Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:48

29
آبان
ایمپلنت دندان و مزیت‌‌های کاشت آن

ایمپلنت دندان و مزیت‌‌های کاشت آن

افراد با استفاده از این تکنیک می‌‌توانند مشکلاتی همچون از دست دادن یک یا چند دندان که برای بیمار غیر قابل تحمل و سخت است را برطرف سازند. ازدست دادن یک یا تعدادی از دندان‌‌ها تاثیر زیادی در چهره، روحیه و اعتماد به نفس افراد می‌‌گذار

دکتر اعظمی نژاد

متخصص بیماریهای فک ،دهان وصورت

در این مقاله می‌‌خواهیم درباره ایمپلنت دندان و مزیت‌‌های کاشت آن صحبت کنیم، پس اگر قصد  دارید دندان‌‌های خود را ایمپلنت کنید، با این مقاله با ما باشید .

خوشبختانه امروزه مشکلات بی‌ دندانی با تکنیک ایمپلنت بسیار آسان شده است و افراد با استفاده از این تکنیک می‌‌توانند مشکلاتی همچون از دست دادن یک یا چند دندان که برای بیمار غیر قابل تحمل و سخت است را برطرف سازند. ازدست دادن یک یا تعدادی از دندان‌‌ها تاثیر زیادی در چهره، روحیه و اعتماد به نفس افراد می‌‌گذارد.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی است که با سلول‌‌های بدن سازگاری دارد. ایمپلنت‌‌ها جایگزین مناسب و همچنین دائمی برای دندان‌‌های از دست رفته هستند. دندانپزشک ایمپلنت‌‌ها را در داخل استخوان فک قرار می‌‌دهد، با استخوان سازی سلول‌‌های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می‌‌خورد. به طور معمول 4 تا 6 ماه طول خواهد کشید تا فرآیند جوش خوردن انجام شود و پس از گذشت این مدت قسمت تاج و روکش ساخته می‌‌شود و بر روی پایه قرار می‌‌گیرد.

مزایا و معایب ایمپلنت:

ایمپلنت نیز همانند دندان‌‌های طبیعی استحکام لازم را برای جویدن غذا‌‌ها دارد.

جهت کاشت ایمپلنت نیازی به خطر انداختن دندان‌‌های کناری نیست.

جهت کاشت نیازی به تراشیدن دندان‌‌های اطراف نیست.

ترمیمی که بر روی ایمپلنت قرار می‌‌گیرد هم رنگ با دندان‌‌های طبیعی بوده و همانند دندان‌‌های طبیعی عمل می‌‌کند.

به دلیل هم رنگ بودن آن‌‌ها نمی توان ایمپلنت را از دندان طبیعی تشخیص داد.

روشی که می‌‌تواند از تحلیل رفتن استخوان فک پیشگیری کرد ایمپلنت است.

روکشی که به روی ایمپلنت دندان قرار می‌‌گیرد جای خالی دندان را پر می‌‌کند و از جمع شدن پلاک‌‌ها و باکتری‌‌ها جلوگیری می‌‌کند.

این روش درمانی بدون این که به چسب نیاز داشته باشد محکم سر جای خود قرار می‌‌گیرد.

اگر از ایمپلنت هم مانند دندان‌‌های طبیعی خود مراقبت کنید تا آخر عمر دوام پیدا می‌‌کند.

مواردی که باید برای انجام ایمپلنت دانست :

مهم‌ترین نکته‌ای که پس از کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار بگیرد، تمیز کردن دندان متصل شده به ایمپلنت است که برای این منظور حتما باید علاوه بر مسواک از نخ دندان نیز استفاده شود.

بیماری‌‌هایی از جمله دیابت پیشرفته و غیر کنترل شده، کمبود قدرت دفاعی بدن ، سرطان‌های ناحیه دهان یا نواحی دیگر بدن که موجب تضعیف قدرت دفاعی شده باشد ، شیمی ‌درمانی نزدیک به زمان جراحی ایمپلنت ، پوکی شدید استخوان ، اختلالات شدید ریوی ، کلیوی و کبدی ، اختلالات خونی و انعقادی ، استفاده بیش از حد از دخانیات و سیگار، بیماری‌هایی نظیر پارکینسون شدید و نیز اختلالات روانی از عوامل موثر در موفق نبودن عمل ایمپلنت دندان به حساب می‌‌آیند.

طول درمان ایمپلنت :

طول درمان ایمپلنت به عوامل زیر بستگی دارد:

آمادگی داشتن استخوان محل ایمپلنت از لحاظ حجم.

داشتن کیفیت و تراکم استخوان در محل قرار گیری ایمپلنت.

اگر حجم استخوان محل قرار گرفتن ایمپلنت از نظر ارتفاع و قطر استخوان نا مناسب باشد، باید پیوند استخوان انجام شود تا حجم مورد نظر در اطراف ایمپلنت تامین شود.این پیوند استخوان امکان دارد در زمان درمان ایمپلنت انجام گیرد یا این که قبل از کاشت ایمپلنت انجام شود.

بهترین نوع ایمپلنت :

گران بودن یک برند برای ایمپلنت  به معنی بهتر بودن آن نیست همچنین بهتر بودن کیفیت آن تضمینی برای موفقیت و رسیدن به نتیجه مطلوب نمی باشد.

بهترین نوع ایمپلنت دندان برندی است که  قطعات آن از بهترین جنس باشد و ماندگاری بیشتری برخوردار باشد.

قیمت ایمپلنت دندان :

هزینه این روش درمانی به نوع درمان ، شرایط بیمار ، وضعیت استخوان‌‌ها ، نوع پروتز و محلی که مطبی در آن جا قرار دارد بستگی دارد.

اصلی ترین موضوعی که موجب تفاوت قیمت در ایمپلنت‌‌ها می‌‌شود کیفیت سطح ایمپلنت و تنوع در قطعات فلزی پروتز است. هر قدر که اتصال قطعات پروتزی به ایمپلنت مناسب تر باشد امکان شل شدن پروتز به مرور زمان کم تر است

مراحل انجام ایمپلنت :

ایمپلنت یکی از روش‌‌های درمانی در دندانپزشکی است که باید توسط متخصص دندانپزشکی انجام شود. مراحل انجام ایمپلنت در موفقیت آمیز بودن آن موثر است.

اولین قدم برای انجام ایمپلنت معاینه می‌‌باشد. بیمار توسط متخصص معاینه می‌‌شود و طرح درمان را پس از معاینه انتخاب می‌‌کند.

بررسی بیمار از نظر سلامت عمومی و شرایط دهانی توسط پزشک انجام می‌‌شود. برای مشخص کردن طرح درمان، تعداد، اندازه و محل انجام ایمپلنت از رادیوگرافی دندان استفاده می‌‌شود.

در قدم دوم دندانپزشک جهت کاشت ایمپلنت در فک بیمار اقدام می‌‌کند، این مرحله بسیار مهم است زیرا تاثیر بسزایی بر روی موفقیت درمان می‌‌گذارد.

این مرحله در مدت زمان کوتاه و به کمک بی حسی موضعی انجام می‌‌گیرد و عارضه ای به همراه ندارد.

قدم سوم ایمپلنت به صورت یک پیچ است اما از جنس تیتانیوم، که دندانپزشک زیبایی ترمیمی با برش دادن لثه و سوراخ کردن استخوان فک آن را در دهان بیمار جاگذاری می‌‌کند.

این پایه‌‌های تیتانیومی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که موجب تحریک شدن استخوان مجاور در نتیجه استخوان‌سازی می‌‌شوند.

این فرایند استخوان سازی در کنار پایه‌‌ها موجب می‌‌شود تا استخوان به پایه بچسبد و مانند ریشه دندان محکم شود.

قدم چهارم پس از این که ایمپلنت کاشته شد دندانپزشک لثه را بخیه می‌‌کند و دارو‌‌هایی که نیاز است را برای بیمار تجویز می‌‌کند.

در این مرحله توصیه‌‌های بهداشتی با بیمار درمان گذاشته می‌‌شود. در برخی مواقع این فرایند کاشت در یک جلسه انجام می‌‌شود. زمان مراجعه بعدی در این مرحله مشخص می‌‌شود.

بیمار باید تا هنگامی که فک و ایمپلنت جوش بخورند منتظر بماند.

مرحله پنجم به تهیه قالب مربوط می‌‌شود. دندانپزشک برای تهیه قالب برای این که پروتز دندان با توجه به این قالب ساخته شود اقدام می‌‌کند.

پروتز می‌‌تواند ثابت یا متحرک باشد. اگر پزشک صلاح بداند در این مرحله از تاج موقت بر روی ایمپلنت استفاده می‌‌شود.

مرحله ششم، پس از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان، پروتز یا تاج اصلی در آزمایشگاه ساخته می‌‌شود و بر روی ایمپلنت گذاشته می‌‌شود. در این مرحله دندانپزشک مراقبت‌‌های لازم ایمپلنت را برای بیمار شرح می‌‌دهد.

آخرین مرحله، مراجعات بیمار به دندانپزشکی است که باید منظم انجام شود. ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد ودوام آن به نگهداری و مراقبت از آن‌‌ها  بستگی دارد.

قبل از ایمپلنت :

چک آپ کردن کامل دندان‌‌ها و اطمینان از عدم وجود پوسیدگی، التهاب لثه و هیچگونه مشکل بافت سخت و نرم داخل دهان .

جهت اطمینان از سلامت جسمانی خود با پزشک خود مشاوره کرده و چکاپ کامل پزشکی را نیز انجام دهید .

مشورت کردن با پزشک متخصص جهت انتخاب طرح درمان مناسب برای جایگذاری ناحیه بی دندانی .

استفاده از داروهای مفید و مناسب ضد درد ، پیش از شروع درمان ( در صورت نیاز) .

استفاده از داروهای مناسب آنتی بیوتیک پیش از شروع درمان ( درصورت نیاز).

انتخاب محل ، نوع و سایز مناسب ایمپلنت با در نظر گرفتن مشاوره‌‌های لازم .

اطمینان از صحت رعایت بهداشت دهان و دندان توسط افراد .

اطمینان از همکاری بیمار با پزشک در تعیین جلسات کنترل .

تهیه کردن رادیوگرافی مناسب از ناحیه بی دندان .

استراحت کامل ، شب قبل از عمل جراحی .

استفاده از غذای مناسب پیش از جراحی .

استفاده از دهانشویه پیش از جراحی .

بعد از ایمپلنت دندان:

مراقبت ایمپلنت دندان با هدف تثبیت و عمر بیشتر ایمپلنت و سلامت دهان و دندان ضروری است.

مصرف دهان‌شویه کلرهگزیدین سه بار در روز از روز بعد از کاشت ایمپلنت دندان حداقل تا ۵ روز

روش استفاده: پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و پس‌ ازآن به ‌اندازه یک درب دهان‌ شویه بدون رقیق کردن به مدت یک دقیقه دردهان بچرخانید و تا یک ساعت پس‌از استفاده دهانتان را آب نزنید و غذایی میل نکنید.

مصرف داروی آنتی بیوتیک در صورت تجویز پزشک و طبق دستور مصرف دارو را ادامه دهید.

مصرف مسکن تا دو روز اول بعد از ایمپلنت دندان باعث تسکین درد می‌‌شود.

پرهیز از تف کردن و درهر صورت آب دهان را ببلعید.

خودداری از مصرف غذا تا دو ساعت بعد از عمل ایمپلنت دندان . سعی نمایید به مدت ۴۸ ساعت غذا سرد و رقیق میل شود و به مدت یک هفته از خوردن غذاهای جویدنی پرهیز کنید.

خودداری از استعمال دخانیات حداقل به مدت ۵ روز.

پرهیز از مکیدن و استفاده کردن نی برای خوردن و آشامیدن.

استفاده از کمپرس یخ با فواصل زمانی ۱۵ دقیقه در صورتی که عمل ایمپلنت به همراه پیوند استخوان انجام شده باشد.

 بروز درد پس از جراحی در افراد مختلف بسته به آستانه تحریک و تحمل هر شخص، متفاوت است. بر این اساس، نمی‌توان در مورد میزان درد پس از هر جراحی از جمله جراحی کاشت دندان یک حکم کلی صادر کرد. برای جلوگیری از تورم غیر عادی و کاهش آن داروهای استروئیدی برای یک یا دو روز تجویز خواهد شد. تورم ، درد و تب مختصر نیز بعد از جراحی معمولاً وجود خواهد داشت اما در صورت بروز عوامل غیر معمول بیمار نیازمند مراجعه و یا تماس با پزشک خود است.

کاهش استفاده از مواد قندی در دوره درمان ایمپلنت زیرا این مواد (مواد قندی) به عنوان منبع اصلی تغذیه باکتری‌‌های ایجاد کننده پوسیدگی دندان، متهم ردیف اول می‌‌باشند.

توجه بیشتر به هرم غذایی در طول درمان.

 

برچسب ها: ایمپلنت، ایمپلنت دندان چیست، ايمپلنت دندان، ايمپلنت دنداني، ایمپلنت دندان درد دارد، مزایای ایمپلنت دندان تعداد بازديد: 1680 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز