Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 05:10

17
بهمن
سایه افسردگی بر سالمندان (1)

سایه افسردگی بر سالمندان (1)

افسردگی، یكی از شایع‌ترین مشكلات سالمندان است و سالمندانی كه از لحاظ جسمی سلامت نیستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

با افزایش سن و تغییر چهره، مشكلات زیادی برای اكثر سالمندان به‌وجود می‌آید كه می‌تواند منجر به افسردگی شود؛ مشكلاتی همچون مرگ همسر یا مشكلات پزشكی و ... به خصوص اگر كسی حامی و پشتیبان آنها نباشد. اگر افسردگی سالمندان درمان نشود، آنها از زندگی لذت نخواهند برد و اثرات آن بسیار فراتر از یك تغییر رفتار خواهد بود. افسردگی، علاوه بر سلامت روحی، سلامت جسمی سالمندان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد، احساس ضعف، درد، خستگی و بیماری می‌كند.

افسردگی، شایع‌ترین مشكل سالمندان

افسردگی، یكی از شایع‌ترین مشكلات سالمندان است و سالمندانی كه از لحاظ جسمی سلامت نیستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. نشانه‌ها و علائم افسردگی جنبه‌های متفاوتی از زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از جمله، اشتها، خواب، انرژی، سرگرمی، علاقه به كار، روابط و ... متأسفانه اكثر سالمندان، علائم افسردگی را جدی نمی‌گیرند و یا قادر به تشخیص آنها نیستند، دلایل زیادی برای نادیده گرفتن و یا كوچك شمردن این علائم وجود دارد كه عبارتند از: بیشتر افراد تصور می‌كنند كه افسردگی بخشی از پیری است و یا فكر می‌كنند دلایل منطقی برای این نگرانی در زندگی آنها وجود دارد.  گاهی اوقات شكایت‌های ناشی از دردهای فیزیكی نشانه‌ای از افسردگی است كه اغلب نادیده گرفته می‌شود. 

ممكن است تمایلی برای صحبت كردن و ابراز احساسات و یا درخواست كمك نداشته باشند كه این خود از نشانه‌های افسردگی است.  جدا شدن از دیگران و تنها زندگی كردن نیز می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد.  در برخی افراد نیز به اشتباه افسردگی را زوال عقل تصور می‌كنند. مبارزه با مشكلات پیری به این معنا نیست كه نباید احساس خوبی داشته باشید.

فرقی نمی‌كند كه شما 18 ساله هستید یا 80 ساله؛ نباید با افسردگی كنار بیایید و با آن زندگی كنید. افسردگی باید درمان شود. با حمایت و پشتیبانی اطرافیان به راحتی می‌توانید بر این بیماری غلبه كنید. كلید غلبه بر افسردگی، حمایت اطرافیان است؛ زیرا غلبه بر آن به تنهایی، كاری بسیار دشوار است. افسردگی را نشانه ضعف و نقص شخیصت خود ندانید.

این حالت ممكن است در هر فردی ایجاد شود. موفقیت‌های قبلی زندگی خود را تحت تأثیر این بیماری فراموش نكنید. بیماری، از دست دادن عزیزان و ... نباید روحیه شما را تضعیف كند. اگر نشانه‌های افسردگی را تشخیص دهید و برای درمان آن گام بردارید، می‌توانید در طول سال‌های طلائی زندگی‌تان، شاد و پر جنب و جوش باشید.

علل افسردگی در سالمندان

همان‌طور كه سن شما افزایش می‌یابد، تغییرات مهمی در زندگیتان اتفاق می‌افتد كه می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دهد. علل و عواملی كه می‌تواند منجر به افسردگی سالمندان شود، عبارت است از: مشكلات سلامتی، بیماری و ناتوانی، آسیب بدنی به دلیل عمل جراحی و درد و .... اكثر افراد به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم در برابر بیماری‌های جسمی، واكنش‌ نشان داده و این واكنش به صورت افسردگی نمایان می‌شود.

بیماری‌های فیزیكی كه می‌تواند باعث افسردگی شود عبارتند از:  سكته، پاركینسون، بیماری قلبی، سرطان، دیابت، اختلالات تیروئید، كمبود ویتامین B12، زوال عقل، آلزایمر، ام اس و لوپوس.  هر بیماری مزمنی كه حیات را تهدید كند، می‌تواند به افسردگی منجر شود و یا افسردگی را تشدید كند.  داروها: بسیاری از داروهای تجویزی نیز می‌تواند سبب بروز و یا تسریع علائم افسردگی شود. علائم افسردگی به‌عنوان عوارض جانبی، بسیاری از داروها، شناخته شده است.

داروها می‌توانند تمامی افراد را تحت تأثیر قرار دهند و از آنجا كه بدن سالمندان، سوخت و ساز كمتری دارد، داروها را كمتر پردازش می‌كند و آنها نسبت به عوارض جانبی داروها، حساس‌تر می‌شوند و بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

برخی از این داروها عبارتند از

 آرام‌بخش‌ها مثل والیوم، زاناكس، هالسیون  داروهای ضد فشار خون (كلونیدین)  قرص‌های خواب‌آور  داروهای پاركینسون   داروهای قلبی حاوی رزرپین،  استروئیدها (مثل كورتیزون و پردنیزون)  مسكن‌ها  داروهای ورم مفاصل  استروئیدها (مثل Premarin پری مارین و پری مپرو Prempro)  داروهای كلسترول (مثل زوكار، لیپتور، مواكور)  داروهای زخم مثل زانتك، تاگامت.

نشانه‌ها و علائم

 احساس ناامیدی یا درماندگی، غم، خستگی، كم شدن علاقه به انجام سرگرمی‌ها، انزوای اجتماعی (كناره‌گیری از دوستان، ترك منزل و یا كاهش فعالیت‌های فیزیكی)، كاهش وزن و از دست دادن اشتها، غفلت از خود، خوابیدن بیش از حد و یا كم خوابی مفرط، اضطراب، احساس بی‌ارزشی، مشكلات حافظه، افزایش مصرف الكل و مواد مخدر، كمبود انرژی، فكر خودكشی و یا مرگ، تحریك‌پذیری و ....  اكثر افراد تصور می‌كنند كه افسردگی و غم لازم و ملزوم یكدیگرند، اما این تصور اشتباه است و بسیاری از سالمندان افسرده ادعا می‌كنند كه اصلاً غمگین نیستند و در عوض از كمبود انرژی، مشكلات جسمی و یا بی‌انگیزه بودن شكایت دارند. در واقع وخیم شدن درد آرتروز و یا سردرد، نشانه‌ای از افسردگی در افراد مسن است...

 

 

برای خواندن بخش دوم- سایه افسردگی بر سالمندان - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افسردگی در سالمندان، علل افسردگی در سالمندان، نشانه‌ها و علائم افسردگی در سالمندان، درماندگی در سالمندان، مشکلات روحی در سالمندان تعداد بازديد: 802 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز