Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:33

18
فروردین
محصولات آرایشی را از فضای مجازی بخریم یا نه؟!

محصولات آرایشی را از فضای مجازی بخریم یا نه؟!

امـروزه اینترنـت، کانال بـا اهمیتـی در بازاریـابی و تبلیغات است. دلیل این امر می‌تواند توانایی اینترنـت در کـاهش هزینه‌ها دسترسـی آسان افـراد بـه خدمات برخط باشـد.

یونس کافی لاله؛ دکترای بازاریابی

 

فضای مجازی «فضایی تئوری و علمی» است که ارتباطات کامپیوتری در آن رخ می‌دهد.

این واژه در دهه ۱۹۸۰ وارد ادبیات علمی ـ تخیلی شد و شاغلان در زمینه کامپیوتر و علاقه‌مندان به‌سرعت آن را به کار بردند و در دهه ۱۹۹۰ رایج شد.

در این دوره، استفاده از اینترنت، شبکه و مخابرات دیجیتال سریعاً در حال رشد بود و لفظ «فضای مجازی» می‌توانست بسیاری از ایده‌ها و پدیده‌های نوظهور را نمایان کند. 

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می‌باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می‌توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.

اینترنت که ابتدا برای اهداف نظامی و امنیتی طراحی شده بود، بمرور وارد دیگر بخش‌ها اجتماعی از جمله تجارت، تفریح و سرگرمی و … گردید و این امر چنان پررنگ و گسترده بود که کارکرد آن را تغییر داد بطوریکه این تکنولوژی نوظهور، امروزه به یک صنعت و عرصه‌ی تاثیرگذار جهانی تبدیل شده است و کمتر موضوع اجتماعی را می‌توان یافت که متأثر از اینترنت نباشد.

با توجه به گسترش فضای مجازی از دیرباز تبلیغات به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد مانند  تبلیغات در تلگرام تبلیغات در اینستاگرام و ثبت رایگان کانال تلگرام از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. هر برند بسته به شرایط و بودجه بندی خود پلن تبلیغاتی خاصی را برای خود در نظر می‌گیرد. 

اینفلوئنسر کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند.

اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملاً عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

اصطلاح اینستافیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد. 

هر کس بتواند روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر محسوب می‌شود.

البته طبیعی است که وقتی در مقیاس تجاری و در فضای کسب و کار اصطلاح اینفلوئنسر را به کار می‌بریم، به کسانی توجه داریم که می‌توانند بر روی تصمیم و رفتارِ تعداد افراد بیشتری تأثیر بگذارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ در برابر دیگر روش‌های تبلیغات در اینترنت

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از مدرن‌ترین روش‌های تبلیغاتی است.

وقتی شما قصد برندینگ و شروع کمپین تبلیغاتی را دارید گزینه‌های زیادی پیش روی شما خواهد بود.

از تبلیغات تلویزیونی تا بیلبوردهای سطح شهر، همه روش‌هایی هستند که به دیده شدن برند شما کمک خواهند کرد.

اما سؤال اینجاست که کدام روش و در چه شرایطی برای برند شما نتیجه بهتری خواهد داشت؟ تبلیغات سنتی مثل تلویزیون و بیلبورد هزینه‌های بسیار زیادی دارند.

دلیل این موضوع هم به زمانی بر می‌گردد که به جز این رسانه‌ها، گزینه دیگری برای کسب‌وکارها وجود نداشت.

هزینه اجاره ماهیانه بیلبورد در یکی از اتوبان‌های شهر تهران، چیزی بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ملیون تومان است!

این رقم برابر با سرمایه گذاری اولیه یک شتابدهنده برای راه اندازی ۱۱ تا ۱۶ استارآپ برابری می‌کند!

نگفته پیداست که پرداخت هزینه چنین تبلیغاتی برای بسیاری از کسب‌وکارها مقدور نیست و جزیره کوچکی از کسب و کارها می‌توانند نام خود را بر روی بیلبوردهای شهر ببینند.

هر چند که علاوه بر هزینه تبلیغات، اثرگذاری و ابعاد تاثیرات تبلیغات سنتی نسبت به هزینه‌ای که صرف آنها می‌شود؛ جای بحث دارد.

تأثیر تبلیغات اینترنتی بر روی خرید از جمله محصولات آرایشی و بهداشتی 

تبلیغات از طریق رسانه‌های مختلفی انجام می‌پذیرد که از آن جمله می‌توان به روزنامه‌ها، مجالت، رادیو، تلویزیون و ... اشاره نمود.

چندی است که رسانه‌ای جدید، یعنی اینترنت، به جمع رسانه‌های مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است.

تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یك کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد.

در فرایند تهیه و اجرای تبلیغات اینترنتی، شرکت‌های تبلیغاتی، ناشران اینترنتی، و تبلیغ دهندگان (سازمان‌های تولیدی و خدماتی) درگیرهستند.

تبلیغات اینترنتی نوعی از تبلیغات است که به دلیل ارزان بودن، ماندگاری زیاد، شبانه روزی بودن و فراگیر بودن آن، جایگاه خاصی را در بین تبلیغات چیها باز کرده است.

امـروزه اینترنـت، کانال بـا اهمیتـی در بازاریـابی و تبلیغات است. دلیل این امر می‌تواند توانایی اینترنـت در کـاهش هزینه‌ها دسترسـی آسان افـراد بـه خـدمات برخط باشـد.

همچنـین مبلغـان می‌توانند بـه آسانی بـه انبوهی از کاربران دسترسی پیدا کنند و با هزینه پایین با آنهـا ارتبـاط برقـرار نماینـد. بسیاری از شرکت‌ها، هر ساله، میلیاردهـا دلار صرف تبلیغات در رسانه‌های مختلف می‌کنند.

علیرغم صـرف ایـن مبلـغ هنگفـت، در مـورد توانایی تبلیغـات اینترنتی در جـذب مشتریان به وسیله وب سـایت‌ها و ترغیـب آنـان بـه خریـد، تردیـد وجـود دارد همزمان بـا گسـترش کـاربران اینترنتـی، اشــباع بازارهــا، تشــدید رقابــت، تغییــر در سلیقه‌ها و نیازهای مشتریان، شرکت‌های ایرانـی بـا چالش‌های متعددی در فعالیت‌های بازرگانی و صنعتی مواجه شده‌اند شرکت‌های تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پررقابت امروز حفظ کنند چاره‌ای جز به کارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت بنابراین در چنین شـرایطی، لزوم توجه به تبلیغات اینترنتی و بهترین استفاده از هزینه صرف شده برای آن، اهمیـت حیـاتی پیـدا می‌کند.

از سوی دیگر، با وجود ایـن کـه اینترنـت، بـه سـرعت بـه سـكویی بـرای فـروش محصـولات تبــدیل می‌گردد، شناخت کمی راجع به چگونگی اثرگذاری جو اینترنت بر رفتار جستجوی خرید کاربران وجود دارد.

حال با توجه به تحقیقات صورت گرفته و پژوهش‌ها: تاثیرتبلیغات اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از منظر آگاهی مخاطبان، ادراک، متقاعد شدن و رفتار خرید آنها عملکرد مطلوبی داشته باشد. 

به صورت کلی تبلیغات اینترنتی هر کالایی که دارای اعتبار و برند خاص خود می‌باشد می‌تواند بازار کسب و کار خود را گسترش دهد به خصوص با توجه به افزایش و گسترش فضای مجازی خرید کالاهایی چون محصولات آرایشی و بهداشتی افزایش پیدا کرده است و همچنین توانسته بر آگاهی، ادراک، متقاعد شدن و رفتار خرید مخاطبان اثربخشی مطلوبی داشته باشد، حال با توجه به اینکه بیشتر مصرف کنندگان در حوزه آرایشی و بهداشتی زنان هستند برای انتخاب و خرید کالا به اینکه آن تبلیغ چقدر توانسته به جلب اعتماد مشتری، و رعایت اصل صداقت در کار پایبند بوده توجه کرد همچنین چقدر این محصولات و خدمات به طور شفاف به مشتری معرفی شده است و علاوه بر ذکر مزایا یا فواید محصول/ خدمت معایب یا مضرات آن را هم نمایان گر کالا باشد در آخر می‌توان گفت تبلیغات در فضای مجازی باید دقیقاً با خدمتی که ارائه داده می‌شود مطابقت داشت باشد تا باعث جلب رضایت مشتری و افزایش خرید و همچنین منجر به توصیه و تبلیغات دهان به دهان به دیگر افراد برای استفاده از محصول و خدمت شود. 

اینفلوئنسرها از کجا شکل گرفتند؟

اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند. در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود.

کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند.

به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آنها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آنها بودند.

شوخی‌های غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازی‌های کامپیوتری از جمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئوی در یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اگر با اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) مواجه شدید؛ بدانید که منظور همان افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند. به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی سر و کله اینفلوئنسرها در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم پیدا شد.

بیشتر بخوانید:

نکاتی که در مورد فضای مجازی باید بدانیم!

زندگی در فضای مجازی پوست شما را پیر می‌کند

تاثیر فضای مجازی بر روابط زناشویی

 

برچسب ها: محصولات آرایشی، فضای مجازی، محصولات آرایشی و بهداشتی، اینفلوئنسر، اینستافیمس، اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسرها، تبلیغات در اینترنت، بازاریابی فضای مجازی تعداد بازديد: 515 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز