم برای شستن موها استفاده کنید.

اگر همچنان به سرعت موهایتان دچار موخوره می‌شود، شامپوی دیگری را امتحان کنید که ملایم‌تر باشد.

از مصرف شامپوهای حاوی سولفات و پارابن خودداری نمایید.

استفاده از محصولات نرم‌کننده موها

بعد از شستشوی موها از یک نرم کننده مناسب استفاده کنید. نرم کننده را حدود سه دقیقه بر روی موها بگذارید و سپس با آب بشویید.

با ملایمت موها را خشک کنید

مالش دادن موها با یک حوله خشک ایده خوبی نیست. بهتر است موها را به آرامی با یک حوله نرم فشار دهید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود. تا جایی که امکان دارد اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند.

اگر برای خشک کردن موها عجله دارید و می‌خواهید از سشوار استفاده کنید؛ سعی کنید سشوار را روی حرارت باد ملایم قرار دهید یا ترجیحا با استفاده از باد خنک سشوار موها را خشک کنید. توجه داشته باشید که سشوار را با فاصله از موها بگیرید و آن‌ها را خشک کنید. این کار باعث می‌شود آسیب کمتری به موها برسد.

اگر می‌خواهید موها را در یک حوله بالای سرتان بپیچید تا خشک شوند؛ بهتر است از یک تی شرت پنبه‌ای به جای حوله استفاده کنید.

استفاده از نرم‌کننده و تقویت کننده‌های مو به طور منظم

اگر به طور منظم یک یا دو بار در ماه از نرم‌کننده و تقویت‌ کننده‌های مو استفاده کنید، موهای بسیار سالم و خوبی خواهید داشت. همچنین از روغن‌های مو مانند روغن جوجوبا و نارگیل هم می‌توانید برای تقویت موها استفاده نمایید. برای استفاده از محصولات تقویتی مو به صورت زیر عمل کنید:

موها را کمی مرطوب کنید.

مقداری از نرم‌کننده، تقویت کننده مو و یا روغن مو را بردارید.

محصول را کاملا به موها بمالید.

اجازه دهید محصول 5 دقیقه بر روی موها ماند (اگر آسیب دیدگی موها زیاد بود 10 دقیقه محصول را بر روی مو بگذارید).

موها را با آب سرد بشوئید.

یک شانه یا برس مناسب را برای موها استفاده کنید

از برس یا شانه مناسب استفاده نمایید؛ چرا که موها اغلب در اثر استفاده از شانه و یا برس نامناسب کنده می‌شوند و آسیب می‌بینند. شانه‌ یا برس‌های چوبی با دندانه‌های بافاصله بهترین انتخاب هستند.

به آرامی موها را شانه و یا برس بکشید

ابتدا انتهای موها را برس بکشید. موها را در دست بگیرید و به آرامی شانه بزنید.

موها را در حین شانه زدن نکشید.

بیش از حد مورد نیاز موها را شانه نزنید.

هرگز در شرایطی که موها خیس هستند اقدام به شانه زدن نکنید زیرا تعداد زیادی از موها در اثر کشیده شدن کنده می‌شوند. فقط در صورتی که موها خیلی ضخیم و یا فرفری هستند می‌توانید در صورت مرطوب بودن برس بکشید. چون اینگونه موها اگر کمی مرطوب باشند بهتر شانه می‌شوند.

گام سوم: مراقبت از موها

مراقبت از موها در زمان خواب

اگر موقع خواب موها را ببافید و یا گوجه‌ای کنید؛ از دو شاخه شدن موها و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کنید. استفاده از بالش ساتن و کلاه مخصوص خواب نیز می‌تواند مفید باشد.

رژیم غذایی مناسب

سعی کنید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و در آن همه ویتامین‌ها و پروتئین‌های مناسب را بگنجانید. استفاده از چربی‌های مناسب مانند اسید‌های چرب امگا 3 بسیار مفید است. ویتامین E بسیار برای مو و پوست خوب است. ویتامین E را می‌توان در بسیاری از مواد غذایی مانند آجیل ، دانه ها، آوکادو، روغن‌های گیاهی، برخی از سبزیجات دارای برگ سبز و برخی از ماهی یافت.

استفاده از روغن‌های تقویتی مو

روغن‌هایی مانند روغن بادام، روغن آرگان، روغن خراطین، روغن تخم مرغ، روغن کرچک و روغن زیتون فوق العاده برای مو مناسب بوده و سرشار از مواد مغذی برای موها هستند. این روغن‌های تقویتی از موخوره جلوگیری می‌کنند. دو بار در هفته روغن تقویتی مو را هنگام شب به موها بمالید و صبح بشویید. از محصولات حاوی پارافین و یا نفت سفید خودداری کنید زیراباعث خشک شدن موها می‌شوند. دقت کنید که روغن را به ساقه و انتهای موها بزنید زیرا استفاده از روغن در نزدیکی پوست سر باعث شوره سر و صدمه رسیدن به ریشه مو می‌شود.

از ابزار‌های مناسب برای بستن موها استفاده کنید

سعی کنید که از کش و کلیپس‌های محکم برای بستن موها استفاده نکنید. بستن طولانی مدت موها باعث بروز موخوره می‌شود.

استفاده از ماسک مو

هر یک یا دو هفته یکبار از ماسک مو برای موهایتان استفاده کنید. ماسک مو آسیب دیدگی موها را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. ماسک مو را در نزدیکی پوست سر اتفاده نکنید و فقط آن را به ساقه و انتهای مو بزنید. اجازه دهید ماسک مو حدود 30 دقیقه بر روی موها باشد.

با روغن زیتون، عسل و نرم‌کننده نیز می‌توانید یک ماسک موی طبیعی ایجاد کرده و استفاده نمایید.

گام چهارم: اجتناب از آسیب دیدگی

موهای خود را از حرارت حفظ کنید

استفاده از اتوی مو و انجام کارهایی مانند کراتینه کردن مو باعث رسیدن حرارت بالایی به موها می‌شوند. موها اگر در معرض حرارت قرار گیرند به شدت آسیب می‎بینند.

کمتر از وسایل حرارتی مانند اتو، بابلیس و سشوار استفاده کنید.

در صورت استفاده از وسایل حرارت‌زا، آن‌ها را بر روی درجه حرارتی کمتر از 180 درجه سانتی گراد قرار دهید.

آرایشگران بهتر می‌دانند که کمترین حرارت برای موها چه میزان است. بنابراین برای مدل دادن به موها به آن‌ها مراجعه کنید.

مراقبت از موها پیش از شنا کردن

از یک کرم مرطوب کننده مناسب برای موها پیش از شنا کردن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روغن موی مناسب استفاده نمایید. کلاه شنا باعث جلوگیری از آسیب موها می‌شود.بعد از شنا حتما موهای خود را شستشو دهید.

موها را با آب ولرم و مناسب بشوئید

اگر موهای ظریفی دارید ممکن است موادی همچون کلر موجود در آب به موهایتان آسیب برساند. همچنین آب برخی مناطق به علت وجود کلسیم کربنات دارای سختی بیشتری است. بنابراین با استفاده از یک دستگاه تصفیه می‌توانید کلر و سختی آب را از بین برده و سپس اقدام به شستن موها نمایید.

محافظت از موها در برابر خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید به موها آسیب می‌رساند. در روزهای آفتابی از کلاه و یا کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

کاهش استفاده مداوم از محصولات مو

رنگ مو و دکلره کردن مو باعث آسیب جدی موها می‌شود. تا جایی که امکان دارد از این محصولات کمتر استفاده کنید.

برچسب ها: موهای آسیب دیده، ریزش مو، مراقبت از مو، موخوره، ترمیم موهای آسیب دیده، آسیب مو، دکلره کردن مو، امپو تقویت کننده، سرم تقویت کننده مو تعداد بازديد: 839 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز