Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:31

9
خرداد
مشکلات دفع ادرار (2)

مشکلات دفع ادرار (2)

وقتی از خانه بیرون می‌روید از لباس‌هایی استفاده کنید که در زمان ضرورت مانع دفع سریع ادرار نشوند.

توصیه‌های خانگی

ب) این مساله معمولا «بی‌اختیاری تنشی» نامیده می‌شود و به دلیل افزایش فشار شکمی، اندکی ادرار از مثانه بیرون می‌ریزد. این امر ممکن است به دلیل ضعف عضلات زیر مثانه رخ دهد. بعضی داروها نیز می‌توانند چنین مشکلی ایجاد کنند. اگر به تازگی تغییر در داروها داشته اید (به خصوص در داروهای پرفشاری خون) در این باره با پزشک خود گفتگو کنید. این مساله با سرفه مزمن بدتر می‌شود. تمرین‌هایی وجود دارند که می‌توانند به تقویت آن دسته از عضلات لگن که در بسته نگه داشتن دریچه مثانه موثرند کمک کنند. استروژن نیز با احیای بافت‌های ناحیه تناسلی می‌تاند به زنان کمک کند. اگر این تمرین‌ها موثر واقع نشوند توصیه ما این است که برای استفاده از داروهایی که به محکم‌تر شدن دریچه کف مثانه کمک می کنند به پزشک‌تان مراجعه کنید. گاهی برای کنترل این علایم، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

پ) این مشکل بی‌اختیاری فوریتی نامیده می‌شود و از اسپاسم (منقبض شدن) ناگهانی مثانه ناشی می‌شود. ساده‌ترین درمان خانگی آن است که مکرر مثانه خود را الی کنید، چه نیاز به دفع ادرار حس کنید و چه حس نکنید. مهمترین کار این است که از یک زمان‌بندی مشخص استفاده کنید. می‌توانید به آموزش مثانه هم بپردازید: هنگامی که ممکن است جلوی دفع ادرار را بگیرید تا احساس نیاز به دفع، رفع شود. هر چه بیش‌تر مثانه خود را برای تحمل اسپاسم‌ها تمرین دهید، مشکلات کمتری خواهید داشت. اگر این وضع ادامه یابد با پزشک خود مشورت کنید تا علت و درمان آن را پیدا کند.

ت) این مشکل را «بی‌اختیاری سرریز» می‌گویند و زمانی رخ می دهد که خروجی مثانه مسدود شده و عضلات مثانه به خوبی کار نمی‌کنند. در این شرایط مثانه پیوسته پر است و دایما حجم اضافه‌ای که نمی‌تواند نگه دارد به بیرون نشت می‌کند. در این حالت، وضع مشابه سطح پرآبی است که باز هم آب روی آن ریخته شود بنابراین باید به طور منظم ادرار کنید، چه احساس نیاز به دفع داشته باشید و چه نداشته باشید. اگر انسداد، علت مشکل است، رفع انسداد برای درمان ضرورت دارد. تغییر در داروها هم می‌تواند کمک کننده باشد. اگر عضلات مثانه دیگر نمی‌توانند برای بیرون راندن ادرار منقبض شوند، این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید. شاید لازم شود چندینروز مثانه را کاملا خالی نگه دارید. ممکن است نیاز باشد سوندگذاری انجام شود.

توصیه‌های عمومی

فعال بمانید، اجازه ندهید این مساله حس شما را به زندگی تغییر دهد و مانع انجام کارهایی که دوست دارید، شود. از پوشک های بزرگسالان بهره بگیرید تا بتوانید بدون نگرانی به امور روزانه تان برسید. اگر اجازه دهید این مشکل برای شما تنش ایجاد کند، احتمالا بی اختیاری شما به دلیل افزایش تنش بدتر خواهد شد.

تلاش کنید عادت دفع ادراری برای خود ایجاد کنید که توالی آن چنان باشد که بی‌اختیاری را به حداقل برساند.

از روش «ادرار دوباره» استفاده کنید. ابتدا سعی کنید تا جای ممکن مثانه را خالی کنید، سپس یک تا دو دقیقه بدون تنش استراحت کنید و دوباره برای تخلیه مثانه تلاش کنید. این کار می‌تواند به تخلیه کامل‌تر مثانه کمک کند.

از نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند پرهیز کنید (قهوه، چای، کوکاکولا). همچین عاقلانه به نظر می‌رسد که 3 تا 4 ساعت پیش از خواب از نوشیدن مایعات خودداری کنید تا نیاز به برخاستن از خواب برای دفع ادرار به حداقل برسد. به یاد داشته باشید نباید میزان کلی دریافت روزانه مایعات را کاهش دهید.

وقتی از خانه بیرون می‌روید از لباس‌هایی استفاده کنید که در زمان ضرورت مانع دفع سریع ادرار نشوند.

تمرین‌های کیگل برای رفع بی‌اختیاری تنشی

این تمرین‌ها به آسانی قابل انجام هستند و زمانی که آن‌ها را یاد بگیرید تقریبا در هر جایی قابل انجام هستند. این تمرین‌ها به تقویت عضلاتی که در کنترل جریان ادرار مهم هستند، کمک می‌کنند. شما به آسانی می‌توانید عضلاتی را که باید منقبض کنید با شروع تمرین در هنگام دفع ادرار شناسایی کنید. هنگام ادرار عضلات کف لگن را به ترتیبی منقبض کنید که جریان ادرار ناگهان قطع شود و دوباره رها کنید تا جریان ادرار برقرار شود. این کار را چندین بار تکرار کنید.

لازم نیست عضلات شکم یا باسن و پاهای خود را منقبض کنید. تنها عضلات کف لگن که اطراف پیشابراه و مقعد هستند باید منقبض شوند. انجاماین تمرین در هر نوبت که ادرار می‌کنید به شما قوت قلب می‌دهد که هر گاه بخواهید می‌توانید ادرار خود را نگه دارید.

هنگامی که یاد گرفتید این کار را انجام دهید، می‌توانید تقریبا در هر جایی چه نشسته یا ایستاده تمرین کنید. عضلات را منقبض کنید و تا 5 بشمارید و سپس تا پنج شماره رها کنید. این تمرین را هر دفعه 15 تا 20 بار در روز، 3 تا 4 بار تکرار کنید. این تمرین که تنها چند دقیقه وقت می‌گیرد می‌تواند بسیار به شما کمک کند. به داشته باشید که این تمرین را باید بلندمدت و شاید مادام‌العمر انجام دهید.

 

برای خواندن بخش اول- مشکلات دفع ادرار - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کلیه، مشکلات کلیوی، سوزش ادرار، دفع ادرار، مجاری ادراری، مشکلات دفع ادرار، کلیوی تعداد بازديد: 1890 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز