Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 05:00

3
مرداد
سالمندان دوست داشتنی (2)

سالمندان دوست داشتنی (2)

بخش دوم- همه ما مادربزرگها و پدر بزرگهایمان را دوست داریم. افراد سالمندی که برایمان قصه می‌گویند و وقتی مادر و پدرهایمان ما را مواخذه می‌کنند به کمکمان می‌آیند و به ما پناه می‌دهند.

 

در این وضعیت  لازم است خودتان را مهار و کنترل کنید. گاهی موقعیت راترک کرده و به خودتان تنفس دهید تا آرامش قبلیتان را حفظ کنید، وقتی ذهن تان و اعصابتان کمی آرامتر شد، با انرژی بیشتری میتوانید برگردید و کارتان را تکمیل کرده یا با فرد سالمند گفتگو کنید.

 محبت و لبخند

افراد سالمند، حتی اگر ظاهرشان نشان ندهد، نیاز شدیدی به محبت و و آرامش روحی و لبخند و خوش خلقی ما دارند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید به آنها احساس امنیت و آرامش بدهید و محبت کنید. تماس داشتن نوهها با سالمندان می‌تواند محبت متقابل را بین آنها جاری کند. بنابراین به فرزندانتان یاد دهید که با سالمندان صبور و مهربان باشند.

 با سالمندان صحبت کنید 

سعی کنید خودتان را آرام کنید و در موارد لازم در باره موضوعات پیش آمده با والدین سالمندتان گفتگو کنید. بدون گفتگوی مودبانه و رودررو، ناراحتیها و اختلافات پیش آمده حل نشده باقی مانده و کدورت پیش می‌آید. وقتی کاملاً خودتان را آماده کردید تا با استرسها کنار آمده و عصبانی نباشید، در این وضعیت قادر خواهید بود که با صبر و حوصله بیشتری با والدین تان مواجهه شوید.

در مورد همه چیز و همه کس صحبت کنید. صحبت کردن آنها با شما در مورد موضوعات مختلف، باعث از بین رفتن احساس تندخویی و بی کسی در آنها می‌شود. این موضوع باعث می‌شود به احساس خوبی دست یافته و حس کنند آنها نیز چیزهای خوبی برای سهیم شدن با گفتگوهای شما دارند.

فاصله گرفتن و سفر رفتن

 اگر شما همیشه مسولیت مراقبت از یک سالمند را بر عهده دارید، لازم است گاهی از او فاصله بگیرید و به سفر یا به منزل دوستان و آشنایان تان بروید یا از خواهر و برادرهای خود بخواهید که از آنها نگهداری کنند. اگر گاهی اوقات چند روزی مسافرت رفتن لازم است.

از یکی از دوستان اقوام و یا خواهر و برادر خود بخواهید که مراقب والدین شما باشند و از این فرصت برای با دیگران بودن و انجام کارهای شخصی که دوست دارید انجام دهید، استفاده کنید. .

 احترام بگذارید و مراعات سن و سال سالمندان را بکنید

همیشه و در همه شرایط و موقعیتها، احترام والدین خود را نگهدارید. به خاطر داشته باشید که والدین شما همیشه نیازمند توجهات شما نبوده‌اند، بلکه آنها بودند که با زحمات بی‌دریغ و بدون چشمداشت خود، شما را به این مرحله رساندند.

بنابراین حفظ شأن و شخصیت آنها و رعایت احترامشان بر عهده شماست. همچنین به یاد داشته باشید که شما هم روزی سالخورده میشوید و نیاز به کمک دیگران خواهید داشت و این چرخه تا ابد ادامه خواهد داشت .

 کمک به انجام کارهای شخصی 

قرار نیست که همه کارهای شخصی سالمندان را ما انجام بدهیم. اما لازم است به آنها کمک کنیم که خودشان کارهایشان را تا زمانی که میتوانند به درستی انجام بدهند.

مثلا در اختیار گذاشتن جعبه‌های تاریخ دار دارو می‌تواند کمکی باشد که آنها داروهایشان را سر وقت بخورند. یا یاد دادن برخی کارها مانند کار کردن با ماشین لباسشویی یا تلویزیون موجب می‌شود که آنها بتوانند خودشان دستگاه را روشن کرده و مورد استفاده قرار دهند. اما کارهای خطرناک مانند سروکار داشتن با گاز یا آب جوش را بر عهده آنها نگذارید.

رسیدگی به سایر سالخوردگان

غیر از والدین و مادربزرگ و پدر بزرگهای خودمان، جا دارد تا جایی که امکانش هست مراقب سالخوردگان پیرامونمان هم باشیم. زن یا مرد سالمندی که همسایه ما یا در فامیل و بستگان است نیز می‌تواند مورد محبت ما واقع شود. بسیاری از ما فرزندان نوجوانی داریم که بیشتر وقتشان صرف بازیهای کامپیوتری می‌شود.

چون رابطه کودکان و نوجوانان با سالمندان رابطهای خوب است می‌توانیم از فرزند نوجوان خود بخواهیم برای خریدن نان یا کمک به سالمندی که در همسایگی یا در بین اقوام ماست به آنها کمک کند. بدین ترتیب هم فرزندمان کار نیک و مثبتی انجام دادهاند و متوجه می‌شوند که باید به سالمندان رسیدگی کرد و هم سالمند از نیروی کمکی جوانی بهره گرفته است.

 

 

برای خواندن بخش اول- سالمندان دوست داشتنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نگهداری از سالمندان، مراقبت از سالمندان، سالمند، برخورد با سالمندان، مراعات سالمندان، سالخوردگان تعداد بازديد: 961 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز